Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 871 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| belugavis - Ej medlem längre | 2009-03-21 01:36 | |
![]() | Dudeniro. Vi behöver normer och ungdomar behöver normer | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2009-03-21 01:37 | |
![]() | Och människor i riskzonen behöver normer | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-21 01:41 | |
![]() | anneli vem begick övertrampet? Beluga - då är vi överens. Anser du att lagstiftningen behövdes för att skapa normen "prostitution är fel" i Sverige 1999?!? Du är ju i samma ålder som mig, så du vet säkert att många redan trodde prostitution var olagligt, och att problemen var mycket begränsade i sverige jämfört med i princip hela resten av europa. Jag anser att lagstiftningen främst var socialdemokratiska kvinnoförbundets våta dröm som århundradets sista bidrag till jämstäldighetskampen. Inget fel i den visionen, iofs, men jag tror vinsten har varit symbolisk och kostnaden enorm för de kvinnor som är i prostitution. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2009-03-21 01:48 | |
![]() | Jag menar att det kommer ju hela tiden nya människor som är unga och oavsett vem som ville ha den här lagen så tror jag att den är bra för alla som växer upp och blir förvirrade redan av media och allt annat som objektifierar det mesta. I de risker som finns med det, utifrån det har jag kommit fram till det jag jag tycker. Jag menar norm som i mitt första inlägg om systemet och lördagsgodis. Alltså att allt där vi kan fastna och må dåligt, där behöver vi normer. Jag tror inte vinsterna överväger eller att trafficking minskar med en eventuell lag att normalisera att sälja/köpa kroppen. Om det kommer jättetydliga siffror på det, skulle jag kanske tycka annorlunda, men de siffrorna finns ju inte och därför säger logiken att det blir fler som fastnar, kanske som unga, och sen blir de kvar där pga känslan att få snabba pengar. Ju mer normaliserat och lagligt...desto fler hakar på...så tror jag | |
| -Robson - Ej medlem längre | 2009-03-21 01:51 | |
![]() | Ursäkta en dum fråga, men varför kan man inte förbjuda säljandet av sex också? | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-03-21 01:52 | |
![]() | Tror faktiskt att man inte förbjöd säljandet för att de som säljer sig inte skulle belastas ännu mer, eftersom de flesta gör det ofrivilligt. | |
| -Robson - Ej medlem längre | 2009-03-21 01:53 | |
![]() | Okej. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2009-03-21 01:54 | |
![]() | Jag tycker det Robson | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-03-21 01:54 | |
![]() | Världen är ett nöjesfält för den som har pengar. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-21 01:54 | |
![]() | Okej belugavis. Bra poäng tycker jag!!! Jag tror att lagstiftningen möjligen MINSKAR prostitionen, OCH jag tror att de kvinnor som är i prostition idag (tjack-hororna undantaget) har det bra mycket sämre av anledningar som jag skrivit om tidigare (tidigt i tråden). Det är det som är mitt problem; en lagstiftning som kriminaliserar en part (köparen) och inte den andra utifrån att kvinnan är ett offer och för att hon skall kunna söka hjälp utan risk för represalier ser bra ut på pappret. ABER; det är inte bara en säljare och en kund, det är också en hallick och det är polisen. Verksamheten är ljusrädd i dag, och många kvinnor hålls på mattan för att de inte skall riskera "sabba business". Kunderna är "mer kriminella" (risktagande) och därmed med större sannolikhet män som riskerar att misshandla säljaren (kvinnan) om hon inte lyder/tillfredsställer. Det är ett högt pris tycker jag, och därav min tveksamhet. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2009-03-21 01:55 | |
![]() | Ja faktiskt. Man kan ju inte ge böter eller fängelse åt en hjärntvättad människa..nej nu får jag nog ge mig härinne | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-21 01:57 | |
![]() | Tanken att inte ytterligare skuldbelägga kvinnorna med nuvarande lagstiftning tycker jag var god. Det är dock i balansen - lagligt/olagligt i en och samma affärsöverenskommelse som skapar en livsfarlig dynamik. Tror delvis tjack-hororna försvunnit på grund av att de inte klarade detta utan halickar, men halickarna satsar på kvinnor som är mer "lättkontrollerbara" än tjackhororna (typ en etsnisk ung tjej vars pass man har inlåst i ett bankfack) | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-03-21 01:59 | |
![]() | För oss män som säljer sex, vilka slåss för våran heder? | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-03-21 02:06 | |
![]() | dude, du har varit inne mycket på prostitutionslagstiftning en. jag kan inte säga att du inte har helt rätt i att polisens arbete blir mer komplicerat. men jag kan glatt rapportera att prostitutionen minskat sen lagen trädde i kraft. I alla fall om vi ska lita på BRÅ's tidskrift www.bra.se/extra/pod...am p;id=243 tycker den säger en hel del. Jag tror du kan finna den ganska upplysande. :) -------- Jag såg en del inlägg tidigare där det lades fram som argument att varför ska man inte få bestämma själv över vad man vill göra med sin kropp? och så vidare va. Visst är det en fråga men det är fan inget unikt fall. Jag får till exempel inte röka en holk i min sommarstuga som ligger mitt ute i skogen, även om det bara skadar mig själv och skulle jag till exempel skada mig själv med flit regelbundet så skulle jag bli omhändertagen och lagt på psykisk rehabilitering. Individuell frihet är begränsad på många områden och kommer alltid att vara. Rätt eller fel? vad vet jag. Man kan ju börja spekulera i om man inte kunde få bruka hasch till exempel, eller låta bli att ge folk som skadar sig själva vård. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-03-21 02:12 | |
![]() | Viktor_m: Varför kan du inte bara slappna av och ha sex? Sen kan du fortsätta slåss för kvinnan. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-21 02:12 | |
![]() | Tack Viktor, det var glädjande nyheter då. Jag kan hålla med om att det är svårt att veta om utvecklingen med internetprostitution inte är något som kanske skulle kommit att ske ändå. Att antalet missbrukare som prostituterar sig minskar är ju jättebra. Hoppas ingen tolkar det som att de slutat missbruka och begå brott för att finansiera sitt missbruk också (displacement - antingen flyttas brottet till annan plats, eller också ersätts brottet med andra typer av brott) Basta - utredningen brydde sig inte så mycket om manliga prostituterade, men ni omfattas ju också av lagstiftningen. Så här ser regeringens direktiv för utvärderingen av lagstiftningen ut (utvärderingen skall vara klar 2010) Regeringen betonar att utredningens ”utgångspunkt ska vara att köp av sexuell tjänst fortfarande ska vara kriminaliserat”. Översynen gäller sexköpslagens effektivitet, dessutom ska behovet av en åtstramning prövas. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-21 02:21 | |
![]() | om någon hinner/orkar läsa regeringens direktiv. Jag har försökt få reda på vem som är "utredaren" utan resultat. www.regeringen.se/co...52 f127.pdf | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-03-21 02:23 | |
![]() | justitierådet Anna Skarhed är det som skall göra utvärderingen. diger cv: www.domstol.se/templ..._4 536.aspx | |
| Viktor_M - Ej medlem längre | 2009-03-21 02:35 | |
![]() | Basta: Jag är förvånad över att du verkar känna till en del om mitt sexliv. Mycket intressant. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2009-03-21 11:04 | |
![]() | Jag kom på en sak. Ett totalförbud åt båda hållen, dvs säljaren är lika skyldig skulle kunna innebära en ännu mer total inspärrning och förtyck a´la Fritzl. Jag är inte för en lagändring utan det ska vara så som det är idag. Det är tillräckligt det som media gör med människor. | |