Spelrum
Giraffen13
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 740

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Dyslekso2009-07-13 16:20
Antal inlägg: 8945

Miss Yoco: "oavsett om man har någon "tro" eller ej, så har ju varje individ en mängd ÖVERTYGELSER man lever efter - och då är väl (oftast iaf) det logiska att man även handlar utifrån sina övertygelser och visst påverkar ju ens ageranden då andra....i varierande grad och åt något håll..till det bättre...eller till det sämre..."

Ja, precis. Ursäkta min otydlighet tidigare. Håller med dig i vad du säger, men man kan ju inte veta att ens övertygelser påverkar folk åt det ena eller andra hållet, eller vilken skillnad det hade inneburit för dem om man hade haft andra övertygelser. I fallet jag har pratat om kan ju t.ex. en "oaggressiv" eller "opådyvlande" trosövertygelse innebära att ett antal människor inte får uppleva Guds härlighet. Det är förvisso inte att aktivt skada människorna i fråga, men genom att handla aktivt skulle man kunna rädda dem. Jaja, inte så värst intressant kanske.

amandahug: Wiki: "In religion and theology, "universalism" is a principle that asserts that all people are under the consideration and love of God, and that theological concepts (doctrines) which conform to this concept are in fact more in accord with the divine concepts."

Men det kanske är en annan sorts universalism du menar. Låter väldigt buddhistiskt det du säger iaf, men jag kan ha fel.

amandahug - Ej medlem längre2009-07-13 16:25
Antal inlägg: 608

Det var egentligen inte någon sådan definition jag hade i åtanke, men den kanske passar ganska bra också. Jag tänkte mer på en ordagrann tolkning av ordet, där man identifierar sig själv med universum.

Dyslekso2009-07-13 16:59

Ja, ok. Verkar ändå som att det, för att man ska kunna uppnå detta, krävs en viss separation från det "vanliga" livet, då man annars hela tiden dras ned i vardagen. I längden innebär det kanske att man blir beroende av folk som inte tillåter sig ha denna fina ambition? För att faktiskt överleva, menar jag.

Annars skulle jag bra gärna vilja veta vad kristna faktiskt tror. Tror och hoppas de på evigt liv i mer konkret mening, i ett paradis om man så vill, eller är detta en ovanlighet?

amandahug - Ej medlem längre2009-07-13 17:08

Att bli beroende av någon för att överleva kan verka vettigt på kort sikt, eftersom livslängden kan bli ca 0.1 sekel längre. Men i det långa loppet är det ett fåfängt experiment som bara skjuter upp döden ett litet tag medan man förlorar sin själ.

amandahug - Ej medlem längre2009-07-13 17:10

Möjligen 0.5 eller 0.6 sekel i genomsnitt i och för sig.

Dyslekso2009-07-13 17:26

:) Ja, strikt sett förlorar man väl själen så fort man skapas, då.

Men även en obefläckad själ är en fåfäng strävan kan man tycka.

Dyslekso2009-07-13 17:52

Jag tänker att en själ i viss mån är förlorad när dess ägare börjar få storhetsvansinniga idéer om att han/hon skulle kunna veta vad som är bäst för själen. Eller tänker jag fel nu? Radikalt egoutplånande kanske inte behöver innebära radikal ödmjukhet.

amandahug - Ej medlem längre2009-07-13 18:21

Nu blev det invecklat med nya koncept här. Kan man äga en själ, och vad är skillnaden mellan en själ och dess ägare? Mitt uttryck "förlora sin själ" var mer poetiskt menat i bemärkelsen att man lever ett liv som man egentligen inte vill leva bara för att överleva lite längre än man skulle gjort om man avstått från att leva det livet.

Dyslekso2009-07-13 19:23

Ja, det blev allt lite invecklat. Kul ändå.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-07-13 19:40
Antal inlägg: 2521

Ond_kanin,
Ok, katolicismen...Då tänker du väl i mer global perspektiv, för att dom aspekter du räknar upp berör väl ganska sällan en "medel-svensson", eller hur?
- Men är säkert verklighet för många katoliker, men då främst i andra delar av världen.

Och för övrigt så berörs väl lite granna av dendär just i svaret Dys fick från Svenska kyrkan.
Han som svarade Dys, nämnde ju t.ex den "ökända inkvisitionen" och skrev också vidare att:
"Idag och i alla tider har vi haft dåliga erfarenheter med tragiska konsekvenser av fundamentalistiska tankar om tron, vare sig kristen, muslimsk eller judisk. Fundamentalismen skapar konflikter och osämja bland människor. "

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-07-13 19:47
Antal inlägg: 2521

Dys
Jo, jag förstår hur du menar i ditt svar till mig.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?