Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 758

Forumkategorier

Användare Inlägg  
OdisLiljan2009-06-30 15:24
Antal inlägg: 65

bin08
du säger att vi inte ens avrättar farliga människor i sverige.
Hade du inte helst sett att man gör det då?

Och har ni som är så emot avlivning levt med en hund som är opålitlig, livrädd och farlig. Att inte kunna gå ut på vissa ställen, för där är det mycket människor, där är det mycket bilar. OJ där ligger en plastpåse vi måste vända. Å nej en unge på en cykel. Nu ska vi hälsa på brorsdottern. Ha koll på hunden, vart är hunden? är hunden hos dej. ¨

Min hund var rädd. Det är det som va problemet. En rädd hund är oftast farligare än en arg hund.

Jag tycker också, som många andra, att det är fel att avliva en hund baserat på en händelse utan att ta reda på vad som egentligen hände. Jag tog med min hund till många kunniga människor. Ingen tyckte att det var någon ide att ha henne kvar. Och hur ont det än gjorde så hade jag som sagt aldrig kunnat leva med mej själv om hon hade bitit ett barn, eller en vuxen heller för den delen.

OdisLiljan2009-06-30 15:26

Risotto

Nog tror jag att en hund ser skillnad på ett barn och en vuxen. De två ser ju inte ens ut som samma art.

Risotto - Ej medlem längre2009-06-30 15:27
Antal inlägg: 3069

"bin08
du säger att vi inte ens avrättar farliga människor i sverige.
Hade du inte helst sett att man gör det då?"

Vilken kommentar!!!

uisge beatha - Ej medlem längre2009-06-30 15:28
Antal inlägg: 1289

Tack så hjärtligt. Det var ett kanonråd av dig Safflor. Jag skrev i ilska - och hade förmodligen inte nästa gång (heller) kunnat med att använda skiftnyckeln, även om det verkligen känns så i nuläget. Jag beställer nu på en gång. Veterinären ringde precis och sa att hunden min har fått positiva svar på allergitest mot TRÄD(?) och dammkvalster. :( Jag har fått ett riktigt måndagsexemplar av hund. Snart bor vi på gatan med alla kostnader fröken Rottweiler medfört till hushållsekonomin :(

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-30 15:28
Antal inlägg: 3473

Odis nej jag är emot dödsstraff, det var bara ett exempel.
Ja en osäker o rädd hund är oftast farligare. Många blandar ihop rädsla och ilska hos djur. Men många gånger går det med terapi att bota den rädslan hunden har, men om du verkligen gjort ALLT så förstår jag ditt beslut

OdisLiljan2009-06-30 15:28

Haha.. ja men hade du inte det då?

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-30 15:30

Odis vad? förtår inte din fråga

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-30 15:31

när jag menar gjort ALLT menar jag kollat djurets fysiska hälsa, utesluta tumörer etc. Sen gå till både hundpsykolog och djurpratare

OdisLiljan2009-06-30 15:34

nej det sista skrev jag till den där andra...

Jag är också emot dödsstraff bara för att man aldrig kan utesluta att personen är oskyldigt dömd.

jag tror att ägaren har det största ansvaret över hur en hund blir. Och jag har alltid innan tyckt att inga hundar är farliga, det beror helt på ägaren. Men efter att själv ha upplevt det så måste jag säga att det finns hundar som inte går att rädda.

Risotto - Ej medlem längre2009-06-30 15:38
Antal inlägg: 3069

OdisLiljan, kanske baratt du inte har hund längre, synd bara att det var din jycke som fick ta smällen. Säg varför skulle hunden se skilnad på människa och människa? det funkar inte så, de ser inte ens skillnad på varandra storleksmässigt.

OdisLiljan2009-06-30 15:42

men en liten unge som nyss har lärt sej gå ser ut på ett helt annat sätt. ett helt annat rörelsemönster. De beter sej inte på samma sätt och låter inte på samma sätt.

micro1132009-06-30 15:49
Antal inlägg: 17542

Risotto

Jag har haft hund och ungar i 25 år nu, och jag hävdar att hunden ser skillnad på barn och vuxna.

Barn som bråkar har till exempel aldrig utlöst försvarsbeteende hos mina hundar, medan hotfulla vuxna utlöst det utan att det gått till handgemäng.
Barn har kunnat krypa över mina hundar utan att något hänt, men de kan surna till rejält om en vuxen lägger sig över dem eller råkar trampa på dem-

På samma sätt har de aldrig vaktat ben och matskål från barn, men väl från främmande vuxna.

Så jag vill nog hävda att de flesta hundar är mycket medvetna om att barn är en form av valpar.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-30 15:51

Risotto där har du fel:) Hundar ser ofta små barn som roliga lekkamrater än vuxna männsikor, som dom oftast har mer respekt för.
Och rasen som konstigt nog leder ligan för hundar som biter barn är faktiskt den s.k barnvänliga Golden

mommesfrites - Ej medlem längre2009-06-30 15:51
Antal inlägg: 7605

Nyss hemkommen måste jag skriva en eloge till micro som helt och hållet har rätt i det hon skriver.
Bara kolla med polis om ni är osäker.

Mina sympatier och respekt till OdisLiljan, som var tvungen att ta bort sin hund. Sorgligt men nödvändigt ibland.

Ja, micro, bara tjänsteutövande vakthund får bita vid nödvärn, inte privat vakthund. Då ska de ju som sagt släppa på kommando också och inte tugga sönder sitt offer.

OdisLiljan2009-06-30 15:54

tack mommes. =)

uisge beatha - Ej medlem längre2009-06-30 15:55

Inte så konstigt, med tanke på att oändligt många familjer har denna blonda hund tillsammans med krypande småttingar. Hade man haft en annan, lite skarpare ras i samma omfattning bland ungar, så tror jag att denna retrievers tråkiga statistik hade sjunkit undan ganska rejält.

micro1132009-06-30 15:59
Antal inlägg: 17542

using beatha

Fast det stämmer inte riktigt. Schäfern är sveriges populäraste hund, och sannolikt den som återfinns hos störst antal barnfamiljer också.

Däremot tror jag att det är vanligare att andras barn beter sig mot en snäll golden, än mot en skarp schäfer .. eftersom barn liksom vuxna reagerar på hundars utseende och känner sig inbjudna till närkontakt med "snälla" hundraser. Golden är helt enkelt för kramvänlig.

OdisLiljan2009-06-30 16:01

Åter igen. Man skall alltid ha barn och hundar under uppsikt. En hund kan inte "säga till" som vi människor. tror därför att många hundar blivit avlivade på grund av barns "sätt" mot hunden.

uisge beatha - Ej medlem längre2009-06-30 16:03

Så kan det ju vara micro...absolut.

fashiion - Ej medlem längre2009-06-30 16:53
Antal inlägg: 2419

Man kan väl alltid lämna in hunden på ett sånt här.. hem eller vad det kallas.. så den lär sig pli.. känns som ägaren inte bryr sig om sina barn .. eftersom hon verkar ta hunden i första hand.. puckhead lixom-

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?