Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade73
Mobilspel
Pågående19 593

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ässät2009-09-09 15:50
Antal inlägg: 4824

Men herreguuud! Släppte inte Mouche den här tråden för att vi skulle uppföra oss?

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-09 15:56
Antal inlägg: 2521

Tess 08, snoosy frågade apbur:
”apbur, är du för eller mot socker :) ?”

Och DETTA svarade du på med följande:

"Gud så löjligt!!!
Måste man vara för eller emot??
Då är jag för!!! FÖRNUFT!!!"

TESS, Snoosy frågade ju inte om någon var för eller emot förnuft, utan frågan var om apbur var för eller emot SOCKER. Och det var ju detta du kommenterade såklart. Och du skriver att du är FÖR - socker.

Härregud mänskan!

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-09 16:12

le-lou,

gnagelram kommenterade giftbegreppet ------> 2009-09-08 11:53 och jag svarade honom följande:

”Det enda jag kan "enas" om är att folk som INTE VILL bergipa sig på liknelser kan VERKLIGEN göra en SAK av precis ingenting.

KAN MAN INTE, och VILL MAN INTE begripa att ordet gift i sockersammanhang är en liknelse, så har man verkligen fått sig att framstå i löjliga drag.
Hänger man upp sig så halstarrigt på en sådan liknelse och med vilja vill missförstå det, så är man endast ute efter att förstöra och provocera OCH göra sig själv sedd.
Pinsamt, PUNKT.

- Jag har även kallat det raffinerade sockret för SKIT här i tråden.
Så, nu har ni alla som med vilja vill missförstå, märka ord och vill tjafsa, en utmärkt möjlighet att fortsätta göra bort er.”
------------------------- -----------

Lustigt att du inte har sett mitt inlägg le-lou, för inlägget precis efter mitt är ifrån dig.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-09 16:15

micro113, tack för länken.

Den här är också rätt intressant läsning:

blogg.alltommat.se/p...oc h-frisk/

micro1132009-09-09 16:15
Antal inlägg: 17542

Miss Yoco

Efter att ha läst på ute på diverse sidor på nätet har jag fått fram följande;

glukos bildar fett underhudsfett

fruktos bildar fett i levern och bukfett

samtliga "experter" är överens om att bukfett och fett i levern är det farliga fettet.

Hur kan man då påstå att fruktos skulle vara nyttigare än glukos?

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-09 16:20

micro113, min länk här ovan är till Fredrik Paulún, där han kommenterar just den artikeln du länkade till.

Har du läst länken?

micro1132009-09-09 16:27

Jag har läst länken ... men jag ser den som just ett genmäle från en fruktförespråkare.

Har själv en make som under lång period levde nästan uteslutande på frukt och gick upp i vikt, istället för ned, så att viktuppgång med frukt inte skulle vara möjlig vet jag inte stämmer.

Vi har ju dessutom vårt stora härliga däggdjur björnen som varje år äter sig fet på bär och frukt inför vinter .... vilket måste innebära att fruktos har potenial att lagras som fett.

I viktväktarnas program har man också sett sambandet med fruktintag och vikt, och därför kan man inte äta obegränsat med frukt om man skall tappa vikt.

Ässät2009-09-09 16:31
Antal inlägg: 4824

banan ska man inte äta för mycket av iallafall..

Tess 082009-09-09 16:45
Antal inlägg: 18003

Och läser man vad Fredrik Paulún tycker så går det ju mest ut på att man ska köpa hans produkter....

I stil med fettdoktorn som ansåg att om man följde hennes diet skyddade det mot svininfluensa.....

Tess 082009-09-09 16:46

Och Miss Yoco... trevligt att du bestämmer vad jag menar med mina inlägg...
Jag hade tänkt att jag var för förnuft (och så blidde det en 'ordvits' som tydligen var för svår att förstå), men det klart... du vet väl bättre as usual....

Snoosy2009-09-09 16:49
Antal inlägg: 4273

micro, man behöver äta en stor mängd frukt för att komma upp i den mängden socker som är farligt för hälsan.

men allihopa, kan vi inte släppa det där nu, så inte tråden stängs igen ? :)

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-09 16:49

Jag förstår micro113.
Det var säkert rätt gott för gommen att ha den dieten som din make hade under en lång period, med kanske inte så lyckad för övrigt.
Klart man måste ha den näringsmässiga balansen i kosthållningen. Hans godsmakande diet hade nog i längden gett honom rejäla brister på lite av varje, inte minst på proteiner.
Vi mänskor klarar oss dåligt med ensidigt kost, vi ska helst ha rubbet - av vitaminer, mineraler, fetter, proteiner, sammansatta kolhydrater mm.
- Och obegränsad frosseri av frukt förespråkar säkert ingen. Åtminstone inte jag, och inte heller Paulun.

Men en sak vet jag alldeles bestämt, under vanliga, normala förhållanden klarar sig mänskan helt och hållet utan raffinerat socker.

Delar av Pauluns text:

"Alla former av överskott ger hälsoproblem och det finns studier som visar att för mycket av t ex fisk, te, fullkornsprodukter, grönsaker, frukt, motion, rödvin, sömn, mörk choklad eller bönor kan ge problem om de överdrivs. I lagom dos hör de dock till det nyttiga i livet. Även om en person faktiskt åt över två kilo äpplen per dag, och fick i sig samma mängd fruktos som i den aktuella studien, skulle de negativa hälsoeffekterna inte bli desamma. Frukt är nämligen en mycket bra källa till antioxidanter som verkar skydda mot de negativa effekter ett överdrivet fruktosintag ger.
Tack vare fruktens låga innehåll av energi och höga innehåll av antioxidanter samt andra näringsämnen skyddar det mot bl a övervikt, inflammationer, många former av cancer, oxidativ stress, högt blodtryck och diabetes typ 2. Frukt som mellanmål eller del av ett huvudmål är mycket nyttigt och upp till ett halvt kilo frukt utspritt över dagen är hälsosamt.
Dock bör intaget av fruktos från vanligt socker, eller fruktos i raffinerad form, hållas ned eftersom de kan leda till överskott."
------------------------- ----------------

Men säg mig micro113, vilken typ av kosthållning förespråkar du? Vilken är den optimala kosten enligt dig? Äter du alls frukt exempelvis?

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-09 16:52

Så vad är du då Tess, för eller emot socker?

Tess 082009-09-09 16:53

Jag är för förnuft!

Tess 082009-09-09 16:54

och mot militanta idéer (vilka det än är förutom nazism)

vita_syrener - Ej medlem längre2009-09-09 17:03
Antal inlägg: 22144

Jag tycker barn ska ha sockor. Va? Stod det socker? Sorry! :D

micro1132009-09-09 17:04

Yoco

Jag förespråkar varierad kost -- helst sparsamt med kolhydrater och mer grönsaker. Det varierar dock hur det ser ut här hemma, beroende på tid och ork.

Vi använder sällan socker, mest för att vi inte tycker det är gott, och vi äter ytterst sällan godis eller fikabröd.

Tidigare hade vi jämt frukt hemma, men vi har fått sluta med det eftersom maken har högt blodsocker och inte får äta frukt -- fruktosen i frukt får nämligen blodsockret att skjuta i höjden.

Just nu skulle jag nog säga att vi hamnat i en svacka där vi äter ganska enformig och tråkig mat .... mycket beroende på att det svårt att hitta inspiration till rolig och nyttig mat -- eftersom både jag och maken radikalt lagt om kosten --- men vi försöker i alla fall i grunden tänka sunt.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-09 17:05

Ja du Tess. Jag tror inte du behöver försöka säga så mycket mer. Jag tror de flesta förstår.

Så, då är det avslutat.
Inget mer tjafs så tråden inte blir avstängd.

vulcan2009-09-09 17:08
Antal inlägg: 7666

Att folk orkar vara så fanatiska med kosten! Jag tror pvisserligen på måttlighet, men jag tror också på att en av meningarna med livet är att man ska njuta av det. Själv tillämpar jag den enkla principen med mina egna barn att vi håller oss till godis och läsk på helgerna, men nån gång kan vi göra ett litet undantag. På vardagskvällar kan de ibland få en bulle, en sockerkaksskiva eller några kakor under förutsättning att de har käkat hyggligt av middagen. Det här behöver man ibland påpeka för den yngre sonen som har en sån läggning att han i rätt stor utsträckning kan tänka sig att ersätta riktig mat med onyttigheter. Den äldre sonen är som jag själv, han äter om det finns något utrymme i magen kvar efter den nyttiga maten.

Så länge de är friska (check), normalviktiga (check) och har bra tandhälsa (check) så kan jag för mitt liv inte begripa varför jag skulle sätta igång och bråka mer än så om deras sockerintag. I andra fall vet jag mycket väl att det är nödvändigt och kan utgöra ett stort problem (har en kusin som är diabetiker), men som salig Sten Broman uttryckte saken: Man botar inte sjuka med förbud för de friska.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-09 17:16

Det låter jättebra micro113.
Grönsaker är en bra källa för sammansatta kolhydrater.
Och har man sjukdomar som gjort att man fått rekommendationer från läkarhåll att avstå ifrån frukt så vore det ju illa att ändå stoppa i sig sådant.
- Och precis som du skriver, en varierad kost och sällan socker. Hur bra som helst.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?