Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 116 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| blue_moon | 2009-11-07 19:10 | |
![]() | Man ska inte spekulera, men tanken har slagit mig mer än en gång när jag läst inläggen i den här tråden - tänk om det var en avsiktlig och målmedveten förförelseakt från kvinnans sida. Hon hade förmodligen känt sig attraherad av den här mannen länge, ja kanske mer än så - och nu ville hon ha honom till varje pris...? | |
| Fluktsoda - Ej medlem längre | 2009-11-07 19:13 | |
![]() | Hon kanske ville ha ett litet barn med honom. Ja, möjligheten finns förstås. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-11-07 19:15 | |
![]() | Plumspapper: Jag förstår din poäng och jag har själv ingen "slapp" inställning till abort. Att vissa unga tjejer använder det mer eller mindre som preventivmedel är sorgligt. Jag tycker dock att det finns en fara i att tänka "barnets liv till varje pris", om det åsamkar lidande för de inblandade parterna att barnet kommer till världen. Jag tycker därför inte, som somliga här, att det per definition är svinaktigt av en man att klart redogöra för att han vill att kvinnan skall göra abort. Det är att ta ansvar och visa att man är beredd att göra minsta möjliga insats som förälder. Väljer man då att som kvinna trots allt föda barnet, medveten om att barnet föds till hälften oönskat, så bör man också bli ensam om det ekonomiska ansvaret. Jag menar att egoistiska motiv kan finnas på båda sidor - både hos mannen och kvinnan. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-11-07 19:19 | |
![]() | Sylvia: Fast det skulle nog inte funka i praktiken att hon var ensam om det ekonomiska ansvaret utan skattebetalarna skulle få träda in. Är det rätt att det blir så för att mannen ska få sin frihet när han hade kunnat ta ansvar innan? Vad jag egentligen menar är nog att vissa misstag verkar anses som mer mänskliga än andra. Och det är ju inte konstigt att vi inte identifierar oss med mördare lika lätt som med de som vänstrar eller blir på smällen eller strular på fyllan. Alla vill väl att en mördare ska känna dåligt samvete för att kunna återanpassas i samhället? Man vänder på det och får det till att eftersom fler kan identifiera sig med det skulle det vara svårare att undvika som om det fanns någon hemlig kraft som låg och pyrde inom varje människa att få göra just de här misstagen. Och att man inte ska må dåligt över misstag för att de är lätta att begå. I Sverige är det lätt att begå misstag när man super sig dyngfull på helgerna. Kanske inte i andra länder, så det mänskliga varierar ju med kulturen. Själv tror jag folk undermedvetet begår misstag som det finns större stöd för. Låter kanske konstigt. Eller inte. Mina tjejkompisar har babblat ganska ohämmat om att de inte fått sin mens och att de tror att de är gravida och frågat mig om de tycker att de ska behålla barnet eller göra abort. Till en början försökte jag stötta men insåg snabbt att jag tyvärr inte vill vara med i såna diskussioner och att det nog känns mer på riktigt och på allvar för den som ska fatta beslutet att göra det utan mig. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-11-07 19:21 | |
![]() | Eftersom jag vill betrakta kvinnor och män som jämlikar, så förutsätter jag att ansvarsbördan är delad i befruktelseögonblicket. Somliga här tycks hemfalla åt gammaldags offertänkande där mannen har ansvar men kvinnan är en passiv mottagare. Men för guds skull, om kvinnan skall kunna hävda att hon äger sin kropp så måste hon också ta ansvar för vad som händer med den. | |
| Dålig_apa - Ej medlem längre | 2009-11-07 19:22 | |
![]() | Äntligen! | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-11-07 19:23 | |
![]() | Plumspapper: Visst, attityder spelar absolut in och i synnerhet när man är ung. Men ytterst är det hur vår hjärna ser ut som avgör vilken "moral" vi har, dvs hur vi beslutar eller låter bli att besluta. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-11-07 19:24 | |
![]() | Sylvia. Ja, om jag utgår ifrån mig själv så ser jag inte ens hur mannen kan ha något med det hela att göra. Så det kan absolut inte vara mer mannens fel. Däremot sänder man ut ganska konstiga signaler om man låter befria män från ekonomiskt ansvar. Följderna blir ju att det blir ännu mindre viktigt att ta sitt ansvar innan befruktningen. Mannens enda chans att göra det. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-11-07 19:30 | |
![]() | Sylvia: Okej. Jag tycker det också till slut blir att sätta sig på sina höga hästar att anse sig vara biologiskt förmer än andra :) Det är intressant det du skriver men jag tror man har glömt bort allt vad moralfilosofi heter när man börjat nysta i var vår moral kommer ifrån. Eller ja, hur ska man tillämpa detta? www.youtube.com/watc...nX mDaI8IEo | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-11-07 19:31 | |
![]() | Ok, ja där har du en poäng. Det är egentligen inte det ekonomiska ansvaret jag tycker är intressantast här, utan ansvaret för livet som blivit till. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-11-07 19:38 | |
![]() | Ah... Ja, jo jag tycker också man kan få avsäga sig själva ansvaret så att säga. | |
| Hillegnu | 2009-11-07 19:48 | |
![]() | Hahahahahah vicken rolig. Stackars unge som måste ha en sån skitstövel till farsa. Som man doppar.... | |
| vinterresa - Ej medlem längre | 2009-11-07 21:27 | |
![]() | Alkohol skadar på cellnivå, även dig som dricker och fostret och embryot. Alkohol skadar såväl obefruktade ägg som spermier. Varje gång du dricker sprit går du miste av en hel del hjärnceller. Kan bristande matematikkunskaper eventuellt bero på det? Handen på hjärtat! | |
| Rhotheta | 2009-11-07 21:45 | |
![]() | OK, du sitter bara och hittar på. Skall det vara underhållande, eller vad är syftet? Fattar nog inte din humor. Vill du bli hånad? Är inte på humör just nu. Kanske senare. | |
| Rhotheta | 2009-11-07 21:47 | |
![]() | Plumspapper! Skönt att höra att du inte var riktigt lika lägerkommendant som det först verkade;) | |
| vinterresa - Ej medlem längre | 2009-11-07 21:48 | |
![]() | Jag har hållit på med kognitiv forskning hela mitt liv. Punkt oxh slut. | |
| Rhotheta | 2009-11-07 21:49 | |
![]() | Du kanske skulle hålla dig till det då. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-11-07 21:57 | |
![]() | Gjort är gjort. Bara att göra det bästa av situationen! Tycker synd om frugan dock, hon kommer få ta mest stryk av detta i framtiden. Att folk kan vara så omdömeslösa ibland. Hoppas karln tar sitt ansvar bara så inte barnet blir lidande. Som man bäddar får man ligga som sagt! Förhoppningsvis löser alla parterna situationen på ett sätt som alla klarar av att leva med. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-11-07 21:58 | |
![]() | Hm...varför har jag för mig att jag har pluggat in en gång, just dendär som vinterresa nämner. Men som jag skrev tidigare, så bryr jag mig om att börja dividera om det.... Och Rhoootis, var inte så bitsk nuuuuhörduduuu.... | |
| Rhotheta | 2009-11-07 22:11 | |
![]() | Kan väl ta på lite silkesvantar, då;) Var och en får väl ha sin egen tro, men innan någon aborterar ett foster för att det blev till på fyllan kan ni väl kolla facit med er gynekolog. Och för att avbitska mig ännu mer måste jag ju framhålla att kognitiv vetenskap är väldigt spännande, så det är ett schysst fält att verka inom. Så! *tar en pepparkaka*;) | |