Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 398

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magnusito2009-12-19 16:37
Antal inlägg: 5006

Om ynot är så kritisk till det kristna missionerandet så borde du ju också ta avstånd från minaretutropp i konsekvensens namn.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-19 16:42
Antal inlägg: 2521

2009-12-19 16:24

ahaddu micro, så om jag nu förstår dig rätt så handlar det för din del inte om att du skulle störas av böneutropen rent ljudmässigt, utan det är principer det handlar om för dig? Är det rätt uppfattat?

Och hur skulle du då göra om du bodde granne med böneutropare? Skulle du då av rent principiella skäl börja strida och kräva att de upphörde med sina böneutrop?
...............
"När det gäller religiösa och politiska budskap har vi dessutom en rätt att stå fria från påverkan -- vi skall inte påtvingas sådana budskap mot vår vilja."

Så hur menar du? Vilken påverkan skulle böneutropen ha på dig i det avseendet menar du? Och budskap? Hurdant skulle du uppfatta budskapet menar du på?

Liftactiv2009-12-19 16:44
Antal inlägg: 783

Nu är inte jag micro113, men jag funderar ändå - hur svårt är det att förstå Miss Yoco???

micro1132009-12-19 16:53
Antal inlägg: 17542

Miss Yoco
För mig handlar det i grund och botten om principer ja, jag vill inte påtvingas religiösa eller politiska budskap i min vardag.

Där i ligger också att det blir en störning i och med att budskapet ropas ut.

Eftersom jag skulle bli störd av utropen, så skulle jag givetvis protestera. Precis som jag skulle protestera om moderaterna eller sossarna stod på hörnet och ropade ut sitt budskap varje fredag.

Eftersom det handlar om religiöst budskap så skulle jag uppfatta det som uppmaning med religiös innebörd, givetvis.
Hur skulle jag annars kunna uppfatta det?

Tunnelbanan82009-12-19 16:57
Antal inlägg: 126

Ni som gnäller om att man då borde få bygga kyrkor i "deras länder", ta en titt runtom i världen. Det finns faktiskt kyrkor i muslimska länder. Hör och häpna. :O

micro1132009-12-19 17:02

Tunnelbanan8
Ja - det existerar enstaka kyrkor i en del -- inte alla - arabländer.

Skall de få bygga motsvarande antal i Sverige som vi fått bygga svenska kyrkor där -- då är det dags att gå ut och riva en del moskeér här, för då har de redan byggt förbi sin andel.

Så kan vi sluta tjata om det nu.

I Sverige skall väl byggloven utfärdas utifrån de förutsättningar och lagar som råder här.

Tunnelbanan82009-12-19 17:05

Micro 113, arabländer är inte samma sak som muslimska länder. Eller? Det land där det finns mest muslimer är så vitt jag vet Indonesien.

Riva moskeer här? Hur många finns det i Sverige?
Hur menar du med sluta tjata? Ska du bestämma på vilket sätt jag gör mina inlägg här i forumet?

Man kan ju inte hata en hel grupp pg av vissa rötägg. Tycker inte jag iallafall. Men det kanske bara är inom islam det finns rötägg?

ebba033 - Ej medlem längre2009-12-19 17:07
Antal inlägg: 83

Enkelt! Böneutrop från minaret vid 4-5 tiden på morgonen är en sanitär olägenhet och kan ej godkännas! Bodde i Istanbul för några år sedan - det var ett helsike!

micro1132009-12-19 17:12

Tunnelbanan8
Nej - sorry. Jag skall givetvis inte bestämma hur du gör dina inlägg.

De flesta arabländer är såvitt jag vet muslimska.

Dock det finns inte svenska kyrkan i alla muslimska stater. Alltså blir det ett konstigt argument både för och emot byggandet av moskeér. Det bästa är ju att vi utgår ifrån hur det ser ut här, och vad vår lagstiftning säger -- inte hur det ser ut på andra håll i världen.

Jag personligen hatar ingen på grund av etnicitet, religion eller ursprung.
Rötägg finns som sagt var överallt, inom alla grupper - man är en korkad om man blundar för det.

micro1132009-12-19 17:17

Det finns minst femton stora kända moskeér och 120 källar moskeér

sv.wikipedia.org/wik..._i _Sverige

Tunnelbanan82009-12-19 17:18

Javisst kan det vara bra att utgå ifrån vad lagen säger. Det är jag med på. Men lagar ändras, saker ändras. Alltså kan man även ändra detta, och annat. Det som stör mig är att många har väldigt mycket emot islam och muslimer, och väldigt många (det säger jag av år av erfarenhet av diskussioner både på nätet och i verkliga livet) vill inte veta hur det ligger till, utan väljer att stå fast vid ungefär detta; kvinnan är förtryckt, muslimer är terrorister, muslimer är bakåtsträvare, och så vidare. Och det är jag trött på. Faktiskt.

micro1132009-12-19 17:31

Tunnelbanan8
Det är vi överens om, många generaliserar utan att bry sig om att folk är olika, både när det gäller olika grupper av muslimer och inom grupperna i sig.

Liftactiv2009-12-19 17:34

Likasom det inte gäller att alla tråkiga Svenssons äger en Villa, Volvo och Vovve. Men den generaliseringen görs stup i ett. Av svenskar. =)

Tunnelbanan82009-12-19 17:34

Men varför är muslimer nåt som irriterar många så väldigt mycket? Det är nåt jag funderar på varenda dag. Det är ledsamt.

Liftactiv2009-12-19 17:49

Personligen så är det absolut inte människan "muslim" som irriterar. Däremot de som följer sin tro till så stor del att det drabbar andra. Heder är en del. Ojämställdhet en annan. Dörrknackning en tredje. "Du får den här boken av mig (men de flesta andra som också fått den har lämnat ett bidrag på 100 kr)", den fjärde.... Och det kan alltså gälla vilken religiös åskådning som helst, hare krishna, mormoner, kristna.... (Behandlat i flertalet trådar fö.)

"Religion är opium för folket." Så sant....

micro1132009-12-19 17:53

Liftactiv
Missionerar muslimer via dörrknackning?

Det hade jag faktiskt inte en aning om. Jag trodde de inte fick göra det.

Liftactiv2009-12-19 17:56

Skrev jag det? "Däremot de som följer sin tro till så stor del att det drabbar andra."

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-19 18:09
Antal inlägg: 2521

micro113 2009-12-19 15:36 ”Min poäng med hunden var att man kan vänja sig vid allt -- det är inte detsamma som att man måste acceptera och vänja sig vid allt.

Vi kan återgå till min grannes ljudstudio -- som mina övriga grannar givetvis kunde ha vant sig vid, men valde att klaga på -- därför att ljud kan man inte utestänga, ljud stör -- och när ljudet dessutom levererar budskap som korrelerar med mitt eget så blir det påtvingat och än mer störande.
Det skall jag inte behöva acceptera.”

micro113 2009-12-19 16:53
”Miss Yoco
För mig handlar det i grund och botten om principer ja, jag vill inte påtvingas religiösa eller politiska budskap i min vardag.

Där i ligger också att det blir en störning i och med att budskapet ropas ut.

Eftersom jag skulle bli störd av utropen, så skulle jag givetvis protestera. Precis som jag skulle protestera om moderaterna eller sossarna stod på hörnet och ropade ut sitt budskap varje fredag.

Eftersom det handlar om religiöst budskap så skulle jag uppfatta det som uppmaning med religiös innebörd, givetvis.
Hur skulle jag annars kunna uppfatta det?”
…………………..

Micro, ibland är du som sagt, bara alldeles briljant, och andra gånger kommer du med så motstridiga uppfattningar/uttalanden så det är bara alldeles omöjligt att hänga med i dina tankebanor.

För det du säger är att, citat;
- ”Min poäng med hunden var att man kan vänja sig vid allt” <--- du syftade på ljud här, micro
- ”ljud kan man inte utestänga, ljud stör”
- ”För mig handlar det i grund och botten om principer ja, jag vill inte påtvingas religiösa eller politiska budskap i min vardag.”
………………..

Nu handlar det om religioner här, micro, och att då blanda hit politiken och politiska budskap är bara att ytterligare krångla till det hela, så politiken kan med fördel lämnas utanför dethär.

Att börja strida om böneutropen av principiella skäl tycker inte jag vittnar om så väldigt hög tolerans mot andra, och i det här fallet så skulle åtminstone jag absolut inte göra det. Jag kan inte se någon som helst anledning till att agera på det sättet och utifrån sådana grunder som du åberopar.
……………………….

Sedan så frågade jag dig: Vilken påverkan skulle böneutropen ha på dig i det religiösa avseendet? Och hurdant skulle du uppfatta budskapet?

Och du svarade: ”Eftersom det handlar om religiöst budskap så skulle jag uppfatta det som uppmaning med religiös innebörd, givetvis. Hur skulle jag annars kunna uppfatta det?”

Micro, Nordstedts svenska ordbok ger följande definitioner:
UPPMANA = i ord begära (av ngn) ett handlande (bestående av) vanl. med viss kraft, dock ej nödvändigtvis från en maktposition.
UPPMANING = yttranden som uppmanar till ngt.

Så vad menar du på att böneutropen mer exakt skulle uppmana dig till?
Att delta i den muslimska gemenskapen månne? ;P

micro1132009-12-19 18:14

Liftactiv
Sorry, jag missförstod dig.
Blev lite förvånad bara, för det är inte länge sedan jag hörde en Imam säga just att de inte fick missionera på det sätt som kristna gör, via dörrknackning o dyl.

Bennechi2009-12-19 18:16
Antal inlägg: 81

Jag har inte läst igenom tråden, (med tanke på hur mycket dumt och inskränkt folk det finns här på beta så är jag inte säker på att jag vill göra det heller,) men tänker ändå lägga fram min åsikt.

Om nån skulle vilja riva den katolska kyrkan belägen 20 meter från mitt hus, vars klockor högt och ljudligt ringer oavbrutet i fyra minuter varenda söndagsmorgon, till förmån för en moské, skulle ingen bli gladare än jag.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?