Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade42
Mobilspel
Pågående19 752

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Grundsnygg - Ej medlem längre2010-03-23 22:10
Antal inlägg: 3451

wildcard du skrev tidigt i tråden om att din far var nykter alkoholist, tror du att det påverkar din syn på frågan?

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-23 22:13
Antal inlägg: 1682

Det är jättebra la bruja. Absolut inget fel i det, som jag skrev förut så valde min son också bort alkohol och ägnade sig åt annat. Han var 18 när han drack första gången och är nu 21 och ingen större festprisse.

Men jag tror att det är minst lika vanligt att ungdomar dricker och provar sig fram men ändå är skötsamma, normala tonåringar. Det är mer det som jag tycker ska lyftas fram.

wildcard2010-03-23 22:13
Antal inlägg: 1966

La bruja:
Grattis! Dina ungar har förmodligen full respekt för dig, då de aldrig har sett dig sluddra omkring (för lite sluddrar man även efter ett glas vin) om en massa glada, osammanhängande roliga historier.

T.o.m hundar och katter reagerar negativt och tveksamt till att ha husse och matte det minsta alkoholpåverkade, om de nu inte vet att det är ett normaltillstånd, då "så ska det låta" går igång i tv`n.

wildcard2010-03-23 22:14

Grundsnygg:
självklart påverkar det min syn!
Vad menar du?

Skulle det vara negativt att ha sett den negativa sidan av alkoholens inverkan?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-23 22:15
Antal inlägg: 4050

ramsay: Inga mähän som skulle känna sig svikna om jag förbjöd dem att bryta mot lagen när jag är ansvarig för dem. Jag vill ha äldre tonåringar som är så pass vuxna att de kan förstå att jag är ansvarig om något händer. Så har jag alltid tänkt att om jag råkar i klistret går det ut över mina föräldrar. Det handlar inte om att lyda, det handlar om att fatta.

Fick frågan hur man skulle hålla koll på dem. Anser man att de kan klara sig själva, varför ska man då hålla koll?

BrokenString - Ej medlem längre2010-03-23 22:17
Antal inlägg: 1682

Jag är som sagt uppvuxen med en far som var alkoholist men anser mej ändå ha en sund inställning till alkohol. Av mina tre bröder så är det en som valt bli helnykterist, en som dricker typ en gång i halvåret och så jag och en annan bror som dricker "normalt" som jag ser det. kanske två gånger i månaden. Och då menar jag inte råsuper utan tar lite vin och öl en kväll i goda vänners lag.

Jag vill att mina barn ska se en sund inställning till alkohol. Att man kan dricka och hantera det, alla blir inte alkoholister för att man dricker.

wildcard2010-03-23 22:18

Jag och min syster hanterar denna fråga och hur man eventuellt ska introducera sina barn i alkoholens värld helt olika.
men å andra sidan så _har_ jag sett min far bli nykter alkis och det har inte hon, för då hade hon flyttat hemifrån.

Vi har lika men ändå olika erfarenheter...

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-03-23 22:18

wildcard: Jag tänkte lite på just sånt som du skrev här.

"Grattis! Dina ungar har förmodligen full respekt för dig, då de aldrig har sett dig sluddra omkring (för lite sluddrar man även efter ett glas vin) om en massa glada, osammanhängande roliga historier."

Det kanske inte är allas bild av föräldrar som tagit ett glas vin.

wildcard2010-03-23 22:22

Grundsnygg:
Jo, kolla in hunden som är ovan vid mattes eller husses drickande.
Den blir riktigt osäker och till och med aggressiv i vissa fall.
Kanske en konstig jämförelse för dig men det visar för mig det primitiva i ett beteende: att tycka att det är konstigt att någon inte beter sig som "vanligt".

Larvbrud - Ej medlem längre2010-03-23 22:22
Antal inlägg: 4050

Jag ska visa mina framtida ungar en sund inställning till alla droger så de ser att man kan ha en sund inställning till allt.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-03-23 22:24

Om jag har besökt en vän som har katt så blir hunden också konfunderad, vad säger det? Att inte låta mina barn komma nära katter?

wildcard2010-03-23 22:24

och säg själv, helt ärligt:
tar du verkligen "bara ett" glas vin, eller är det i själva verket ett stort glas? Kan vi tömma flaskan när vi ändå har öppnat den? Vi är ju två och det innebär "bara" två glas, var?

Ja, ja, jag har dåliga erfarenheter men jag har också öron att höra med och ögon att se med:
många har mer problem än vad de inser!

nickidocka2010-03-23 22:50
Antal inlägg: 134

Det finns inte anlag till att bli alkoholist, det är något som varje människa själv ställer till med. Har en kusin som är det och har har haft en jätte bra barndom och väldens bästa stöttande föräldrar. Jag tror att varje människa har en svaghet och för en del är det spriten.
Det är slumpen som avgör.
Samtidigt så har samhället ett stort krav på hur man ska bete sig och se ut vilket gör många depressiva. unga människor dricker mer och mer. Synd tycker jag som oxo är ung med kan ha kul utan att vara onykter.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-03-23 22:54

Tack nickedocka, har du lust att ringa runt alla som forskar inom området och säga att det är fridag imorgon.

anneli72 - Ej medlem längre2010-03-23 22:55
Antal inlägg: 11612

Jag är inte alkoholist...jag gör bara ett reportage.

tack för alla svar.

wildcard2010-03-23 22:57

nickidocka: kul för dig!
Jag har också kul utan sprit.

I söndags åkte jag skidor tidigt på morgonen, solen sken så att det gjorde ont i ögonen men den "smärtan" lever man gärna med, sedan åkte jag iväg till jobbet. Där fick jag tillfälle att träffa några som var "proffs" på spriten. Trevligt, de hade 16 kronor för lite för att kunna betala notan i bilen, så jag fick till slut (efter att de nästan inte ens hittade hem) schasa ut dem ur bilen så att jag skulle kunna köra vanligt, hyggligt folk istället.

Det är tur att det också finns fina dagar och fina kunder, när man kör taxi.

wildcard2010-03-23 22:59

anneli72:
tack för en intressant diskussion som du startade. Den har gett mig mycket och lärt mig en hel del om hur folk reagerar på åsikter.

Grundsnygg - Ej medlem längre2010-03-23 23:02

wildcard: Om du bara ana hur många fyllskallar jag har slängt ut från krogen genom alla år. Nu var det ju trots TS önskan inte det vi diskuterade utan vad man som tonårsförläder kan göra för att inte sina barn ska kröka.

wildcard2010-03-23 23:08

Grundsnygg: jag fattar inte hur du menar när du jagar mig i flera trådar...?
Har jag retat upp dig eller trampat omkring på dina ömma, blå, tånaglar?

krav2010-03-23 23:09
Antal inlägg: 42

vad det "beror på": enligt vissa forskare har vi alla en missbrukspersonlighet, som får grofrund av olika orsaker, det kan vara genetiskt, men inte enbart -yttre faktorer är också en bidragande faktor. familjen blir/gör sig ofta till medberoende vilket gör att beteendet utvecklas lättare....

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?