Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade6
Mobilspel
Pågående20 105

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Satyra2010-04-09 15:11
Antal inlägg: 4561

DodgeJourney - "ge upp, du har förlorat debatten för länge sedan!"

Jo för här tävlas det ... Vad är det jag ska ge upp menar du - min känsla för ordet neger?

mattieh - Ej medlem längre2010-04-09 15:11
Antal inlägg: 249

Jag använder ordet svenne hela tiden om svenskar som jag finner svenniga. De kallar alla finska för finnar ändåså :P

Margana2010-04-09 15:12
Antal inlägg: 826

Förlorat debatten? Jag visste inte att det var en debatt...snarare en diskussion och ingen lär väl ändra åsikt på grund av vad som skrivits i ett forum.

Skulle det här vara en politisk debatt tror jag inte DodgeJourney skulle få några väljare heller med sitt sätt att uttrycka sig. ;-)

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-09 15:15
Antal inlägg: 1682

Men då förstår jag inte vad du gör i denna tråd satyra? Första frågan är ju om man använder sig av ordet?
Vad man har för känsla kring ordet är ju mer ointressant tycker jag. Då verkar det ju som du tar hänsyn till historian och inser att det kan vara stötande så därför använder du inte ordet?
I så fall har vi ju samma inställning så då fattar jag inte vad vi debatterar om?
För mej är inte heller ordet neger stötande, hur skulle det kunna vara det? Jag är vit!
Men det handlar ju om den stora massan och hur man tar hänsyn till andra människor upplevelser och känslor.

Känns lite faktiskt som du ändrar din inställning så den blir med tillrättalagd under diskussionens gång. Kan du inte bara säga att du hade fel?

Minta2010-04-09 15:21
Antal inlägg: 20042

"Kan någon människa här påvisa att ordet neger ÄR just nedlåtande i sin betydelse i sig"

Ordet har ingen betydelse "i sig". Det betydde ursprungligen svart men alla ord förändras och förändrar innebörd. Neger har förändrats så att det inte längre är ett neutralt ord. Jag skulle gärna vilja höra hur Satyra m.fl. skulle använda orde så att det lät neutralt. Det finns hur många exempel som helst på hur ord förändrar betydelse och laddning. Tjej är idag neutralt men betydde ursprungligen ungefär "hora" i Sverige.

DodgeJourney2010-04-09 15:22
Antal inlägg: 68

det är ju så Satyra, du försöker omformulera dig hela tiden, för att få genom din ickepoäng, i stället gräver du det svarta hålet under dig större och djupare. Dina argumenteringar har blivit nedbrutna ett antal gånger nu men du håller fast vid något du inte ens själv är övertygad om!

Satyra2010-04-09 15:24

BS - Jag svarade utifrån min känsla för ordet.

Även om jag alltså inte brukar ordet själv eller ens någonsin känt något behov av ATT bruka det, så kan jag väl ha en tanke om det hela?
Jag beskriver helt enkelt aldrig människor utifrån om de är svarta/vita/skära/bruna etc. men när jag nu då på en direktrubrik funderade på saken så slog det mig alltså att JAG inte ser ordet neger som något negativt.

micro1132010-04-09 15:26
Antal inlägg: 17540

Jag har inte läst hela diskussionen - bäst att börja med att säga det :)

Jag undviker ordet neger. Är dock så pass gammal så att det var tillåtet när jag var ung, så det kan slinka ur mig ibland - dock ej som skälsord.

Jag förstår problematiken med ordet och har förståelse för att man skall avstå från att använda det -- det finns bättre ord utan samma negativa klang.

Att bli kallad vit är inte jämförbart på något vis - det är bara larvigt att ta upp en sådan sak.

Satyra2010-04-09 15:27

DodgeJourney - "Dina argumenteringar har blivit nedbrutna ett antal gånger nu men du håller fast vid något du inte ens själv är övertygad om!"

Orkar inte dividera med någon som vägrar förstå vad man säger så - lägger inte mer energi på dig nu.

Satyra2010-04-09 15:29

Minta - "Jag skulle gärna vilja höra hur Satyra m.fl. skulle använda orde så att det lät neutralt."

OM jag alls skulle känna behov av att använda ordet/beskriva någon utifrån hudfärg så skulle man kunna säga "han/hon är neger" och för mig skulle det betyda samma sak som att "han/hon är mörkhyad/svart" och ingenting annat. De där osynliga, nedlåtande kringorden till neger finns inte i mitt huvud - men uppenbarligen i era.

DodgeJourney2010-04-09 15:35

Satyra går det inte upp ett ljus för dig när de enda som är på din sida är de som inte har längre än sju ord i sina inlägg och inte bygger upp dina argumenteringar för fem öre.

Robbandido - Ej medlem längre2010-04-09 15:38
Antal inlägg: 459

Varför argumentera för en sak som Satyra redan har klargjort 47 gånger i denna tråd. Otroligt att ni inte förstår hur hon menar.

Egenskap - Ej medlem längre2010-04-09 15:40
Antal inlägg: 8331

Eftersom man på detta forumet alltid ska vara i lag och bestämma sidor ställer jag mig jämte satyra. Hon är tuff. ;)

Dessutom använder jag "neger" när jag pratar om - just det - en neger.

ankanka - Ej medlem längre2010-04-09 15:42
Antal inlägg: 211

de som väljer att inte säga neger för att det är rasistiskt är samma personer som tycker att vi ska sluta hissa svenska flaggan och sjunga nationalsången på skolavslutningar?

Minta2010-04-09 15:43

Är en neger en neger? Är en spottkopp en spottkopp?

Minta2010-04-09 15:44

Jag förstår hur Satyra menar och att du använder ordet neutralt men risken är stor att det inte kommer att uppfattas neutralt.

mattieh - Ej medlem längre2010-04-09 15:44
Antal inlägg: 249

Det samhälle där neger var ett "värdeneutralt" begrepp var det samhälle där de som förknippades med begreppet "var" utan värde. Efter det så har det knappast varit att betrakta som neutralt...

Robbandido - Ej medlem längre2010-04-09 15:44
Antal inlägg: 459

Minta, är negern en spottkopp i dina ögon? Inte i mina...

Satyra2010-04-09 15:46

DodgeJourney - Orkar egentligen inte alls bry mig om vad du skriver, eftersom du vägrar ta in vad jag svarat tillbaka ett otal gånger, men vad är det för ljus du tycker ska gå upp?
Du menar "aha, alla andra verkar tycka att ordet neger är nedlåtande, står för slaveri, kopplas till slavhandel och förtryck, då måste jag också tolka ordet så, fast det egentligen bara betyder svart, kort och gott" ?

Det ljuset är inte för mig ett ljus utan mer ett stort mörker i så fall. Att min hjärna inte tycks besitta den cyniska/omvrängande betydelsen av ett enkelt ord är inget jag saknar. Jag FATTAR att DU och många andra ser ordet som ni beskriver det! Och jag brukar inte ord överhuvudtaget som beskriver människor utifrån hudfärg och har aldrig gjort! (om det inte är relevant i beskrivningen varifrån personen kommer och då säger jag som sagt landet och/eller världsdelen, om det behövs)

Räcker inte det för dig? Jag MÅSTE känna som du också? :-o

DodgeJourney2010-04-09 15:46

så sant mattieh

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?