Spelrum
Giraffen16
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade40
Mobilspel
Pågående19 675

Forumkategorier

Användare Inlägg  
stol2010-04-20 19:25
Antal inlägg: 1015

Jag har försökt att Googla och jag har inte hittat ett enda yttrande från någon myndiget som har tyckt till om varför tillståndet ska beviljas.

stol2010-04-20 19:27

Det är väl inget fel på varpa. Det kan till och med vara intressant att se på varpa istället för fotbollen som visas jämt.

Bitte - Administratör2010-04-20 19:30
Antal inlägg: 24154

Är detta det beslutet som fattades 1991 ?? så måste du kolla hos kommunen

Bitte

joysam2010-04-20 19:31
Antal inlägg: 5

Bitte

Allmänna handlingar kan sekretessbeläggas.

Jag tycker att det är bra att moskén byggs. En trist tomt används till något bra!

joysam2010-04-20 19:32
Antal inlägg: 5

Stol

Du får nog prova ett annat sätt än Google för att få ut handlingarna.

Bara för att handlingarna ärallmänna handlingar behöver de inte offentliggöras på nätet.

Bitte - Administratör2010-04-20 19:37

Parken donerades 1906 och ska vara park , men moskén byggs hu på en industritomt ,, alltså inget problem,, bygglovet togs 1991 och är alltså inget att göra nått åt i dag då det knappas går att överklaga beslutet längre,,

Alltså är i mina ögon inga fel gjorda

Bitte

stol2010-04-20 19:58

Där Moskén byggs kan jag tala om för dig att det inte är en industritomt. Jag har bott på hisingen och den tomten har alltid stått tom. Denna industritomt som du pratar om har tillhört parken och man hr gjort ett undantag. Förr i tiden slängdes mäniskor ner för Ramberget och de hamnade precis på denna mark, du har säkert hört talas om Ättestupan.

stol2010-04-20 20:01

Alla som bor i närheten av denna tomt har protesterat i alla år och ändå har de blivit överkörda.

Bitte - Administratör2010-04-20 20:06

Men som sagt ett beslut är överklagningsbart några V har man inte gjort det under den tiden så vinner beslutet lagakraft och då kan man skria sig hes,, och som sagt jag kan INTE se att nämnden har gjort nått fel

Bitte

gnagelram - Ej medlem längre2010-04-20 20:07
Antal inlägg: 1646

Alla som bor i närheten av något som helst nybygge protesterar alltid i alla år. Turligt nog väger inte människors paniska skräck inför alla förändringar alltid tyngst vid beslut.

stol2010-04-20 20:18

Men det är ju precis det som har skett det har överklagats ändå byggs Moskèn alltså har de boende i närheten blivit överkörda. Man kör några turer i olika instanser för syns skull och tar beslut i att bygga trotts att folk är emot. Ett exempel: Det är många som vill bygga nära kusten eller en insjö men vilka får tillstånd jo de som har stora förmögenheter eller högt uppsatta personer inom politiken eller näringslivet. Titta på Göran Persson han fick bygga en stor fin Herrgård i ett naturreservat hade du eller jag fåt byga i detta natureservat. Organisationer, högt uppsatta inom näringslivet/politiken med mera har en gräddfil fram till byggnadsloven.

Bitte - Administratör2010-04-20 20:20

Där har du fel Stol , alla beslut fattas enlig principen lika inför lagen ,. dvs enligt lagar som styrs av PBL och bygglagen ,, Du bara tror att pengar ger möjligheter men där har du fel

Bitte

limpan__22010-04-20 20:27
Antal inlägg: 2847

Men stol, om var och skulle kunna lägga in ett veto mot ett byggnadsprojekt skulle inget kunna byggas i närheten av någon som helst tidigare bebyggelse. Inga vägar skulle kunna byggas, järnvägsprojekt skulle vi kunna glömma, nya bostadsområden skulle vara omöjliga eftersom det alltid finns några boende eller nyttjare av området som vill behålla det som det har varit. Inte ens om man bygger utanför tätorten verkar det gå smärtfritt vilket ditt exempel med Perssons herrgård visar (jag visst seriöst inte att det var i ett naturreservat då det är en skogs- och jordbruksfastighet han köpte).

Ergo, att protestera är inte detsamma som att ha rätt!

stol2010-04-20 20:29

Hur får man lov att bygga i ett naturreservat. Inte för länge sedan blev en toppolitiker avsatt på Gotland som hade gett bygglov med motiveringen "personen tillhör näringslivets toppar på Gotland" bygglov ska medges.

SuperGreta2010-04-20 20:30
Antal inlägg: 216

OM det ska byggas något på en plats eller ett område som "ska" vara natur.. vilket var anledningen till att Keiller öht "överlät" parken, så ska det vara av någon bra och naturlig anledning.

Något för ungdomar, äldre.. eller varför inte för hemlösa, utsatta eller andra människor i Behov Av Hjälp..

Nä, men vi smäller upp en moské. =/

Har man en stark tro, funkar den lika bra hemma i vardagsrummet..

stol2010-04-20 20:37

Antonia Axelsson/johnsson fick köpa mark från en stiftelse en mycket attraktiv sjötomt (med motiveringen "mina barn måste ha någonstans att bo"). Antonia har styckat tomten och byglov är beviljat på samtliga tomter.

limpan__22010-04-20 20:39
Antal inlägg: 2847

Stol: Göran Perssons jordbruksfastighet ligger i Övre Torp och några kilometer bort från närmsta naturreservat (Jaktstuguskogen) enligt Google Maps men har du andra källor kan du gärna länka in dem i så fall.

SuperGreta: Utan att vara från Göteborg så kommer väl en stor del av skogen/parken/berget att vara kvar även efter att moskén byggs på den i dagsläget oanvända tomten? För övrigt kan du nog finna såväl ungdomar, äldre, utsatta, hemlösa och and människor i behov av hjälp i en moské?

stol2010-04-20 20:41

Supergeta.

Äntligen ett bra inlägg. Tack.

gnagelram - Ej medlem längre2010-04-20 20:41
Antal inlägg: 1646

stol: Kanske är det för att Antonia är muslim?

SuperGreta: Nu är det ju inte i parken utan på en industritomt bredvid Ramberget det ska byggas. Det är dock ett mycket smart PR-trick av SD m fl att försöka låtsas att de ondsinta muslimerna vill skövla fin svensk natur. Det slår an en klang av nationalism, allemansrätt och röda stugor.

krill_master - Ej medlem längre2010-04-20 20:41
Antal inlägg: 1576

cybertron: ang lärare som yrke så har du ett jätte bra svar på din fråga på sid 16 här i tråden. inlägg klockan 11:02. då jag skrev om samma sak till steveZ.

skönt detta, ingen som hackat på mig på länge :)

Bitte, du som är insatt i bygglov. är det inte så att man måste påbörja bygget inom 5 år? eller förnya det inom den perioden och då åter fråga samt ompröva kringliggande planer samt grannar och vad händer med ansökan och beviljandet om det gått ända sedan -91 och stadsbilden, grannar, kringliggande byggplaner, vägnätsutvecklings planer samt komunens miljökrav ändrats i regionen sedan dess?
området ligger ju inklämt mellan ett naturområde och ett bostadsområde med endast smågator mellan husen numera.
(tänker på den ökade trafiken, utsläpp, buller eftersom det är en verksamhetslokal)
och vad händer om byggherren inte är den samme som den ursprunglige sökanden och det inte gått ut nya förfrågningar i området i samband med förnyandet?

jag vet nämligen mycket väl var det ligger, gammal göteborgare som man är :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?