Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade40
Mobilspel
Pågående19 229

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2010-10-06 09:21
Antal inlägg: 17500

det är inte ni som tror på det det är fel på. Det är skamligt att lura folk bara som de här personerna gör.Det är rent av äcklande av dessa moderna kringdragande magiker att tjäna pengar på sörjande människor som vill ha nåt att tro på.
Tyvärr åker deras surt förvärvade pengar raka vägen ner i bedragarens ficka.

Satyra2010-10-06 10:58
Antal inlägg: 4561

le-lou - Om man sedan barnsben har så gott som dagliga kontakter/upplevelser med/av själar, (för stunden utan någon fysisk kropp likt våra), men inte pratar vitt och brett om det och/eller använder förmågan som en försörjningsmöjlighet - är man en äcklig bluff då också? Eller hur vill du klassa en då? Som sjuk kanske? Nyfiken bara på hur man som "allvetande" tänker kring saken ...

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-10-06 11:40
Antal inlägg: 5801

Det krävs nog en traumatisk upplevelse för de som stänger sina dörrar för det okända för att få dem att SE.

le-lou2010-10-06 11:46

Jag skulle däremot säga att det finns de som själva är helt övertygade om att de är medium. Precis som han säger i filmen. De börjar själva tro på sin egen "förmåga". Såna personer är inte moraliskt dåligt människor som utnyttjar andra, men likväl är de bluffar.

Hjärnan är ganska komplext och läser man på lite, och nu menar jag inte att man ska skumma igenom neurologivetenskapliga artiklar så inser man ganska snart att det finns förklaringar till vad vi tycker oss uppleva.
Medium eller personer som tror sig själv ha en kontakt med "andra sidan", tycker själva att de är ganska unika. De "känner" av saker och ting och tror då att de har mediala förmågor när det i själva verket handlar om selektiv varseblivning :D

men det klart. tro och veta är två olika saker. jag kan ju kritisk till medium, du är det inte Satyra. Det är väl ok ..

le-lou2010-10-06 11:47

jag har också trott att jag känner av vissa saker. inte som ett medium men att jag har haft besök och hit och dit av suspekta fenomen. det är ganska härligt faktiskt.

Gautama2010-10-06 11:47
Antal inlägg: 6854

Det är magi när jag får kontakt med min döda mamma det kan jag hålla med om. Men lurad känner jag mej verkligen inte. Det kostar mej inget heller. Hon bara finns här runtomkring mej och det är underbar magi!
Andevärlden finns så levande för mej så jag tvivlar inte en sekund på att den finns.

Satyra2010-10-06 11:52

Ja kanske det, kafountine. Sorgligt hur som helst när människor tror sig veta allt kring vad som är möjligt/ickemöjligt, sant/lögn, /verkligt/fantasier, osv. Skulle nog inte stå ut om jag hade den övertron på mig själv, utan få kraftig cellskräck av den förkrympta synen på "alltet", helt enkelt.

Gautama2010-10-06 11:56
Antal inlägg: 6854

Håller med Satyra i inlägget här ovan!

Satyra2010-10-06 11:58

le-lou - "men det klart. tro och veta är två olika saker. jag kan ju kritisk till medium, du är det inte Satyra."

Klart att jag också kan vara och ofta också är skeptisk till vissa mediums påstådda förmåga. Det finns bluffmakare gällande det mesta här i världen, såklart.
I övrigt har jag nog inget att säga dig mer i den här frågan. Du är i din fyrkant och verkar trivas där. Det är inget jag kan eller ens vill försöka ändra på.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-10-06 11:59
Antal inlägg: 5801

Ja, visst är det sorgligt. Men begränsar deras liv. Inte vårt. :)

le-lou2010-10-06 12:01

tror ni på spåtanterna 19:99 per minut också? Det finns mediumutbildningar, varför ska man gå en sån om man har gåvan?

förresten: detta MÅSTE ni se :
www.youtube.com/watc...Ze QGld5QBU

ÄGD.

Satyra2010-10-06 12:08

le-lou - Du verkar inte se skillnad på sak och sak, men men ... do as you please.

le-lou2010-10-06 12:09

du hade lite mer trots allt :)

tipitina2010-10-07 10:29
Antal inlägg: 2687

Härligt le-lou. Har alltid varit säker på att det fungerar på något liknande vis men inte letat efter fakta.

Var faktiskt hos ett medium en gång pga av olika anledningar men han lyckades inte få fram någonting i princip. Detta beror på att jag vägrade att konfirmera och ge feedback på det han sa. Jag svarade endast ja och nej.

le-lou2010-10-07 12:00

en skriftlig analys av Terry Evans metoder under hans readings.

www.vof.se/folkvett/...ld -reading

Här en tjej som varit på storseans med Evans flera gånger som börjar tvivla:
trullsans.blogg.se/2...bl uff.html

För den som är insatt i engelska står det mycket kul om Evans seanser här:
garvarn.blogspot.com...so nal.html

Jag har börjat intressera mig för cold readings efter denna tråd. Tror jag gå en kurs hos Evans, det kostar bara 29 000 så är man sedan cert. spökjagare.

Mia W2010-10-07 16:30
Antal inlägg: 180

Det är väl en sak om man själv upplever vissa saker och anser att de har att göra med andevärlden. Tror man på det och har utbyte av det så får man göra det. Vad jag reagerar på är att när det handlar om pengar blir det mycket bluff och båg och att man ofta utnyttjar sörjande eller människor i kris.

Satyra2010-10-07 17:01

Mia W - Även OM det nu skulle vara bluff och båg ... vad är det som säger att det nödvändigtvis måste vara av ondo för människor - (som dessutom själva sökt sig till ett medium)? Speciellt för människor i sorg och kris, som du skriver, så kanske det tvärtom fungerar som tröst och terapi - oavsett sanningshalten?

I övrigt så är det för mig som du skriver, självupplevda upplevelser sedan barnsben. Skulle jag inte tro på det jag upplevt/upplever så skulle alternativet för mig vara att klassa mig själv som totalt sinnesrubbad och det anser jag inte att jag är, helt enkelt.
Ägnade ganska många år åt att försöka nonchalera/bortse med mina upplevelser, det var dock extremt mycket mer både energikrävande och skrämmande än att bara låta det vara och acceptera det hela.

Begär inte att någon ska tro på det jag upplever (de få gånger jag pratar om det) men jag blir rätt irriterad och trött då andra tycker sig veta ATT det skulle vara rena fantasier/ihopkokade "naturligt" förklarliga fenomen. Sådan form av högmod har jag inget till övers för alls.

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-07 18:43
Antal inlägg: 181

Jag ser att det hänvisas till föreningen VoF på flera ställen här i forumet.
Ni som gör det, hur mycket VET ni egentligen om den föreningen?
Jag skulle nog råda er att kolla upp den noga innan ni sätter er tilltro till allt det som den föreningen förmedlar.

Och för övrigt så tycker jag personligen, att visserligen finns det en hel del i dom här världar där bland annat "anden i glaset-fenomenet", fjärrskådare mm ingår, som fungerar - och säkert minst lika mycket blufferi - men det mesta av sådant där är hur som helst rätt ointressant.

Mycket viktigare tycker jag är andligheten om den används i syftet att få bra hållpunkter till livet, att med hjälp av den kunna ta ut riktlinjerna - eller hur det nu ska uttryckas.
Och då menar jag i avseendet att hur vi ska förhålla oss till vår omvärld, hur vi ska behandla varandra, vilka värderingar och värden som är viktiga osv.

mishizaki2010-10-07 19:08
Antal inlägg: 2533

jag kommer att tänka på undersökningen när en studentklass fick var sitt horoskop. alla tyckte det stämde på pricken för var och en, tills det avslöjades att alla hade fått ett och samma horoskop. ett medium kan säkert säga saker som alla kan ta till sitt men ändå uppfatta som personligt. det viktigaste är kanske att man överhuvudtaget blir tilltalad och bekräftad. för det är väl det var och en innerst inne vill bli?

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-07 19:29
Antal inlägg: 181

mishizaki, det är tänkvärda reflektioner du skriver.

Satyra 2010-10-07 17:01
"Mia W - Även OM det nu skulle vara bluff och båg ... vad är det som säger att det nödvändigtvis måste vara av ondo för människor - (som dessutom själva sökt sig till ett medium)? Speciellt för människor i sorg och kris, som du skriver, så kanske det tvärtom fungerar som tröst och terapi - oavsett sanningshalten?"

Det är JUST DET som KAN bli så illa.
Människor i sorg och kris är i regel skörare än vanligt och därmed också mer mottagliga för lite av varje. De blir lättare att manipulera osv.
Så jag ser en hel del faror i det där, MEN sen är helt klart så också att det även bland de legitimerade terapeuterna finns sådana som kan göra mer skada än nytta för den som söker hjälp, vägledning och vad det nu kan vara...

Det finns gott om folk som är mer än villiga att tjäna pengar på andras sorger och kriser...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?