Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 222 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| granit69 | 2010-06-07 15:31 | |
![]() | Satt förädrarna hemma på fredagsmyset med en laglig pipa är jag övertygad om vi skulle se en ökning ute bland våra ungdomar. Kanske skulle vi också kunna lära dem att röka civiliserat såsom många föräldrar lär sina barn att dricka lagomt hemma först,innan de är mogna att släppas ut och festa? Det är helt otroligt att det ses med så blida ögon på superiet,men det är endast för att folk älskar ruset,tyvärr. | |
| Hakan61an | 2010-06-07 15:40 | |
![]() | Zöder - du inser väl att alkohol är många resor värre än cannabis. Det är vettigare att jämföra sprit med kokain gällande skadeverkningar. Granit. Ja och om den här trasiga 15 åringen testar droger, vilket han eller hon lär göra oavsett om det är lagligt eller ej, så bör det lämpligaste vara att straffa denna personen för bruk eller innehav då menar du? För att det hade löst problematiken eller? Det finns saker som kan anses fel men inte olagligt för att det är privat. Otrohet har krossat många liv o familjer bl.a. Min men ändå är det inte straffbart. Och det ska det självfallet inte vara heller. Cannabis är inget hot mot vårar samhälle. Bryt ner det i se det för vad det egentligen är, en mycket mild drog som av många forskare jämnställs med kaffe.. Är halva Sveriges befolkning koffein- missbrukare? Bör vi göra en stor nationell satsning på att gripa alla som intar koffein? Tänk på barnen i familjer där någon av föräldrarna börjar varje dag med att missbruka koffein. Om inte annat är det en inkörsport för varenda heroinist lär väl vid något tillfälle tagit en kopp kaffe? | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-06-07 15:42 | |
![]() | zöder, jag är också övertygad om att de flesta ungdomar som använder alkohol inte börjar för att vara destruktiva. Och det är sant att de flesta unga som inte använder narkotika inte heller "får problem med att dricka", i bemärkelsen att de inte blir alkoholister alltså. Samma sak är det ju med de som provar cannabis för att det är spännande och kul. Men det är där som det moraliska/ideologiska i svensk narkotikapolitik kommer in som en hammare och försöker banka in att det är inte sant. Den som provar narkotika tar enorma risker! Men lite vin går bra, säger mamma. Jo tack, säger jag och drar en pilsner medans jag skådar horderna av tokfulla studenter som håller på att ramla av lastbilsflaken i city. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-06-07 15:43 | |
![]() | Hakan, jag säger som Leif GW sa en gång på "Efterlyst": "Det är tämligen välkänt att de flesta missbrukare röker Marlboro" | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-06-07 15:45 | |
![]() | "Satt förädrarna hemma på fredagsmyset med en laglig pipa är jag övertygad om vi skulle se en ökning ute bland våra ungdomar. tja, kanske det. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-06-07 15:51 | |
![]() | Jag tror definitivt att fler ungdomar skulle ha provat narkotika om det inte vore för vår restriktiva narkotikapolitik. Det skall den ha cred för. Problemet är att det är så stigmatiserat, att den logiska (politiska) slutsatsen är att det är ett syfte i sig själv att ungdomar inte skall ha provat narkotika, så därför upprätthåller vi ett system som i övrigt inte är särskilt framgångsrikt. För, hur är det egentligen med t.ex. amerikanska ungdomar? Grovt sett så har man väl knappt tagit high-school examen med värdighet utan att ha rökt cannabis. Det är ungefär lika vanligt att röka på där, som det är vår våra tonåringar att supa. Ganska vanligt alltså. I slutändan har inte våra svenska tonåringar gjort mer än att etablera en alkoholkonsumtion som i bästa fall är "lagom". De amerikanska ungdomarna tenderar att trappa ner med att "röka på" när de är färdiga med skolan. Jag uppmuntrar inte någon att röka på. Det är bara onödigt att lägga en drog på en annan (alkohol). Men jag tycker problemet är i samhällets fördömmande och stigmatisering som skadan sker. | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-06-07 15:53 | |
![]() | Sorry för det urusla språket. | |
| Hakan61an | 2010-06-07 15:58 | |
![]() | Steve - en annan sak du inte får glömma är modersmjölk. Enligt en ny undersökning har det visat sig att en absolut majoritet av Stockholms heroinmissbrukare någon gång under sin tidiga barndom intagit bröstmjölk oralt. Detta har skakat om regeringen som nu skall lämna in en motion som förbjuder amning till barn under 18 år.. Jag skall framhålla här att jag enbart är för en legalisering av cannabis. Inte för att jag ska kunna röka, det gör jag ändå, utan för att jag ska slippa bli klassad som en brottsling. Ni får ju supa utan att oroa er, vad är skillnaden förutom att jag åsamkar både mig själv och samhället bra mycket mindre skada. Vad gällande övriga droger skall en avkriminalisering ske. Missbruk är en sjukdom och man ska inte straffa sjuka. Dom säljer skiten däremot... Detta trodde faktiskt jag att alla vettiga människor skulle skriva under på. | |
| Hakan61an | 2010-06-07 16:00 | |
![]() | * dom som säljer....... Ska det va. Dum iPhone, sorry | |
| zöder | 2010-06-07 16:02 | |
![]() | Om canabis är att jämställa med kaffe undrar jag vad det är som drar?? | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-06-07 16:07 | |
![]() | Jag håller med dig helt håkan. För tydlighetens skull (för det blir så lätt fel) - Eget bruk (oavsett drog): Åtalsunderlåtelse - d.v.s betraktas som en mindre förseelse (jag tror att det kan vara bra att faktiskt ha vissa lagliga möjlighet att ingripa vid eget bruk, t.ex. beroende på i vilket sammanhang det sker). Sen kan man diskutera om cannabis-användning ens skall leda till åtalsunderlåtelse (som ju leder till att man hamnar i belastningsregistret). Jag har ingen stark åsikt om detta. Jag vänder mig främst mot att man har repressiva resurser i samhället idag för att bekämpa ett "brott" som t.ex. består av massarrestering av nyktra men pårökta ravare. - Erbjud ovillkorad och kvalitetsäkrad vård för missbrukare/narkomaner - | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-06-07 16:11 | |
![]() | zöder, kaffe och cannabis går knappast att jämföra. Det beror naturligtvis hur mycket koffein det är i kaffet, och hur mycket THC det är i cannabis. I vetenskapliga sammanhang brukar kaffeinet anses vara något mer beroendeframkallande än cannabis faktiskt, däremot är själva ruset något större för cannabis. | |
| Hakan61an | 2010-06-07 16:34 | |
![]() | Zöder - jag har både arbetskamrater och vänner som enligt egen utsago "inte kan bli människa utan en kopp kaffe på morgonen". för ett litet tag sedan blev det masshysteri på min arbetsplats då strömmen gick o folk inte kunde få sin kopp kaffe. Dåligt humör, folk som klagade på huvudvärk osv. det slutade med att Åke fick traska en kilometer till närmsta Statoil o köpa hem kaffe till alla. Det skulle jag vilja räkna som missbruk, men det kanske inte du räknar eftersom du är bekant med det? Dina föräldrar kanske missbrukade kaffe? Det finns en metod att mäta dödlighet på ämnen ( D- någonting, hjälp med korrekt namn någon?) och koffein är betydligt giftigare än vad THC är så var har du din poäng? Det finns faktiskt folk som överdoserat koffein med dödlig utgång, kan du säga det om cannabis? Så varför är det fel av mig att göra jämförelsen tycker du? | |
| zöder | 2010-06-07 16:43 | |
![]() | Det finns forskning som visar att koffeinet är gynnsamt avseende canser och det finns naturligtvis folk som uppfattar allt vad det än är som än det ena och än det andra men jag måste tillstå att uteblivet kaffe verkar mera vara ett utslag av att folk påstår att dom både mår dåligt och jag vet inte vad av att inte få kaffe men det har jag svårt att köpa.Dricker själv kaffe men har aldrig någonsin upplevt besvär med att inte dricka vid nåt tillfälle och koffeinets påverkan jämf. med till ex. alkohol ja, vi snackar ljusår.Möjligen ett utslag av placeboeffekt.Hur som helst är det den påverkan som drogen ger som gör att det blir problem givetvis.Och återigen så vill jag säga att dom som jag möter i livet vare sig det är en läkare eller bilförare för att bara nämna några ex. vill jag är nyktra. | |
| sajo_66 | 2010-06-07 16:45 | |
![]() | Många dricker sina glas vin eller whiskey för att slappna av efter jobbet sen finns det andra som röker lite gräs för att slappna av.. En vuxen människa borde väl få välja själv om dom vill röka cannabis.. Det är skillnad på bruk och missbruk,, när man talar om alkohol kan det både vara bruk och missbruk men när dom flesta hör cannabis tänker dom endast på missbruk.. Jag tycker att om en vuxen kan bruka alkohol med måtta så kan dom absolut bruka cannabis med måtta.. | |
| bove | 2010-06-07 16:55 | |
![]() | zöder: Det vill nog alla. Jag tror att det är därför ingen har argumenterat för att läkare bör få droga på jobbet eller för att slopa förbudet mot att vara onykter när man kör bil. En liten formsak i all välmening också, riktat till flera i den här tråden: Tryck gärna in ett mellanslag efter punkt och komma, det blir betydligt behagligare att läsa då. | |
| Hakan61an | 2010-06-07 16:58 | |
![]() | Så du menar att det inte finns forskning om cannabis positiva effekter på cancer. Googla cancer och cannabis så ska du få se. THC har visat sig vara något av de absolut mest framgångsrika ämnena för att stoppa cancerns tillväxt och spridning. Syntetiskt thc används redan idag i cancermediciner, men skillnaden mot medicinform och cannabisform är att den syntetiska varianten medför enorma bieffekter vilket cannabis inte ger. Kaffe är ljusår från alkohol ja. Det är cannabis med. Om man ska göra en grovdragen jämförelse så ligger alkohol närmre kokain i fråga om skada både på samhälle och individ, medans cannabis kan räknas in ungefär i nivå med koffein. Nikotin hamnar någonstans mittemellan. Så förklara för mig återigen varför jag ska jämställas med våldsmän och tjuvar för att jag en till två gånger i månaden använder cannabis när du har all rätt i världen att sitta publikt o dricka bärs, ta en cigg till det o sen avsluta med en espresso på det? | |
| sajo_66 | 2010-06-07 17:02 | |
![]() | Mycket bra skrivit Hakan61a,,stämmer in!!! | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-06-07 17:04 | |
![]() | tyvärr antagligen för att du är en minoritet hakan... | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-06-07 17:05 | |
![]() | och minoritetsgruppers beteenden får alltid ta smällarna från samhället | |