Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 064 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2010-07-21 15:26 | |
![]() | Liftactiv, det är väl inte att uppmana till skattebrott? Jag kan väl knappast ta ansvar för hur någon annan taxerar sin inkomst? | |
| Thoron_ril | 2010-07-21 15:30 | |
![]() | jag ger alltid dricks om jag har fått bra service. Jag har själv jobbat inom resturange branshen och har sett både bra och dåliga sidor. Jag ger drick på resturanger, när jag får något hemkört och till taxichaförer. | |
| _sweetlime_ - Ej medlem längre | 2010-07-21 15:33 | |
![]() | Förr var dricks en del av lönen, så är det i dag. Ingen behöver betala dricks, egentligen bör alla sluta med detta jobbiga system. Det som känns som ett tvång är inte alls nödvändigt, servitörer har numera en lön som inte utgår från dricksen. | |
| Liftactiv | 2010-07-21 15:38 | |
![]() | Jo eller nej Måns_E =) men när vissa påpekar att det SKA ges dricks, annars är man snål och jävlig, fast vi alla vet att det INTE skattas på dessa pengar så känns det lite som uppmaning. Men visst, ansvaret ligger förstås på den som mottar dricksen. Undrar om man kommer undan med att kompisen får betalt för utfört arbete för att man ser lite dum ut och säger att man "trodde han skulle betala skatt". | |
| blue_moon | 2010-07-21 15:41 | |
![]() | Om alla skulle dricksa 10% av sin nota på en finare restaurang så skulle varje servitör som skött sitt jobb oklanderligt kunna få in många sköna tusenlappar per kväll! Att summan sen ska delas med kock och diskare är en annan femma. | |
| onobond | 2010-07-21 15:44 | |
![]() | Intressant att se att det finns uppfattningen att man "ska" lägga på något på vissa debiteringar. Pga flera skäl; konsumenten skulle alltid veta priset för varor/tjänster, lättare kolla skattemässigt, mer rättvist mm, mm, togs "serveringsavgiften" bort och bakades in i priserna på ställen som serverar. Hos lyxkrogarnas servitörer var det populärt när regeringen höjde alkoholskatten; krogen multiplicerade Systemets pris med 4-5 ggr, ovanpå detta serveringsavgift på 13%, dvs om en vinflaska ökade 10% på Systemet pris, 200 -> 220 kr, fick kyparen minst 15 kr mer för att bära ut samma flaska. Skattehöjning = momentan löneökning. På Taxi debiterades ej "dricks", men var kutym; chaufförer skönstaxerades regelmässigt för "dricks" med olika procent beroende på ort; i storstad 10-12%, mindre städer 6-10% och landsbygd 3-5%. Detta är också numera inbakat i den taxametertaxa, som debiteras. I Sverige betalar jag rutinmässigt ingen dricks i Taxi, ett fåtal gånger årligen då jag begärt, och med belåtenhet fått, extra tjänster, kan jag lägga på/ runda upp beloppet med 15-25 kr. Om jag mot förmodan är mindre nöjd talar jag om vad som var mindre bra. På Restaurang i Sverige dito; extra bara vid påtagligt extra insatser av servisen. Vissa krogar delar all övertips lika i servisen; om du rundar avv rejält för att du var nöjd med maten, har du ingen garanti för att köket får del av din generositet. Det gäller att veta vad som gäller i olika länder; Västeuropa ingen procentuell dricks på krogen, men vanligt att man rundar av notan i vissa länder. I Portugal vanligt med "kuvertavgift" som inkluderar bröd, smör, fiskpasta och ofta litet fat med oliver. Detta kan man avbeställa helt eller delvis. I Japan kan man råka illa ut om man försöker betala mer än vad notan anger, i bästa fall kommer kyparen ifatt en på vägen ut och återlämnar överbeloppet. USA är ett himmelrike för alla som vill känna sig som feodala småhövdingar och dela ut allmosor till servisen. Där har däremot servisen lägre lön, därför att gästen regelmässigt lägger på minst 15% som vår tidigare serveringsavgift, här kallas den dock Gratuity = formellt gratifikation, men i realiteten obligatorisk. På många ställen där det kommer mycket Europeiska gäster; Miami + större städer i Florida, andra mer turistpräglade orter kan det sitta anslag på väggen att man på nmotan som obligatorisk post för upp 17-20% som gratuity, på större sällskap > 6 har jag sett siffror på upp till 22%. På ett hotells frukostbuffé, om du inte har den i priset, serveras du en kanna kaffe och ett glas juice. Man förväntar sig dock att du skall pröjsa 15% på hela notan, som nu också innehåller skatt (upp till 3 poster). På en lyxkrog, där du efter förslag från kyparen fått vinrekommendation av restaurangens sommelier, och ett sällskap på 4 gäster kan ha haft 3 serveringspersonal, kan du finna att det är många händer som känner sig i behov av grön färg. Köper du en latte, macchiato eller vad du vill i pappmugg och går betalar du ingen dricks, står du kvar vid disken och dricker ur en porslinsmugg ska det dricksas... På medeltiden fick bara tjänarna betalt om dom gjorde tillräckligt bra jobb. I gamla Östeuropa är det i flera länder omöjligt få bra vård, rätt medicin utan att smörja lite. Var går gränsen för vem som ska ha extra? Den artige polismannen som tar upp anmälan om min stulna bil på ett korrekt och effektivt sätt - kan jag stoppa ett par hundralappar i bröstfickan, eller är det 10% på bilens värde sen när bilen möjligen återfinnes? Små, omärkta sedlar? | |
| wildcard | 2010-07-21 15:47 | |
![]() | Jag delar inte min dricks med någon, om den inte går via kreditkortet, för då tas den med i det jag kört in, taxichefen får sin del och jag får provision på summan som dessutom beskattas. Liftactiv: de flesta betalar taxiresor med kort nu för tiden = du VET inget om denna branch? Du behöver inte "tro" att jag skattar på dricksen, du behöver bara betala med kort, så VET du att så sker! | |
| Måns_E | 2010-07-21 15:48 | |
![]() | Liftactiv, jag ser det som två helt separata frågor. Om det visar sig att det är en skattepliktig förmån som skall tas upp i deklarationen och servitrisen/servitören inte gör det så kan det ju också komma en skattesmäll. Man måste inte ge dricks, men personligen så tänker jag att fortsätta att göra det. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2010-07-21 15:51 | |
![]() | Okej, men är det ett problem om det nu skulle vara så? Om vi bortser från skattefrågan - eftersom vi inte vet om summorna deklareras eller ej (Det kan ju faktiskt komma surt efter om man underlåter sig dessutom) Jag känner iaf ingen restauranganställd som har flera tusen extra i påslag på sin lön/månad. Skulle någon berätta att så var fallet, skulle jag glädjas åt det. Men det kanske man inte ska? Jag skulle gärna ge dricks åt andra grupper i samhället också - men det är lite konstigt att liksom sticka in några tior till renhållningen eller trappstäderskan om jag liksom inte har någon kontakt med dessa människor. Jag tror vi ger dricks åt dem som vi på något sätt får kontakt med - det är lite knivigare att ge dricks även till dem som gör bra saker i periferin. Tänker jag. Dessutom tycker jag inte att man "måste" ge dricks... har man inte råd, inte lust, inte känsla för det så är det ju bara att låta bli!? Jag tror det är rätt många som låter bli - även om det inte syns just i detta forum. | |
| Liftactiv | 2010-07-21 16:02 | |
![]() | Har för mig att jag läste i någon tråd här på betapet om hur många tyckte att det var galet att ge skolfröken en blomma eller present på avslutningen. Tycker det är en rätt så god jämförelse, för varför liksom?? Och de som tycker det ena är rätt men det andra fel (om så är nu när jag ställer frågan) hur kommer det sig?? | |
| Pocaloca | 2010-07-21 16:32 | |
![]() | jag betalar alltid dricks beroende på den som serverar | |
| eeistan | 2010-07-21 16:56 | |
![]() | varför ska man betala dricks till vissa yrkeskategorier i sverige? isåfall ska alla få dricks... skillnaden är att i vissa länder utomlands räknar arbetsgivaren med att gäster betalar dricks och därmed får dom lägre lön istället (tex USA). Icke att förväxlas med bankernas bonussystem;/) | |
| Hr Winbladh | 2010-07-21 17:04 | |
![]() | En gång i tiden var dricks något som betalades ovanpå notan (nu pratar vi Sverige). Sedan bestämdes att dricksen, serveringsavgiften, skulle bakas in in i notan på grund av ett antal olika skäl. Men nu har restaurangbranschen lyckats med konststycket att få dricks att verka "normalt" eller önskvärt igen. Alltså betalar de dricksande restauranggästerna dricks två gånger. Ett mycket taktiskt och listigt drag av restaurangbranschen må jag säga, först baka in serveringsavgiften och sedan få gästerna att betala den ovanpå notan igen. | |
| eeistan | 2010-07-21 17:06 | |
![]() | Ett svenskt storstadsfenomen (läs stockholm) | |
| -Nephelia- | 2010-07-21 17:15 | |
![]() | Jag betalar dricks om jag tycker att de har gett mig god service, bemött mig väl och om jag råkar ha råd just då. Har jag inte det, så brukar jag uppriktigt berömma och tacka. Ibland undrar jag om inte uppriktiga positiva ord är mer värt än lite dricks. | |
| Tessa00 | 2010-07-21 17:16 | |
![]() | Om jag får bra service på en restaurang så ger jag dryga 15% i dricks. Är jag på ett stamställe ger jag ca 20% i dricks. Suger servicen ger jag ingen dricks, suger maten ger jag servitrisen dricks (om servicen var bra) men påtalar att maten inte var bra. Taxi, dricks om jag åker privat, ingen dricks om jag åker i tjänsten. Vet faktiskt inte varför men det känns skumt att ge dricks med företagets pengar (och nej, jag plockar av ngn anledning inte upp ur egen plånbok). Alltså, jag är inte konsekvent men jag vet när jag vill ge dricks och då ger jag hyfsat bra. | |
| Lillstölla | 2010-07-21 18:25 | |
![]() | Ger aldrig dricks, ser ingen anledning till det, de har ju lön som alla andra. | |
| Gautama | 2010-07-21 18:53 | |
![]() | Känns lite mer hoppfullt idag och läsa min tråd. Tänkte väl att jag inte var helt själv med mina tankar:-) Lite tankeställare ytterligare fick när jag läste vad någon skrev om att det faktiskt är svarta pengar. Lite konstigt att det helt plötsligt är acceptabelt bara för att det sker inom restaurangbranschen. | |
| Defrob | 2010-07-21 19:04 | |
![]() | Oftast inte men det händer. Egentligen ska de inte behövas ges dricks då de borde tjäna tillräckligt utan den... | |
| le-lou | 2010-07-21 19:13 | |
![]() | ja gudars ja, för vem har nånsin betalat svart för nåt eller tagit emot svarta pengar?!! skandal är vad det är. | |