Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SkySpy_2011-07-11 18:50
Antal inlägg: 4418

För att vara en bra bilförare så måste man kunna anpassa sin hastighet lite till situationen. Ex. för det mesta kör folk lite fortare än begränsningen.
Lägger man sig då i den hastigheten så minskar man många omkörningar samt utsätter sig själv för mindre risk också. Menar är begränsningen 110 och du kör i 90 så utsätter man sig själv för en enormt mkt större risk i med att alla bilar hinner upp dig och måste köra om. Man stoppar upp och skapar irritation.

Måns_E2011-07-11 18:53
Antal inlägg: 12028

Nollvisionen är bland det mest populistiska och alla vet att det inte går att uppnå, samtidigt så är det väl självklart att trafiksäkerhetsarbete handlar om att få ner antalet skadade och döda i trafiken.

Bara_Alice - Ej medlem längre2011-07-11 18:59
Antal inlägg: 13

Gunilla_ :
Ts har rubriken Galningar i trafiken
Och för mej är en vansinneskörning i minst 200 km/timme på en motortrafikled med 2 körfält (precis som jag skrev) just detta: Galningar i trafiken
Var tar du vägen då...för att inte ligga i vägen?
I din ironi missade du tydligen en hel del av både mitt och andras inlägg....

slånbär2011-07-11 18:59
Antal inlägg: 5539

skyspy-det är möjligt men det jag talar om är alla som faktiskt håller rätt hastighet men ändå blir pressade och stressade av dom som tycker att det är läjligt med den farten. Jag pratar naturligtvis inte om folk som kör långsammare än hastighetsbegränsningen.
Gunilla- Jag har inte läst precis varenda av dina inlägg så jag kan ju ha missat något initialt i ditt resonemang men det jag närmast syftar på är tex-"Att alla har ett eget ansvar - oavsett om jag eller andra kör för fort. Man kan antingen flytta på sig eller ligga i vägen. Vad är smartast? Och för vems skull väljer många att helt sonika vara i vägen? Boosta sitt ego att man minsann gör rätt?" men du menade väl då på vägar där det går att flyta på sig kanske? Det framgår dock inte. Däremot försöker jag vara rätt tydlig med att förklara vilka situationer i trafiken jag syftar på (därav mina långa inlägg kanske). Och idioterna håller verkligen inte bara till på landsväg men vägren.

SkySpy_2011-07-11 19:07
Antal inlägg: 4418

Nej jag förstår vad du syftade på. Men menar bara att man måste anpassa sig lite själv också. Inte kanske hålla benhårt på gränsen. Men förstår inte riktigt vad du syftar med att blir pressade. Köra ut på vägrenen är ju i sig en stor risk att göra så vida man inte har väldigt bra sikt. Om jag som omkörare beräknar och kräver att bilisten framför ska köra ut för att släppa fram mig så resonerar jag ju helt galet fel. Som omkörare vill man så mkt som möjligt minska arbetsbördan för den jag kör om i med att det är jag som tar ett beslut att köra om och han har inget att säga till om. Håller med att det finns många som inte borde köra bil, men så kommer det alltid vara.

Gunilla _2011-07-11 19:11
Antal inlägg: 4425

Bara_Alice; "Omkörning i vänsterfilen" tolkade jag som i ytterfil i samma körriktning. Annars hade jag nog själv kallat det för motsatt/mötande fil.

Ja slånbär, givetvis menar jag där man kan flytta på sig; "Man kan antingen flytta på sig eller ligga i vägen" - hur kan du tolka det på annat sätt än att möjligheten finns att flytta sig?

YamahaJet2011-07-11 19:11
Antal inlägg: 2239

Nyss körde jag på Nynäsvägen i Stockholm. För er som inte vet det så är det en nästan helt rak, fin motorväg. Jag vet att hastighetsgbegränsningen är 70 km/h närmare stan, så jag saktar ner ordentligt. Känner hur det börjar gå olidligt långsamt, kändes typ löjligt att itne komma någon vart. Trots allt helt rak motorväg, och där puttrar jag i krypfart. Kollar ner i mätaren och ser att jag åker 100 km/h - fortfarande tillräckligt för att förlora körkortet.

Körde säkert förbi någon av betapettanterna som låg i högerfilen och ringde polisen om "fartdåren".

Bara_Alice - Ej medlem längre2011-07-11 19:24
Antal inlägg: 13

Just det Gunilla_...du ansåg ju att man låg i vägen om man inte körde 200 på dubbelfilig väg...när du då inte har en vägren att köra ut på så utgår jag ifrån att du väljer diket??

Bardagas2011-07-11 19:24
Antal inlägg: 328

notera gärna under hur många Audi som kör om, märket är klart överrepresenterat bland fortåkare. (Tipset kom från Bosse bildoktorn)

Herr Banan - Ej medlem längre2011-07-11 19:27
Antal inlägg: 746

Audi har numera också en påfallande låg ägarålder.

Gunilla _2011-07-11 19:32
Antal inlägg: 4425

Gjorde jag det Bara_Alice? Undrar verkligen hur du läste in det...

Däremot, de körde ju om i vänsterfilen (oavsett om du menar "omkörningsfilen" eller motsatt körbana vilket var lite luddigt) så du hade ju hela "din" fil att ligga i, eller hur? Då behövdes väl knappast någon vägren, eller..?

Herr Banan - Ej medlem längre2011-07-11 19:33

Tycker det är lite omdömeslöst att köra om på motorväg just vid påfarter. Man försvårar då insläppandet av inkommande fordon. Dessa har förvisso inte företräde men ändå.

Herr Banan - Ej medlem längre2011-07-11 19:39

Måns_E. Varför skulle nollvisionen vara populistisk?? Jag tycker att den är vällovlig och inte alls helt orealistisk. Ett första steg skulle kunna vara alkolås i ALLA fordon.

Måns_E2011-07-11 19:54

Det är klart att den är orealistisk, även om man skulle montera in alkolås i alla bilar, och strypa samtliga bilar så att de inte gick fortare än 30 km/h och förbjuda mopeder så skulle ändå olyckor av typen litet barn står bakom bil och blir ihjälbackat ske. Likaså skulle folk använda sin bil för att köra ut över ett stup och ta livet av sig förekomma, eller folk som somnar och kör in i en bergvägg (kanske de i o f s skulle klara sig om det inte gick fortare än 30 km/h)

Och det vet väl rimligtvis alla om?

Engelein2011-07-11 20:13
Antal inlägg: 333

Usch vilken hemsk bilförare jag är :S

Minta2011-07-11 20:13
Antal inlägg: 20042

En verklig galning i trafiken är den man som dömts flera gånger för grov rattfylla, som suttit i fängelse för det, blivit av med körkortet, körde alldeles för fort i tätbebyggt område, och körde ihjäl en tvåårig flicka igår.

Herr Banan - Ej medlem längre2011-07-11 20:14

Men hur var det med populismen..?

slånbär2011-07-11 20:15
Antal inlägg: 5539

skyspy-jag syftar på alla dom som lägger sig tätt bakom på vägar där det helt uppenbart inte går att köra ut i vägrenen helt enkelt för att det inte finns någon-tex på 2-1 vägar. Jag kör i 100 där det är 100 men har oftast någon precis i baken som pressar för att jag ska köra fortare och när det blir tvåfiligt direkt bränner om-gärna uppvisande nåt av sina fingrar också. Jag fattar verkligen inte problemet där- jag håller den angivna hastigheten-varken mer eller mindre- och ändå finns det så många som tydligen anser att det är jag som håller fel hastighet.

Herr Banan - Ej medlem längre2011-07-11 20:20

Självmord meddelst fordon ska väl inte räknas in i trafikdödstatistiken..? Vad gäller både påkörningsolyckor vid backning samt somnande förare är sådant inte omöjligt att förhindra med teknikens hjälp.

Måns_E2011-07-11 20:22

Självmord medelst fordon räknas i allra högsta grad in i dödsstatistiken. Annars så skulle man ju kunna göra det bekvämt för sig och säga att alla singelolyckor är självmord (vilket såklart är fel, men en och annan är det)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?