Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 18 812 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dracena | 2010-10-15 04:59 | |
![]() | Leopardhonan skrev: Vet du ens vad arrogant betyder abc, du är riktigt rolig.. Ha ha.. arrogant 1.Som upplevs (alltför) otrevlig, intresserad av sig själv och ointresserad av andra individer och deras ståndpunkter, ibland rent överlägsen och föraktande andra individer eller deras ståndpunkter Hm. Vem är arrogant här.. hm hm.?? Vem har sagt att VI VET vad som händer, vi berättar vad som hänt... läs tråden....... Flera i den här tråden säger sig bestämt veta att de händelser som tas upp har övernaturliga förklaringar. När vi skeptiker sen ger andra möjliga förklaring så gnäller dem.Det kallar jag arrogant. | |
| mishizaki | 2010-10-15 07:12 | |
![]() | jag skulle ärligt vilja fråga den som tror på övernaturliga fenomen- Vad vinner du personligen på att tro på det? Vad ger det dig som inte ger mig? | |
| Bitte - Administratör | 2010-10-15 07:22 | |
![]() | För det första så "tro" jag inte jag vet att det finns saker som inte går att förklara .Allt måst inte gå att bevisa heller, som jag skrivit har jag tillräckligt med egna upplevelser för att veta.. Och det rör sig om händelser , händelser som inte gått att förklara men som jag sedan förstått var för eller vad det var som hände, ett exempel är en person som jag träffade för drygt 3 år sedan h*n är min tvillingsjäl, denna person har vetat saker om mig som jag INTE sagt ett ord om ,, precis som jag kunnat berätta saker om h*n.. SÅ svaret på din fråga finns inte om det gäller "tro" för som sagt jag vet Bitte | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-15 07:31 | |
![]() | En delförklaring till att man identifierar händelser som en skänk från ovan, något gudomligt eller andligt, kan helt enkelt vara att det är svårt att förstå när "slumpen" inträffar. Jag pratade med en tjejkompis från Holland som beskrev följande händelse. ___ Jag (tjejen) träffade världens mest spirituella kille, en långhårig fritänkande hingst från södra Italien när jag var i Järna på ett seminarium om biodynamikens överlägsna ekologi. Vi pratade länge och ingående om cirkelns oändlighet, och hur det paranormala borde få en stor plats i vår tillvaro. Vi skildes åt med en känsla av att vi aldrig mer skulle få träffa varandra (Det här var före mobiltelefonernas och e-postens tid), Jag saknade vår gemensamma intellektuella charm. Sex månader senare så reser jag till Goa i Indien. För att slippa det kommersiella patrasket down town, så tar jag min tillflykt till en liten avsides bergstopp med ett underbart charmigt vandrarhem som drivs av en liten sprallig Rysska med hjärtat på rätt ställe. Till min förvåning när sätter mig vid frukosten så sitter redan min Italienska hingst vid bordet. Nu är vi tillsammans. Helt otroligt, ett tydligt tecken på gudomlighet förde oss samman. ___ Hon valde att lite på gud. Jag tyckte att det var rimligt att göra en annan analys. Hon hade identiska intressen med hingsten, båda gillar mumbo-jumbo och båda gillar att resa. I slutändan när man summerar händelseförloppet så var många slumpfaktorer redan uteslutna. Att både inte haft någon kontakt, eller tagit ett gemensamt resebeslut, har lägre betydelse. Sen att man tillåter sig att förvåna sig över sammanträffandet är mänskligt, och skänker säkerligen både en känsla av större tillhörighetskänsla och spänning till livet. För mig är det fortfarande väldigt främmande att inte kunna uppleva dessa känslor utan att kunna erkänna att det som inträffade kanske inte var en slump, ingen kontakt från andra sidan, utan ett svar på hur två geografiskt skilda livsöden trots allt föras samman utifrån en rad givna och begripliga faktorer. Vad gäller exemplen ovan så ser jag många likheter. I många fall väljer man en förklaring som ligger långt bort ifrån det rimliga. Ett bra exempel är killen som ser ett barn falla ner utanför en balkong, några sekunder senare så ser han på nyheterna att en kille dött för några timmar sedan i andra delen av landet på detta sätt. Vilket sammanträffande. Om upplevelsen stämmer så är det sensationellt. Följande kan gärna ha inträffat som ett exempel på att saker inte är så slumpmässiga. När personen i fråga kommer hem från jobbet så slår han på TV:n och bläddrar i text-tv:n före han ska laga mat, utan att lägga märke till det så flimrar en rubrik om händelsen förbi. Vilket han inte lägger märke till eftersom han är så hungrig. Medan han lagar mat så har han på radion och på ekot så pratas det om händelsen, men eftersom han lagar mat så lägger han ingen vikt vid att det på ekot pratas om saken. Efter maten kollar han sina Betapetinlägg, killens startsida är dock Aftonbladet så när han startar webläsaren hinner Aftonbladets sida flimra förbi med en stor notis, just innan Betapets sega server svarar. Efter Betapetningen så sätter sig Betapetaren i skinhörnsoffan, slår på nyheterna, men när han gör det så flyger en stor fet fågel snabbt förbi utanför balkongen i ögonvrån. Sammantaget så har hans hjärna redan matats med händelsen, och den kopplar felaktigt - pojke faller från balkong. Han bryr sig egentligen inte förrän han får saken bekräftad av nyhetssändningen. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-15 07:39 | |
![]() | ....jag vill bara kommentera debaclet här ovan mellan _abc_ och leopardbruden. Det är kul att _abc_ ramlar i egen fälla vad gäller storpolitiken - se apokalypstråden, där diskutteras i princip samma frågeställningar med ungefär samma argument, den lilla skillnaden är att ni kan byta ut "andra sidan" mot "cia" eller "världsomvälvande konspiration". Men i princip gäller samma princip, att man övertolkar bilder till något det inte finns fakta och fog för. :) | |
| pion ekrot | 2010-10-15 07:45 | |
![]() | Apropå näcken så träffade jag för flera år sedan en kille från Kapstaden som berättade om en dröm han haft. Drömmen beskrev en varelse som var på pricken lik Näcken, men utan att denne någonsin tidigare hört talas om figuren. Även detta kan man försöka förklara med diverse naturliga förklaringar och inget mig emot. Däremot tänker jag aldrig utesluta att det även KAN bero på något som man skulle kalla för "övernaturligt". Det betyder inte att jag tror på ditten eller datten eller att jag tar ställning för eller emot utan att jag vet att jag inte vet - vilket ingen annan heller gör. Det är extremt lite vi vet och jag skulle önska att folk hade lite med ödmjukhet under hatten. | |
| pion ekrot | 2010-10-15 07:46 | |
![]() | *mer | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-15 07:53 | |
![]() | *men utan att denne någonsin tidigare hört talas om figuren* Det här är inte trovärdigt, han kan bara ha drömt om en naken snubbe i vatten. Drömmar är otydliga och övertolkas och besudlas när man vaknat. När han pratar med dig från Sverige så ger du han en förklaring, och slutsatsen är självklar, det var Näcken. Hade han träffat en portugis istället för dig så hade det handlat om Nix eller någon motsvarande myt. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-15 07:53 | |
![]() | Klockrent exempel på vad jag försöker säga... :) tack för den. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-15 07:57 | |
![]() | Vad gäller drömmar så är infiltration ett bra begrepp. Att man halvsover och saker från fenomenvärlden penetrerar drömmen, det kan kanske vara en radio som går på med nyheterna, en sambo som pratar i ett annat rum, en lastbil som mullrar utanför huset. Man kan om man vill, antagligen hitta en övernaturlig förklaring till alla drömmar, göra dom till sanndrömmar, om man går på tårna, om man under dagen suger i sig allt som händer runtomkring en och letar efter förklaringar. Det här kan säkerligen ske både medvetet och omedvetet. | |
| Arthur Nebe - Ej medlem längre | 2010-10-15 08:05 | |
![]() | Bussen till samhall går om 10 minuter, se till att få på er kläderna. | |
| pion ekrot | 2010-10-15 08:21 | |
![]() | 1 - en förenklad förklaring från din sida. Självklart handlade det inte bara "om en naken snubbe i vatten" utan om beskrivning som om du hade förklarat vem näcken var för någon annan. Fiolen och hela kittet, du vet. Poängen här är att varken du eller jag har en helt vattentät (haha) förklaring. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-15 08:27 | |
![]() | Nu kliver jag på bussen till Samhall, nog för idag, jag har skickat ett meddelande till alla i tråden via telepati, så kolla omedelbart eran röstbrevlåda, det är viktiga nyheter. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-15 08:28 | |
![]() | Skönt kille, han med näckendrömmen, blev det något, med tanke på vilken skön raggstil han använder. | |
| Arthur Nebe - Ej medlem längre | 2010-10-15 08:33 | |
![]() | Minns i barndomen när jag och far gick ut i skogen med teflon och antenner på huvudet, satte oss i skogsbrynet med prickigkorvmackor och gul saft. Far höll grovyxade lektioner i sexualkunskap. Bakom oss hade vi pålat ner plakatet i jorden "Snälla röva bort oss". Vi spanade efter tefat, men himlen förblev grå och orörlig. | |
| Jumanjia | 2010-10-15 08:37 | |
![]() | många ggr har flera dragit upp att det finns inga bevis för att spöken finns (och därför finns dem inte)? finns det några "BEVIS" för att dem inte finns.. det finns ingen som kan bevisa att andar inte finns.. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-15 08:44 | |
![]() | Det finns visst bevis på att spöken finns! Eftersom Haldol fungerar mot spöken så finns det bevisligen spöken!!! | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-15 08:44 | |
![]() | Filmtips: Häxan, en väldigt charmig film från 1922. www.imdb.com/title/tt0013 257/ www.youtube.com/watc...u- eNwWU-ow | |
| le-lou | 2010-10-15 08:47 | |
![]() | ja du leopardhonan, hur terry e kunde säga det ... det finns en drös bevis i den andra tråden om just terry. Hes fake! | |
| Sussmimmi | 2010-10-15 09:09 | |
![]() | Det är spännande med berättelser om andra sidan :-) Tror att det finns något :-) | |