Spelrum
| Giraffen | 48 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-04-18 23:53 | |
![]() | Jag borde ha lagt mig för en timme sen, men jag kan inte slita mig ifrån detta. Familjeliv.se kan ju slänga sig i väggen. | |
| apbur | 2011-04-18 23:54 | |
![]() | Ja, den var jättedum för man får inte dricka på dagis och så känner man inte dagispersonalen. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-04-18 23:55 | |
![]() | Ja, dålig smak kan det kanske vara när vuxna dricker.. men det är ett långt steg till att det skulle vara direkt osmakligt. Personligen (och mitt nick till trots) så skulle jag klara mig hela livet utan en droppe alkohol. Jag skulle inte sakna den överhuvudtaget... så oviktig tycker jag att den är. Det handlar för mig inte om att alkoholen är ett så viktigt inslag i livet att jag inte kan avstå den ens om jag får barn, utan att den (återigen för mig) är så oproblematisk att jag inte upplever att jag behöver ta ställning överhuvudtaget. Sen att alkohol de facto är ett samhällsproblem, är jag ju förstås medveten om. Men för mig är den inte det. Får jag barn i framtiden får jag väl fundera ett varv till, men troligen kommer jag att ha samma inställning också då. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-18 23:56 | |
![]() | Vissa brukar hävda att barn som inte får se alkohol kommer få en chock när de kommer ut i VERKLIGHETEN. | |
| Måns_E | 2011-04-18 23:58 | |
![]() | Jaha, vem i den här tråden har uttryckt det? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-18 23:59 | |
![]() | Äh, jag har också ett ganska oproblematiskt förhållande till alkohol. Det är den bulimiska festkulturen, vidriga sånger m.m. som skrämmer mig mest. Om min avkomma skulle ange öl som intresse på sin Lunarstorm skulle jag göra retroaktiv abort. | |
| koksiken | 2011-04-19 00:00 | |
![]() | Gautama: precis så här har jag också blivit skadad, ingen annan i denna tråd (jag inkluderad) har kunnat sätta fingret på hur barn skadas, så som malman gjorde här... detta är mycket likt hur jag mår i samma situation: malman 2011-04-18 22:10 Antal inlägg: 550 Gautama jag blir nervös när jag är med folk som dricker om det finns barn med jag får en illamående känsla och kommer tillbaka till det som jag var med om när jag var liten. jag blir ledsen och mår allmänt dåligt. jag tror att det kan bli så för andra barn som är med sina föräldrar på fester, jag tror att det finns flera barn som tycker det är jobbigt att vara med på fester men att vi är för blinda för att uppfatta det | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-04-19 00:04 | |
![]() | Mår man dåligt när andra dricker, så ser jag ingen anledning till att vistas i sådant sällskap? Känner man oro inför att ens barn tar skada på en fest, även om alkoholintaget är måttligt, så ser jag ingen anledning till att ta med barnet på den festen? Är det så besvärligt att agera utifrån vad man tror på själv, utan att klistra fast det på andra? | |
| koksiken | 2011-04-19 00:05 | |
![]() | Har en nära som går på puben med sin tonårsdotter, mamman blir för full, dottern får ringa taxi och lotsa mamman hem, de berättar detta för vänner och bekanta sedan, dottern himlar med ögonen och tycker att det är typiskt mamma... hon skrattar lite. Jag lider skitmycket med henne men dessa tre familjemedlemmar är så insyltade i beroenden och medberoenden att det enda jag kan göra är att berätta för dem att jag finns där OM/NÄR de behöver hjälp ut. Denna familj har alltid haft sin dotter med på alla fester, inga problem med det, eller? | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-04-19 00:05 | |
![]() | Jo. Stora problem. | |
| Gautama | 2011-04-19 00:07 | |
![]() | Jag betvivlar inte att det finns de som mår dåligt koksiken. Självklart vet vi att det finns en massa barn som far illa i alkoholens följder. Jag är ju en av dem själv som jag har berättat. Jag är uppvuxen i ett alkoholisthem med väldigt mycket våld. Jag tror att många vuxna bär på trauman från sin barndom med alkohol med i bilden. Tro inte att jag förskönar det på något sätt. Jag försöker bara få nyanser på det hela. Det behöver inte bli trauman, jag tror faktiskt att det är mer vanligt att många har ett sunt förhållande till alkohol och inte alls har eller mår dåligt av det. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-04-19 00:07 | |
![]() | Uisge, nej men då ska det gälla åt båda hållen, dvs att de som dricker kan låta bli att ropa moralpanik när någon nämner att de inte vill vara fulla inför sina barn. Hade inte gått att skriva i den här tråden utan att ha en åsikt i och med att det är ämnet, förutom att alla gör som de vill då, men det blir tråkigt så. | |
| Dersu | 2011-04-19 00:08 | |
![]() | Liknelsen med dagispersonalen är rätt bra men jag köper inte den ända. Säger som Gautama, det är en fraga om omdöme. Om det är jag som dricker sa vet jag när det är nog, en person som jag inte känner unnar jag inte samma förtroende. Skulle det vara sa att jag kände personalen väl och fick veta att de tagit ett glas var pa lunchen hade jag nog inte reagerat sa mycket pa sjävla drickandet som bristen pa omdöme i förhallande till hur resten av Sverige skulle reagera. | |
| koksiken | 2011-04-19 00:09 | |
![]() | Uisge-beatha: men flera har bett om bevis på hur barn mår dåligt av att vara med på fester. Malman är ett exempel och jag känner igen mig plus att jag har min närståendes familj på ytterligare en skada. Det finns så klart flera skalor på detta gråa också men det krävs ju bevis på att skador uppkommer, enligt flera. Föreställningen om hur barn mår när deras föräldrar är fulla finns inte hos flera här. Skönt att de sluppit uppleva det själva men deras barn slipper inte! | |
| Gautama | 2011-04-19 00:09 | |
![]() | "Denna familj har alltid haft sin dotter med på alla fester, inga problem med det, eller?" Jo där har vi ju ett solklart problem. Men menar du att det är så i alla hem bara för att det var så i detta fall? Det är just det som jag inte tror. | |
| Måns_E | 2011-04-19 00:11 | |
![]() | Jo, jag tror inte att det är någon i den tråden som tycker att det är en bra idé att använda sina barn för att ta sig hem från fester där man blivit så full att man inte kan ta hand om sig själv. Tvärtom så verkar alla vara rörande överrens om att barn inte skall behöva se sina föräldrar så fulla. Finns det liksom inga nyanser för er nolltoleransare? | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-04-19 00:11 | |
![]() | Jag har nog missat det. Det är inte första gången heller :) Jag tycker det är djupt tragiskt om man blir upprörd över att folk aktivt väljer bort alkoholen i samvaron med sina barn. Det är för mig helt oförståeligt. Det jag själv värjer mig emot, är att de som av olika orsaker väljer att vara sådana förebilder försöker antyda att alla andra sätt är skadliga. | |
| Uisge-beatha - Ej medlem längre | 2011-04-19 00:12 | |
![]() | Mitt svar var till larvbrud. | |
| apbur | 2011-04-19 00:12 | |
![]() | Jag vet inte hur ni andra fungerar men jag har någon form av spärr som gör att jag helst inte talar med eller visar mig för något barn när jag är berusad. Jag känner liksom instinktivt att jag inte är någon bra förebild och håller mig därför undan. Jag har svårt att tänka mig att den känslan skulle bli svagare när det handlar om ens egna barn. | |
| Gautama | 2011-04-19 00:14 | |
![]() | Men jag har ju både föreställning som alkoholistbarn och som vuxen och mamma koksiken. Jag är färgad av min barndom men på det sättet att jag bestämt mig tidigt för att inte göra som det gjordes i mitt föräldrahem. Men man behöver inte bli nykterist för att uppnå det resultatet. Om du säger att alla barn mår dåligt av föräldrar som dricker så är du för färgad av dina egna erfarenheter för att kunna se nyanser. | |