Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade42
Mobilspel
Pågående18 976

Forumkategorier

Användare Inlägg  
CrackedActor2011-05-14 11:36
Antal inlägg: 129

I höstas gjorde jag uppror mot farmorn, dottern skulle ta dagisfoto, och var ledig och med farmor den dagen, så farmor skulle ta henne till dagis för att bli fotad, jag hade packat ner kläder och sagt specifikt att hon skulle ha de kläderna på sig.

Jag fick sluta jobba tidigare, så jag hann till dagiset lagom till fotograferingen, och när jag kommer dit så sitter dottern i sprillans nya kläder... Då kändes det som att de kläder jag hade packat ner inte dög. Farmorn skruvade lite på sig, för hon hade väl tänkt att kläderna skulle komma som en överraskning när vi väl fick fotona, och förklarade "ja, alltså jag köpte nya kläder, för vi ska ju på kalas i helgen, och jag tänkte att hon kunde ha på sig de här kläderna då".

Just då sa jag inget, men när det var kalasdags, så skickade jag dit dottern i gamla utslitna kläder XD, pappan ringde upp och sa "morsan undrar varför vi inte har kläderna som hon hade köpt till kalaset, hon känner sig väldigt stött just nu" jag svarade "ja, det gjorde jag med när jag kom till fotograferingen"

Sen har vi haft ett riktigt riktigt storbråk i samband när jag lämnade hennes son, men det var helt sinnessjukt, hon hittade på grejer som inte alls stämde med verkligheten, och det var riktigt asjobbigt att bråka med henne, för det var klart att hennes son trodde på vad hon sa. Så ja, jag fegar på den....

På tal om det så låter "vända sig om och blunda" som nåt helt i min smak =P

eeistan2011-05-14 12:01
Antal inlägg: 1542

Anna Lindström

le-lou2011-05-14 12:22
Antal inlägg: 17500

Cracked - jag frågar rätt på nu istället, hur har ni dotterns boende uppdelat? Vad jag menar med frågan är väl mer att har ni det uppdelat, så löser man en del av problemet, din tid är din tid och farmor behöver inte alls komma in på "din" vecka/dagar med barnet, hon kan umgås med henne när ditt ex har henne ?

Tess 082011-05-14 12:25
Antal inlägg: 18003

le-lou har en poäng!!

Bitte - Administratör2011-05-14 12:31
Antal inlägg: 24199

Och framför allt ta ett riktigt snack med X-et om det hela. Och inte då angripande utan uti från dig och dina känslor

Bitte

CrackedActor2011-05-14 12:41

Han har varannan helg just nu, vi vill att det ska bli varannan vecka, men p.g.a hans arbetstider så funkar det inte. Farmorn är ledig på torsdagar, och brukar ha torsdag som hennes tid med dottern, och det är helt ok.

När pappan har henne så är de oftast hemma hos farmorn.

Men nu på senare så är jag inte riktigt med på vad som händer, de kan som sagt ringa och säga "nu hämtar vi henne".

Nån gång har det hänt att pappan ringt och sagt "farsan hämtade henne från dagis, så du kan åka direkt hem efter jobbet" det är inte ok, men vad kan jag göra åt det? Mer än skälla och säga att det inte var ok? han kommer göra såna beslut fler gånger ändå, för han skiter i vad jag tycker.

Och visst vill jag att hon och pappan ska ha mer tid tillsammans, men det är sällan det är de två som umgås bara de. Och visst vill jag att farfar och farmor ska få träffa henne, men kan vi bestämma det iaf några dagar i förväg, eller åtminstone en? Och sånt här säger jag ju självklart till pappan, men det händer ändå så hastigt och utan att kolla om det går bra osv...

Bitte - Administratör2011-05-14 12:43
Antal inlägg: 24199

Det är väl bara att se till att det bara är du och pappa till barnet som FÅR hämta på dagis och ingen annan

Bitte

CrackedActor2011-05-14 12:48

Jo, men jag uppskattar ju samtidigt att mor- och farföräldrarna kan hjälpa till med såna saker. När det behövs, och de får jättegärna hämta henne om vi har bestämt det tillsammans, om de kanske vill göra nåt med henne eller bara umgås. Så det är samtidigt bra att de kan hämta henne

le-lou2011-05-14 12:51

du kan göra ganska mycket åt det faktiskt. Ett förslag är att boka en tid på Familjeenheten hos kommunen där ni (du och pappan) kan prata ut om detta och bestämma fasta tider och regler kring dottern. Det som ska gälla ska gälla liksom, det är inte ok att han ringer och säger att hans pappa hämtade henne på dagis - dessutom gör dagis helt fel. De får inte lämna ut ett barn utan att få ok från den som ska hämta henne. Det verkar lite som att ni inte har det riktigt uppdelat och då kommer såna här problem som ett brev på posten, tro mig.

Grejen är att när man tullar lite på tider hit och dit, farmodern får ha torsdagar som "sin dag" - så blir det lätt så att gränserna suddas ut, du vet lillfingret blir gärna hela handen. Är det så att farmodern hjälper till mycket när det har med dottern att göra? Jag får känslan ändå att hon gör det, men att du känner att det går för långt. Nackdelen med att ha för många kockar i soppan är att ansvaret för dottern delas på för många. Det är bara du och ditt ex som har ansvar, och också bestämmanderätt för henne. Farmor har inget att säga till om enligt lag, hon är farmor - inte mamma.
Jag tycker def du ska agera, och boka in en tid för dig och honom. Säg att du vill reda ut och bestämma lite fasta tider och vad som gäller. Inte bara för din och hans skull, utan för dottern med.

le-lou2011-05-14 12:57

i slutändan får du nog välja - mycket hjälp och stå ut med att de tar beslut över ditt huvud eller minska på den hjälpen, klara dig själv på din tid med henne och också bestämma allt som rör dottern under den tiden.
Känns lite som du har hamnat i en beroendesituation, och vet inte hur du ska kunna markera för några som faktiskt ställer upp och är till hjälp för dig utan att kännas "otacksam".

CrackedActor2011-05-14 13:08

Ja, det låter bra, jag har pratat förut om "familjeterapi" men det har bara runnit ut i sanden, men jag ska säga så som du skrev, att det handlar om tider. Fasta rutiner liksom...

Jag visste inte att dagis gjorde, fel, eftersom pappan hade ringt och sagt att farfarn skulle hämta. Men så får det inte gå till om det är sagt att jag ska hämta?

Precis så känner jag, att det skulle vara otacksamt av mig att bråka om hur de hjälper till.

Pappan försöker få till ett dagjobb istället för kväll, och jag hoppas att när det väl blir varannan vecka, kommer flyta på lite bättre med "mina och dina tider".

Allt brukar ju lösa sig på nåt sätt, så tror jag även om det här.

le-lou2011-05-14 13:37

Nej, de får inte lämna ut till någon annan om inte den som ska hämta säger annat. Det ska finnas nedskrivet på papper vem som hämtar vilken dag, och ska det ändras så är det du som ska ringa in och säga det (på din dag).
Du får prata med dagis och påtala detta.

CrackedActor2011-05-14 13:45

Ja, tack det ska jag absolut göra!

malman2011-05-15 12:19
Antal inlägg: 1457

jag upptäckte att skorpor hjälper mot ont i tandköttet:) Ronja tuggar skorpor som en galning, det är riktigt roligt att titta på hon ser så nöjd ut

sparva2011-05-15 14:24
Antal inlägg: 29

Min bebis sparkar och har sig inne i min mage =)

CrackedActor2011-05-15 14:34

Åh grattis sparva! när är det dags?

Inatt var min tjej blöjfri på natten för första gången, det gick hur bra som helst! *stolt* Vi slutade med blöjan strax efter 2 år, vet inte varför jag väntat nästan ett halvår med att ta bort blöjan på natten...

Och igår kväll när vi satt och ritade så utbrast hon "JA! nu har jag blivit lång och kan skriva" Lång, stor... same shit different name, typ =P Och hur smart hon än är så kan hon dock inte skriva än, men hon känner igen vissa grejer, hon vet när det står "pippi" och sitt namn känner hon igen och "mamma" och "pappa". Vi cyklade förbi ett skyltfönster som det stod "LOPPIS" i då sa hon "titta där står det nästan Pippi"

ramsay - Ej medlem längre2011-05-15 15:54
Antal inlägg: 9204

min dotter bad mig om att få gå på etnologiska museet häromdan. hon vill ha mer kultur säger fröken brains till sin fallna moder.

Megaherz2011-05-15 15:55
Antal inlägg: 3304

Återkommer om cirka 30-40 år när jag också har barn :))

socker_vadd - Ej medlem längre2011-05-15 16:28
Antal inlägg: 122

Härligt att höra om era duktiga döttrar och grattis Sparva!

hungerstrejk2011-05-18 14:18
Antal inlägg: 524

Jag älskar mitt barn!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?