Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 881 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-20 23:58 | |
![]() | Vickan_J, när jag gick i skolan på 1970- och 1980-talet hade vi kanske den bästa skolan i världen och lärarlönerna var relativt sett betydligt högre då än nu. På 1960-talet tjänade lektorer som en riksdagsman. | |
| le-lou | 2011-05-21 00:01 | |
![]() | res - vad snackar du om? Jag säger att läraren inte klarade av att förklara liggande stolen under samtalet, trots att det var det dottern hade som uppgift. Läraren själv fnittrade och sa att de inte är "så inne på det på den här skolen, här använder vi mellanled... hm". Tycker du att det tyder på kompetens? Vad jag kan och inte kan hör inte hit - det är inte jag som är lärare. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-21 00:01 | |
![]() | le-lou, jag vill att lärarlönerna höjs för att jag tror att det på sikt kan bidra till att höja kvaliteten i den svenska skolan. Jag är en av dem som verkligen VILL, så jag tar den lön jag får. Du skriver att "den som går lärarutbildningen idag är i princip garanterat arbete direkt efteråt" men där brister du i faktakollen. Det beror helt på vilken typ av lärare du tänker bli. | |
| jaapconrad_ - Ej medlem längre | 2011-05-21 00:03 | |
![]() | Lektorer tjänar fortfarande som riksdagsmän -- det är väl mest att lektorer inte befolkar den kommunala skolan längre. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-21 00:03 | |
![]() | le-lou, skolböckerna lär inte ut liggande stolen i dag. Det kan ju förklara varför läraren inte klarade av att förklara en sådan elementär sak. | |
| Vickan_J | 2011-05-21 00:03 | |
![]() | Men jag håller ändå med le-lou.. har också uppfattningen om att de som pluggar till lärare gör det för att de VILL.. eller för att de inte kommer in på den utbildning de annars ville alternativt att de inte klarade av en annan utbildning för att det var för svårt... | |
| le-lou | 2011-05-21 00:04 | |
![]() | res - du kan inte neka till att lärarna tillhör en grupp som har det betydligt enklare på arbetsmarknaden än de flesta andra. ett arbete som det finns många av utspritt i hela landet är troligtvis enklare att få än jobb som det finns färre av? | |
| Vickan_J | 2011-05-21 00:07 | |
![]() | ska lärarna ha högre löner så ska de också ha en bra utbildning att luta sig tillbaka på.. man kanske får sätta en lägsta antagningspoäng. 15.0? Vet inte riktigt vad det ligger på idag.. men antar att det har blivit lägre.. 12.0 kanske? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-21 00:07 | |
![]() | le-lou, om du läser om mitt inlägg om liggande stolen ska du se att jag höll med dig ... Du har rätt så tillvida att det alltid kommer att behövas lärare - oavsett hög- eller lågkonjunktur. Men det svänger med barnkullarna, så man kan inte alltid vara säker på sitt jobb. | |
| le-lou | 2011-05-21 00:07 | |
![]() | res - det gör de visst. Liggande stolen är högst aktuell igen, det går i vågor det där tydligen och just nu ska det vara liggande stolen även om dotterns skola hellre vill hålla fast vid... tadaah mellanled. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-21 00:10 | |
![]() | Vickan_J, det skulle ju bara leda till att vi får alldeles för få utbildade lärare (låt vara med förhoppningsvis bättre genomsnittliga kunskaper). Någon form av lämplighetstest för lärare vore ingen dum grej heller. Jag har stött på en och annan skärpt snubbe på lärarutbildningen som helt saknar pondus och överlevnadsinstinkt i klassrummet. De kommer att "klara av" lärarutbildningen men blir slaktade när de kommer ut på fältet. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-21 00:11 | |
![]() | le-lou, om liggande stolen är på väg tillbaka är det strålande nyheter! (Det är två år sedan jag läste mattekurserna på lärarprogrammet, vilket förklarar att jag inte är helt uppdaterad.) | |
| le-lou | 2011-05-21 00:14 | |
![]() | nu handlar det iofs inte om det - utan om du tycker att en lärare ska kunna den? ja eller nej? Det är ju så basicgrejer menar jag. | |
| Vickan_J | 2011-05-21 00:20 | |
![]() | Jag tror ju inte att saker och ting blir bättre av att bara höja lönen. Kan vara så att det ökar en del människors incitament att söka sig till lärarutbildningen... men då funderar jag på hur många tusenlappar lönen egentligen behöver höjas med. Om det är svårt att ta sig igenom en lärarutbildning tror jag det blir mer status.. ett lämplighetstest är inte fel.. sen hur det praktiskt ska gå till och vem som bedömer det är en annan fråga. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-21 00:22 | |
![]() | le-lou, jag tycker definitivt att alla grundskolelärare som ska undervisa i matematik bör känna till en divisionsalgoritm - det må vara trappan eller liggande stolen eller någon annan | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-21 00:25 | |
![]() | Vickan_J, det klart att man inte löser några problem i skolan omedelbart genom att höja lärarlönerna, men förhoppningsvis kan man vända trenden så att mer kompetent folk lockas att jobba där. Just nu pågår en kapitalförstöring av gigantiska mått när en hel generation får undermålig utbildning. | |
| Vickan_J | 2011-05-21 00:28 | |
![]() | Ja, självklart ska lärare som ska undervisa i matematik kunna matematik. Men just liggande stolen tycker inte jag att man behöver.. kan vara så att just den grejjen kommer och går. Vi fick aldrig lära oss den.. jag tycker om matematik, men just liggande stolen tycker jag är onödigt tillkrånglad.. går o klara sig utan.. trappan går ju betydligt snabbare även om man kan liggande stolen | |
| Vickan_J | 2011-05-21 00:35 | |
![]() | Jo, men om jag tänker på mig själv.. jag skulle inte lockas in i skolans värld ens om jag fick en lön på 30.000 idag... jobbar du inom skolan idag? | |
| le-lou | 2011-05-21 00:51 | |
![]() | liggande stolen och trappan är ju i princip samma sak ? | |
| Labyrint | 2011-05-21 02:27 | |
![]() | Men seriöst, bara för att man valt ett yrke eller en utbildning så har man ingen rätt att tycka att någonting överhuvudtaget borde förbättras? Endast folk utan insyn har rätt att tycka, och de har bestämt att lärare får skylla sig själva som har låg lön eftersom lärare haft det senaste åren? Rätt obegripligt. | |