Spelrum
Giraffen21
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade28
Mobilspel
Pågående19 024

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nulltj - Ej medlem längre2012-01-19 23:50
Antal inlägg: 14052

Nej, det tycker inte jag heller är helt logiskt.

shulten2012-01-19 23:52
Antal inlägg: 1424

Men va bra, då tycker alla ungefär lika då? =)

Minta2012-01-19 23:55
Antal inlägg: 20042

Slutsats: mamman är bäst på att ta hand om barnet medan hormonerna verkar, dvs. det första året, sedan är pappan lika bra?

Delicious - Ej medlem längre2012-01-19 23:55
Antal inlägg: 11661

Konstigt att inte fler män är här och försvarar sin förmåga att kunna bete sig bättre än en psykopatisk schimpans.

apbur2012-01-19 23:55
Antal inlägg: 9699

Om man utgår från artikeln i Aftonbladet är det bara ett påstående Dahlström kommer med där hon menar att pappan kan vara direkt skadlig för barnet och det är att han inte har samma känsla för hur skört barnet är. Det kan hända att det stämmer eller inte stämmer men det postades en länk tidigare om SBS med lite intressant statistik.
Annars menar väl Dahlström mest att det är moderns frånvaro som kan vara skadligt.

Uppfostran nämner väl inte Dahlström alls. Det handlar ju om omsorg.

Palnatoke - Ej medlem längre2012-01-19 23:56
Antal inlägg: 229

SylviaPlath: Åh, bara din vänlige kvartersnazist. :P Nädå, men jag rör mig i vad man gemenligen kallar "den nationella rörelsen" och kan väl till nöds kalla mig journalist.

Delicious: Ja, man har biologiskt förmågan att lära sig. Men man kan också ha ett biologiskt betingat försprång på vissa områden.

I somliga fall kan detta försprång vara så stort att det inte ens finns någon överlappning, detta gäller exempelvis fingertopparnas känslighet. Där är skillnaden mellan könen alltså så stor att den MEST känslige pojken är mindre känslig än den MINST känsliga flickan, vid tester som gjorts på spädbarn (alltså innan någon kulturell eller annan påverkan kunnat spela in).

När det då gäller den mer komplexa uppgiften att ta hand om spädbarn, är det en fördel att ha känsliga fingertoppar. Många andra saker spelar också in -- läs Dahlströms fem punkter nedanför Aftonbladets artikel. Dessa gör det alltså inte OMÖJLIGT för män att bli bra på att ta hand om barn, men de gör att det är mycket SVÅRARE för män att lära sig det.

Jämför med exempelvis boxning, som är en manlig sport. Kvinnor kan lära sig att boxas. Men det krävs MYCKET träning för att en genomsnittlig kvinna ska komma upp till samma nivå som en genomsnittlig man som tränat i en vecka. Om du tog den kvinnliga världsmästaren i boxning, gissar jag att hon skulle vara nästan chanslös mot den manlige distriktsmästaren i Åmsele ifall matchen gick till knock (trots att hon skulle spöa honom poängmässigt), så stor är skillnaden mellan mäns och kvinnors generella och medfödda våldspotential.

Ta samma skillnad och applicera den på omhändertagande av spädbarn, så har du orsaken till att män generellt sett inte är lämpade att ha hand om spädbarn på heltid. Att vi kan och bör rycka in ibland är en annan femma. Och att vi kan och bör ta mer ansvar ju äldre barnen blir, är en annan diskussion.

Gautama2012-01-19 23:57
Antal inlägg: 6854

Ja, men hon påstår ju att barnet kan få sjukdomar om inte mamman finns där..., det är väl ändå samma sak som att säga att pappan är olämplig. Eller tycker hon att mamman inte heller ska vara själv med barnet?

Gautama2012-01-20 00:00
Antal inlägg: 6854

Du kan väl inte jämföra med boxning som är muskelstyrd sport. En man får större muskler och är starkare än de flesta kvinnor.

peter2012-01-20 00:00
Antal inlägg: 1710

Apropå åsikter och övertygelser om manligt och kvinnligt:

Körkortsboken 1928:

“Det som vållar bilisten de största bekymren, äro dock lekande
barn och nervösa fruntimmer, de förra äro under lek både
blinda och döva. Att signalera åt dem hjälper i regel ej, och ofta
komma de framrusande så nära vagnen att signalen icke blir av
någon betydelse. Damer är ofta lika svåra som barnen, ty vid en
hornsignal tappar de ej sällan helt koncepterna. Att de efter att
ha passerat tre fjärdedelar av gatan utan vidare vända för att nå
den gångbanan de nyss lämnat är intet sällsynt. Ja två, tre gånger
kunna de springa fram och tillbaka framför bilen. Stanna och låt
dem komma upp på gångbanan! Handla i övrigt som i möte med
spårvagnar.”

apbur2012-01-20 00:05
Antal inlägg: 9699

Guatama, det är att misstolka tycker jag. Problemet är moderns frånvaro, en frånvaro som Dahlström menar inte kan ersättas av fadern. Därför är det olämpligt att fadern ensamt tar hand om barnet i spädbarnsåldern.

shulten2012-01-20 00:06

Men apbur. Vem ska då ta hand om barnet om modern är frånvarande?

Delicious - Ej medlem längre2012-01-20 00:06

"Delicious: Ja, man har biologiskt förmågan att lära sig. Men man kan också ha ett biologiskt betingat försprång på vissa områden."

Absolut. Typ genom vilken hjärnhalva man mest styrs av. Inte hormoner. Eller använder jag dom när jag lär mig språk? I själva lärandet alltså.

nulltj - Ej medlem längre2012-01-20 00:09
Antal inlägg: 14052

Hormoner är en typ av signalsubstanser, och du använder definitivt signalsubstanser vid inlärning, om än inte just hormoner.

Delicious - Ej medlem längre2012-01-20 00:09

Kom att tänka på att alla i Unga Mödrar nog är män, så som dom beter sig mot sina små.

ceciliaerix2012-01-20 00:10
Antal inlägg: 179

Är det inte skillnad på "manligt" och "mansdominerat"?

Och kan man verkligen jämföra bilkörning med barnavård?
Det är saker som man lär sig, som inte finns i vår natur.
Kommer inte instinkten att ta hand om ett barn rent....instinktivt?
Har jag fel?

golden2012-01-20 00:13
Antal inlägg: 1431

jag är helt och fullt övertygad om att jag har större chans att lyckas som förälder än som boxare, detta trots att jag är man. jag vill också påstå att jag likt vilken kvinna som helst besitter förmågan att begripa mig på barnets sköra natur. då jag som sagt råkar vara man finns det dock en uppenbar risk att jag inte är annat än ett insiktslöst ego.

Delicious - Ej medlem längre2012-01-20 00:14

Trevligt med en man som inte tar på sig offerkoftan och går och super med polarna istället för att engagera sig.

ceciliaerix2012-01-20 00:15

Och jag tror att jag skulle bli än bättre boxare än mamma.

ceciliaerix2012-01-20 00:16

en...

shulten2012-01-20 00:16

Vad är det för hemska män du har stött på Delicious?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?