Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 18 992 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| laizah | 2012-01-21 19:08 | |
![]() | Men om frågan redan från början mottogs fel så var det ju fel från början när frågan ställdes.... | |
| Pandina | 2012-01-21 19:09 | |
![]() | Att man frågar betyder inte att man kritiserar. | |
| laizah | 2012-01-21 19:16 | |
![]() | Absolut. Jag tror att människan är nyfiken av naturen och framför att nyfiken på sådant som ligger en bit ifrån oss själva. Fick på truten när jag frågade varför en person var vegetarian... Jag kan förstå frustrationen om att bli klappad på huvudet och det var väl ändå detta som diskussionen handlade om från början. Jag har också blivit klappad på huvudet i denna fråga. "du ändrar dig", "det är ju det bästa man kan vara med om", "om några år har du också barn" Nu har det gått några år och jag har fortfarande samma åsikt och de flesta har accepterat det, men med nya bekantskaper får man ta det igen. Man får nog svara med samma mynt tillbaka till dem: Varför skaffade du barn? Det kommer oftast inget "bra svar". | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-01-21 19:17 | |
![]() | Men Pandina...diskussionen handlar inte om att huruvida folk ska ha ha barn eller ej, om det är rätt eller fel. Den handlar om rätten att göra vilka val i livet som man vill och att alla ska respektera varandras val. Man har inte automatiskt rätt att ställa intima frågor till vem som helst bara för att man är nyfiken. Vett och etikett, god ton och sådant kan man förvänta sig av folk som man av olika skäl måste vara med för kortare eller längre stunder. Det är väl naivt att tro att det bara är att gå därifrån om man får påflugna frågor. Det kanske händer på jobbet och fikarasten där barnlösa kan tycka det är jobbigt att vika ut sig för folk och kanske inte vill stöta sig med någon. Kan du inte bara respektera att folk kan tycka det är jobbigt, Pandina? Varför tjafsa så? | |
| laizah | 2012-01-21 19:19 | |
![]() | Läste ett tidigare inlägg om att någons bekanta hade ångrade sig att hon inte skaffade barn. Det fick mig att tänka till: skulle hon skaffat barn när hon inte ville, för att hon, nu, skulle velat ha ett barn.. "om jag visste då det jag vet nu..." Men man vet inte SEN, man vet bara NU. Allt har konsekvenser. Det ena valet leder till det andra und so weiter... | |
| Pandina | 2012-01-21 19:32 | |
![]() | mönjelilja, någon som är så pass respektlös att den klappar dig på huvudet för att du "själv inte fattar att du kan förändras", har väl redan börjat stöta sig med dig. Då anser jag det klokare att bara rensa ur luften med "mitt val grundar sig på sådant som jag inte riktigt vill diskutera" än att behöva dras med klappa-på-huvudet-taktike r i all oändlighet tills man startar en tråd på betapet. Tycker inte det låter hälsosamt alls. Laizah, det låter som att det rör sig om att en väldigt stor del av din bekantskapskrets ifrågasätter ditt livsval. Men du står på dig och visar att du har en stark karaktär, och därmed tror jag inte heller att du har så gigantiska problem med frågan. Det vittnar dina egna frågor om. Jag kan såklart ha fel. | |
| laizah | 2012-01-21 19:37 | |
![]() | Men jag förstår trådens början - att behöva motivera sitt val eller icke-val. Och denna tråd kan fortsätta i all oändlighet utan att vi kommit fram till något egentligen. En del behöver hävda sig och sitt, andra inte. Vi kan inte ändra på andra - bara på oss själva. | |
| skitlångatår - Ej medlem längre | 2012-01-21 19:39 | |
![]() | Men Pandian, vi pratar om respekt för människors livsval nu. Inte statistik. Otroligt hur många som hakat upp sig på: "Men sannolikheten för att man ska komma att ändra sig är väldigt stor." Jaha? Som jag skrev förut, respektera människors livsval här och nu. Nej, sen tycker jag inte att det är rätt att fråga ut alla som har en avvikande åsikt - oavsett om det är på grund av nyfikenhet eller projicering av egen osäkerhet i sakfrågan. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-01-21 19:40 | |
![]() | Men Pandina...vad menar du nu? Vadå "har väl redan börjat stöta sig med dig?"? Ingen har stött sig med mig. Jag är inte en av dem som behöver svara på frågan om varför jag inte har barn. Om du hade läst tidigare inlägg så hade du vetat det. Jag är varken en mamma eller ofrivilligt barnlös eller frivilligt barnfri. Jag försvarar de som blir utsatta för att bli ifrågasatta för sina livsval. Jag klappar inte någon på huvudet. Jag försöker förklara för dig att man ska respektera hur andra känner och tycker. | |
| skitlångatår - Ej medlem längre | 2012-01-21 19:41 | |
![]() | Jag hade förstått förnumstigheten om tråden handlade om hysterektomi, men så vitt jag vet gör den inte det. | |
| Pandina | 2012-01-21 19:55 | |
![]() | mönjelilja, nej, jag utgick från ditt exempel om fikarasten. Vi behöver inte prata om dig om du inte vill. För mig råder det inte heller några tvivel om att man ska respektera andra människors livsval. Respekten bör dock enligt min åsikt röra sig åt båda hållen; inte enbart att barnaföderskor ska visa respekt för vad du vill eller inte vill - men även att du (eller, ja, vem som helst då), som faktiskt vet vad ditt (eller dens) liv handlar om, kan ha lite respekt för folks okunnighet. Exempel på respekt gentemot okunnighet. Om jag inte kan namnet på en huvudstad i ett land, så vill jag inte att någon ska råskratta mig i fejset. Berätta istället. Gå inte runt till en massa annat folk och gör dig lustig över min misär. Så som jag läser detta, tycker jag mig se en tala-bakom-ryggen-attityd på grund av någon annans klappa-på-huvudet-attityd . Och den urskiljer jag främst i att: hade man bara ifrågasatt ifrågasättandet direkt - till personen som då hade kunnat försvara sitt ifrågasättande - så hade antagligen detta trådämne överhuvudtaget inte funnits. Har jag fel? | |
| lindgreno - Ej medlem längre | 2012-01-21 20:01 | |
![]() | tack så mycket Pandina! precis så läser jag det också. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-01-21 20:29 | |
![]() | Jag har stor respekt för folks okunnighet. Men okunnighet är inte detsamma som att urskillningslöst ställa intima frågor till folk som inte vill ha närgångna frågor. Kanske har jag svårt att känna respekt för folk som kastar sig över folk med frågor utan att känna efter om det är läge. Likaså har jag svårt att känna respekt för personer som skriver inlägg i trådar och verkar utgå ifrån att de vet hur folk menar eller tycker. Det kan man kalla "att klappa folk på huvudet". | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-01-21 20:46 | |
![]() | Vilka frågor exakt bör man undvika för att inte kränka någon? Jag undviker alltid att fråga varför någon inte har barn eftersom jag tänker att det kan göra personen ledsen om barnlösheten är ofrivillig. Men om man nu har valt att inte ha barn - och uttalar att det är ett aktivt val - så kan jag inte riktigt förstå hur följdfrågor kring det kan vara så upprörande. Inte om man verkligen bottnar i sitt beslut. | |
| kjiao | 2012-01-21 21:08 | |
![]() | jag har alltid sagt i mitt liv från ca 15 års ålder att jag inte ska ha några barn. Folk har alltid sagt till mig också att jag kommer ändra mig. jag ändrade mig inte men ofrivilligt på den tiden fick jag veta jag skulle bli pappa. Nu har jag en liten tjej på 1,5 år som jag inte skulle byta bort mot något annat och som alla andra föräldrar tycker jag min dotter är den underbaraste flickan som finns. Jag har fått äta upp det jag har sagt tidigare så säg aldrig aldrig säg kanske kanske. Inga planer på någon mer för tillfället men jag säger inte aldrig igen i alla fall :-). | |
| lindgreno - Ej medlem längre | 2012-01-21 21:20 | |
![]() | "Men okunnighet är inte detsamma som att urskillningslöst ställa intima frågor till folk som inte vill ha närgångna frågor." Det är väl precis vad okunnighet är i relation till området?? | |
| eerievoid - Ej medlem längre | 2012-01-21 21:21 | |
![]() | i.imgur.com/2JZfd.gif | |
| ceciliaerix | 2012-01-22 01:06 | |
![]() | Oj, kan inte läsa igenom alla svar.. En fråga bara, i början skriver Ubersize att jag inte är mer än ett barn själv, hur ung tror du att jag är och när blir man tillräckligt gammal för att veta när man "har bestämt rätt"? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-01-22 06:17 | |
![]() | Man kan vara okunnig och därför vilja ställa nyfikna frågor, Lindgreno, men alltför nyfikna och ifrågasättande frågor kan upplevas som jobbiga för andra människor. Därför kan man för att smörja hjulen i social samvaro undvika att ställa påflugna frågor som inte uppskattas. Sedan kanske en del har svårt att hejda sig när frågelusten faller på och det är ju en slags svårighet med impulskontroll eller bristande förmåga att känna av vad samtalspartnern tycker att det är OK att fråga om. | |
| marmeladov22 | 2012-01-22 11:29 | |
![]() | helt sant liljan! | |