Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
37
Inloggade70
Mobilspel
Pågående19 779

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MaadMaxx2012-01-29 13:31
Antal inlägg: 349

En fråga som slår mig när jag sitter och läser här är "Är det bara jag som återanvänder mina kryddburkar?".

(För övrigt åt jag pyttipanna till lunch äggsmet) (Jag vet, det är ett svar som dröjt. Men bättre sent än aldrig? =D)

slånbär2012-01-29 13:35
Antal inlägg: 5539

Jag köper oftast refillpåsar och fyller på dom gamla kryddburkarna.

MaadMaxx2012-01-29 13:36
Antal inlägg: 349

Slånbär, så gör jag med. Därför har jag ju ingen som helst koll på datummärkningen av mina kryddor. Ska man tro på den som står på burkarna så har jag ju för sjutton kryddor som sprungit ut innan Sundsvall brann, liksom. :S :P

Bim19642012-01-29 13:38
Antal inlägg: 1854

Som säkert alla minns så var det en del butiker som "märkte om" köttfärspaketen, och säkert andra paketerade köttprodukter.
Nu var det ingen som dog eller fick matförgiftning av det.

För att förhindra detta så slutade många butiker att mala sin egna köttfärs. I stället så levererar Axfood köttfärs och andra köttprodukter till butikerna.

Den köttfärsen som kommer till butikerna är vedervärdig. Dels så kan den ligga i ca en vecka. (Ja jag vet att det beror på gasen som den paketeras i.)
Men hur fräsch är det med gasad köttfärs??

Nu åker jag till Saluhallen och köper min nymalda köttfärs, som luktar som köttfärs ska göra.

slånbär2012-01-29 13:46

Bim-jättefint att du kan och har råd att göra det. Vi andra dödliga får nöja oss med vedervärdig vakuumförpackad färs. Fast det konstiga är ju att trots att jag har köpt den färsen i åratal så har jag inte blivit sjuk en enda gång. Kan jag välja i butiken på vacuumpackad och butiksmalen så väljer jag alltid vacuumpackad då jag kan planera veckans mat bättre då. Slipper frysa och tina färsen och behöver inte handla den samma dag den ska användas.

bujum2012-01-29 13:58
Antal inlägg: 1750

Äggsmet du verkar inte ha mycket koll nej. det verkar inte som att du fattar att en mjölkko inte ger mjölk året om. Mjölkproduktionen kommer igång i och med att kon föder en kalv men håller inte på i evighet. Det är en av anledningarna till att man gör andra produkter av mjölken än bara mjölk. I och för sig inte så viktigt nuförtiden då kor numera betäcks året om och kalvar föds året om.
Höns värper heller inte lika mycket året om i ett naturligt lantbruk.

Trolsa2012-01-29 14:15
Antal inlägg: 89

Mjölk som stått framme en stund är jävligt gott tycker jag :)

Bim19642012-01-29 14:54
Antal inlägg: 1854

Slånbär köttfärsen jag köper är inte särskilt mycket dyrare än i affären. Fast det kanske beror på att jag köper mycket år gången :).

Som regel köper jag 6 kilo köttfärs. När jag kommer hem gör jag en stor sats med köttfärssås, och en stor sats med köttbullar och fryser in. Den köttfärsen som inte går åt, fryser jag in för att ha vid ett senare tillfälle.

Jag veckohandlar inte, utan försöker köpa för en månad i taget.
Det som jag i regel fyller på med är mjölk/fil frukt och potatis, resten har jag oftast hemma.

Provade på att veckohandla ett tag men det blev dyrare för min del. Nu hanldlar jag mycket kött på en och samma gång och får "mängd rabatt" på så vis.

Übersize - Ej medlem längre2012-01-29 15:02
Antal inlägg: 97

Hemköp nära mig är lite knepiga. När stora köttbitar som tex fransyska passerat bäst-före-datumet så tar butikskillen hem köttet, steker i ugnen, tar tillbaka till butiken, skivar tunnt, packar om och säljer som rostbiff. Kilopris minst dubbelt så mycket som det kostade innan. Ser gott ut och folk köper. Recycling! Bra för miljön, bra för butiken. Bra för kunden? Ja, troligen.

apbur2012-01-29 15:17
Antal inlägg: 9699

Så länge inte folk kan tänka får andra gör det åt dem.

apbur2012-01-29 15:19

Har för övrigt precis satt i mig mjölk vars förpackningsdag var 10:e Januari. Lite kartongsmak men det gör ingenting om man blandar med andra ingredienser.

äggsmet - Ej medlem längre2012-01-29 15:44
Antal inlägg: 285

Jag vet då inte om jag ska skratta eller gråta. Ni tycks ju vara emot det mesta som har med vettig mathållning att göra.

Det låter exempelvis på er som att ni tycker att det är helt ok att äta på vilken snuskrestaurang som helst. Är det verkligen så? Går ni bara in på första bästa utan att alls kolla in om de är fräscha?

Robandage 2012-01-29 11:43
"Lider du av bacillskräck? Hjälp finns i sådana fall att få."

Nej. Alltså inte mer än vad som är högst rimligt när man ska handskas med maten.
När det gäller maten så är ju hygien (med mera) extremt viktig. Så hellre för noga än motsatsen.

äggsmet - Ej medlem längre2012-01-29 15:44

2012-01-29 15:19
Snusk.

äggsmet - Ej medlem längre2012-01-29 15:54

Übersize
Du med dina slemmiga korvar. Läs här:

Klassisk botulism:

www.smittskyddsinsti.../b otulism/

"Vid klassisk botulism har man förgiftats av något (felaktigt tillrett) livsmedel, i vilket bakterierna kunnat tillväxa samt bilda toxin och som inte heller kokats före konsumtion (t.ex. hemkonserv, fiskinläggning, vacuumförpackad fisk eller korv)."

vacumförpackad korv. Den du. ô.ô

apbur2012-01-29 15:58

"När det gäller maten så är ju hygien (med mera) extremt viktig. Så hellre för noga än motsatsen."

Håll dig till det istället för att stirra dig dum på datum.

slånbär2012-01-29 16:09

äggsmet-ställer samma fråga igen då eftersom du själv undrar om vi går in på vilken "snuskrestaurang" som helst. Hur gör du själv? Hur kan du veta vilken kunskap restaurangen har kring livsmedelshantering och framförallt att dom håller sig till bäst före datum? Inte ens dom riktig tfina ställena slänger mjölk bara för att datumet gått ut och det just för att dom faktiskt har kunskapen kring detta.
Du däremot verkar inte ha mycket kunskap kring detta över huvudtaget utan går med nån slags äckel mage som riktmärke. Du skulle inte kunna äta ute överhuvudtaget om du hade möjligheten att omärkt ta dig in på dina favoritställen för att kolla hur dom verkligen gör. Det är ju ingen i tråden som menar att man ska äta rutten mat, farlig och otjänlig mat men det är ett stort steg mellan en vecka gammal kotlett och en vecka gammal mjölk helt enkelt för att det är helt olika typer av livsmedel. En bit ost som har lite mögel på är inga problem att skära bort just den mögliga biten och använda resten av osten däremot går inte det med bröd som har möglat- då smakar nämligen hela brödet mögel. Dessutom så är det på det viset när det gäller tex mjölk att du oavsett vad sista datumet är på paketet ändå måste lukta och smaka på den för den kan bli dålig även före sista datumet. Allt beror på om kylkedjan brutits och vilka grader den har förvarats i.
Så återigen handlar det om kunskap och sunt förnuft.

blue_moon2012-01-29 16:12
Antal inlägg: 9713

Bäst före-datum är bara ett riktmärke, inte en deadline att slaviskt följa.
"Det går att äta många livsmedel en period efter bäst före-datumet passerat. Använd dina egna sinnen. Titta, lukta och smaka!"
Man får till och med sälja livsmedel efter att bäst före-dag har passerat!

www.slv.se/sv/Fragor...kn ingsdag/

drakhonan12012-01-29 16:12
Antal inlägg: 21

hmm, vid desperata tillfällen tycker jag att choklad som är gammal är gott (ni vet lite vit yta) Fast den hinnar mycket sällan bli gammal hos mej

äggsmet - Ej medlem längre2012-01-29 16:12

Übersize 2012-01-29 12:45
"I USA på guldgrävartiden sparade man färska ägg från hösten ända till våren, utan problem."

VET du att det skedde utan problem?

"Hur ska dessa bortklemade mäniskor överleva när det blir nya kristider (pga naturkatastrof, krig etc), med matbrist och svält."

Tja, vi stryker ju med så klart. Men inget ont utan även med något gott. Då har vi ju löst problemet med överbefolkningen.
Fast...ni gamlingar lever ju inte så länge ni heller (ENS under fredstiden). Ju mer slemmat, desto fortare går det utför. ô.ô

äggsmet - Ej medlem längre2012-01-29 16:15

drakhonan1 2012-01-29 16:12
"hmm, vid desperata tillfällen tycker jag att choklad som är gammal är gott (ni vet lite vit yta) Fast den hinnar mycket sällan bli gammal hos mej"

Uhh. Det här blir bara bättre och bättre.
Maskvarning ju.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?