Spelrum
| Giraffen | 49 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 71 |
Mobilspel
| Pågående | 19 303 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-03-18 22:28 | |
![]() | Brukar inte siffran 5-10 % nämnas när man talar om homo-och bisexuella i befolkningen? Det är väl en relativt stor variation av befolkningen. Liknande siffror figurerar när man talar om andelen homosexuella djur har jag för mig. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-18 22:30 | |
![]() | Jo, men problemet med att fastställa en siffra är att det är svårt att hitta en tydlig definition; tidigare har man utgått ifrån dom som haft sex med en person av samma kön, men inte alla homosexuella har såklart sex, och vissa som haft sex med någon av samma kön betraktar sig inte heller som homosexuella. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-03-18 22:31 | |
![]() | Där du säger "stringent" säger jag för generell. Vi kan väl alla om vi rannsakar oss känna ovilja inför vissa aspekter av homo(-sexualitet). Jag själv har varit på gayklubb vid ett flertal tillfällen och inte riktigt kunna smälta öppet grovhångel mellan män. Det är förmodligen en vanesak. Om det gör mig till homofob enligt din statistik så blir den missvisande med tanke på hur gemene man använder begreppet. | |
| A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-18 22:32 | |
![]() | Eh, jag berömde honom inte för det resonemanget utan höll med honom om påståendet att "nog är det lite fler än 1% som är homo- eller bisexuella" Hur är det nu med antalet som är homo- eller bisexuella, Palnatoke. Eftersom du undviker frågan antar jag att du har kommit till insikt att du var felunderrättad om procenttalet? Undersökningen var inte konstruerad för att ta reda på hur stor del av populationen som har bögfobi, men det är du ju tillräckligt smart för att fatta. | |
| Palnatoke - Ej medlem längre | 2012-03-18 22:35 | |
![]() | Trodde för övrigt inte att någon skulle tjafsa över siffran 50 procent just eftersom det är helt uppenbart att siffran är grovt tillyxad. Framförallt som resonemanget givetvis gäller lika starkt om det så bara var 20 procent av befolkningen som var "homofober". Så okej, här kommer mitt reviderade statement så att alla fattar: välbefinnandet hos 1, 2 eller 3 procent av befolkningen ska inte ligga till grund för att förtrycka 30, 50 eller 70 procent av befolkningen. Kan vi nu slippa diskussionen om exakt hur många som är homofober? Det finns inga exakta siffror eftersom folk inte ens är eniga om hur homofobi ska definieras, men halva befolkningen är en rimlig gissning. Huruvida den verkliga siffran sedan är 70 eller 30 procent är irrelevant eftersom en så stor grupp inte gärna kan klassas som störda eller sjuka för att det finns något de ogillar hos 1 eller 2 procent av befolkningen. Och kan jag få svar på exakt vad jag skrivit som är hatiskt eller anstötligt? | |
| A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-18 22:37 | |
![]() | Det finns en del att invända mot hur undersökningen du hänvisar till har utförts, och en uppenbar brist påpekas i artikeln: "This is is the first time that people were asked and data collection happened on doorsteps or over the phone, which may deter people from giving accurate responses - particularly if someone isn't openly gay at home." Det finns ett antal undersökningar som pekar mot betydligt högra andel homo- och bisexuella, men så klart valde du den undersökning som hade lägst andel och så valde du att avrunda nedåt. Så fiffigt. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-03-18 22:37 | |
![]() | Ingenting. Ditt enda brott är taktlöshet. Du kommer dragandes med information som retar upp människor i en tråd avsedd för betydligt mer lättsamhet. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-03-18 22:39 | |
![]() | På vilket sätt blir 30-70 % av befolkningen förtryckta av att man bemöter HBT-personer schysst? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-18 22:40 | |
![]() | Till Palnatokes försvar (inte för att han behöver ett eller att jag nödvändigtvis håller med om slutsatserna) så har han ju faktiskt utgått ifrån samma undersökning som TS gjort via artikeln han länkade? | |
| A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-18 22:41 | |
![]() | "Och kan jag få svar på exakt vad jag skrivit som är hatiskt eller anstötligt?" Somliga kanske blir lite putta när du menar att bögarna förtrycker 30, 50 eller 70 procent av befolkningen. Annars är det ju mest, som Sylvia säger, att du är jävligt taktlös. | |
| rebell99 | 2012-03-18 22:43 | |
![]() | Sylvi är du någon slags äsiktspolis här ? | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-03-18 22:44 | |
![]() | Homosexuella utsätts för hatbrott. Gissar att de personerna som angriper dem kanske känner både äckel och hat. Konstigt minoritet som blir misshandlade på stan och ändå lyckas förtrycka majoriteten... | |
| A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-18 22:48 | |
![]() | Det är rebellerna som slår ner förtryckarna! | |
| Skblole | 2012-03-18 22:55 | |
![]() | Det stör mig fortfarande att flera i den här tråden inte är kapabla att göra fler distinktioner än mellan de som älskar bögar och de som hatar bögar. Det går liksom inte att föra en diskussion när andra människor säger att man anser saker man inte håller med om, bara för att man sa något annat som stämde in på deras idé om hur personer "från den andra sidan" tänker. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-03-18 22:58 | |
![]() | Mitt intryck är inte att folk i tråden antingen älskar eller hatar bögar. Tänk så olika man kan tolka inlägg. Intressant. | |
| Palnatoke - Ej medlem längre | 2012-03-18 23:00 | |
![]() | mönjelilja: Jag stöder inte för ett ögonblick hatbrott mot homosexuella, i den mån detta utgörs av misshandel eller till och med mord. Sådana brott ska straffas hårt. Men som väl är, är de extremt ovanliga. Den absoluta majoriteten av "hatbrotten" utgörs istället av anmälningar om "hets mot folkgrupp", en lag som jag motsätter mig. En yttrandefrihet som gör halt så snart någon grupp känner sig "kränkt" av ett yttrande, är ingen yttrandefrihet alls. Uttalanden som inte kränker någon behöver ingen yttrandefrihet eftersom ingen vill förbjuda dem. Jag kan tillägga att även om jag anser att våldsbrott mot homosexuella ska straffas hårt, anser jag inte att någon som misshandlar någon för att han är bög ska straffas HÅRDARE än någon som misshandlar någon för att han är svensk, för att han är heterosexuell, för att han är nationalist eller kommunist, eller för att han inte gillar hans mustasch eller färgen på hans jacka. Så ser dock lagstiftningen ut idag: icke-europeiska invandrare och homosexuella har ett högre skyddsvärde än andra enligt svensk lag. Slår du ner någon och skriker "jävla blatte" eller "bögjävel" så straffas du hårdare än vanligt. Slår du ner någon och skriker "svennejävel" eller "jävla böghatare" eller "nasse" eller "fan vilken ful jacka" så utgör det däremot ingen försvårande omständighet. Det tycker jag är väldigt fel. | |
| A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-18 23:06 | |
![]() | "En yttrandefrihet som gör halt så snart någon grupp känner sig "kränkt" av ett yttrande, är ingen yttrandefrihet alls." Så om jag skulle säga att judarna är ett jävla slödder och allt slödder borde gasas ihjäl, då tycker du att det är okej? | |
| Minta | 2012-03-18 23:07 | |
![]() | Egentligen handlar det väl inte om att hata eller älska, utan om vad man gör med sina egna känslor. | |
| greatdane | 2012-03-18 23:09 | |
![]() | Åh nej, det borde jag ju förstått. Du är ju SD:are, Palnatoke. Du är alltså en av dessa svenskar som anser att lagen hets mot folkgrupp är upprörande eftersom den inte involverar svenskar - se www.youtube.com/watc...H3 CY3UaKzQ Du är en vit kränkt man, helt enkelt. Stackars dig. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-03-18 23:09 | |
![]() | Klart du inte stödjer hatbrott mot homosexuella. Du verkar ju vara emot alla brott som involverar våld enl inlägg i andra trådar. Bra att du förtydligade det ifall nån undrade. Om straffsskalan är olika beroende på orsak till misshandel har jag ingen riktig koll på själv. Men jag tror att negativa uttalanden i allmänhet om homosexuella kan leda till trakasserier och aggressivitet från personer som kanske behöver ta ut frustration och aggressioner på någon. Därför tror jag att många reagerar på det som kan uppfattas om fördomar mot homosexuella. Man är rädd för att det leder just till kränkningar, misshandel, förföljselse o.s.v. Intolerans eskalerade ju i naziTyskland och ledde till massmord. Klart man är rädd för att rasism och homofobi ska skada människor igen. | |