Spelrum
| Giraffen | 47 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 816 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-03-13 18:10 | |
![]() | Men skulle en legalisering göra det mer ok att t ex köra drogpåverkad? Eller vad var din poäng? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-03-13 18:20 | |
![]() | subutex förbjöds 1 februari 2013,metadon finns kvar,subutex är utbytt mot något annat men kommer inte ihåg vad det heter,lever som vanligt utan att knarka?fler har dött av subutex och metadon en av heroin och är i högsta grad narkotika skrabban,jag har sett folk sila sina spyor för att sälja spyorna och köpa andra droger för det | |
| nincompoop | 2013-03-13 18:22 | |
![]() | limpan: "Men den nuvarande politiken måste väl ändå anses vara rätt misslyckad då antalet tunga missbrukare trots allt ökat över tiden och där Sverige har fler missbrukare som dör av droger än mer liberala länder?" Du är medveten om att det inte nödvändigtvis handlar om politik? Mycket negativt ökar (könssjukdomar, fetma, brott överlag osv.) trots ohemul information - var och en har sitt eget ansvar men skiter helt enkelt i det. För mycket droger kanske? | |
| annola - Ej medlem längre | 2013-03-13 19:04 | |
![]() | cannabis har brukats och använts som medicin under tusentals år runt om i världen, men det är bara under de senaste årtiondena som det funnits en viss hysteri kring detta (se tex refer madness från 30-talet), den hysterin och skräckpropagandan har alltid varit högaktuell för sverige. det ser vi, inte minst här.. sen är det ju en stor skillnad mellan bruk och missbruk, nöjesbruk och medicinsk bruk. allt kan ju missbrukas och då har man oftast hamnat i ett beroende. man kan inte jämställa cannabis med tex amfetamin eller andra kemikalier, lika lite som man kan göra naturen illegal. | |
| limpan__2 | 2013-03-13 19:29 | |
![]() | nincompoop, klart det kan vara så. Men varför gå på den mindre sannolika förklaringen? | |
| Tjattefackap | 2013-03-13 19:37 | |
![]() | Ni som är panikslagna inför tanken på legalisering, vad anser ni om totalförbudet som även gör det olagligt att sälja cannabisbaserade mediciner? Jag kan förstå (därmed inte hålla med) att råvaran som drog är förbjuden, men jag kan för mitt liv inte förstå varför man inte vill ge folk chansen att använda det medicinskt som moder natur tänkt sig från början. en.wikipedia.org/wik...l_ cannabis Listan är rätt lång ändå... | |
| betpungen | 2013-03-13 19:41 | |
![]() | Ttiittii "Subutex finns inte längre såfortfarande är inte ett problem" Jag ser ett problem i att du förespråkar förbud mot cannabis med gateway -risken som argument. Subutex är ett godkänt " läkemedel" som fungerar som gateway lika väl. ....och för dom som missbrukar Subutex är det fortfarande ett problem. Att du sen påstår att posten skulle kunna stoppa nätdrogerna... tror jag inte! Om sjukvårdens regler kring substitutions behandlingen inte lyckas förhindra att Subutex kommer ut på gatorna Hur sannolikt är det att posten ska öyckas...? | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2013-03-13 19:57 | |
![]() | det finns nånting med cannabis som gör en väldigt sugen på godis och bakelser, det kan jag erkänna. Men inte heroin eller crack. Sen tycker jag som träffar väldigt många som nyttjar cannabis att just den gruppen av drognyttjare är överlag mer hänsynsfulla och visar respekt mot sin omgivning än andra. Min personliga teori är att 90% av inbrott som görs för att skaffa pengar till knark gäller tjackpundare och heroinister. Just för att deras beroende är dels fysiologiskt, dels mycket starkare. En cannabisnyttjare som inte får tag på röka blir på sin höjd lite rastlös och kanske får lite svårt att somna in på kvällen. botas med ett glas varm mjölk, typ. Det är inte konstigt att det är folk som arbetar med missbrukare som skriker högst i sådana här diskussioner. Dom träffar ju typ bara folk som inte klarat av sin situation. | |
| Tjattefackap | 2013-03-13 19:59 | |
![]() | Word | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2013-03-13 20:01 | |
![]() | "en cannabisMISSBRUKARE som inte får tag på..." ska det stå i tredje stycket. En nyttjare känner antagligen inte av något abstinens öht. | |
| Crazy Monday | 2013-03-13 20:07 | |
![]() | kanske därför så många håller på att äta ihjäl sig. bakelsena och det, mena jag. | |
| jellyflower | 2013-03-13 20:16 | |
![]() | Cannabis har blodsockersänkande effekt, vilket är hälsosamt om man inte är typ 1- diabetiker och röker på som fn. | |
| No Maam | 2013-03-13 20:32 | |
![]() | Haschrökning innebär per automatik en övergång till tyngre droger. Detta har vi fått lära oss. Detta borde innebära att i Holland en större del av befolkningen nyttjar tyngre droger än vad fallet är i Sverige. Konstigt nog är så inte fallet... | |
| Hillegnu | 2013-03-13 21:12 | |
![]() | Det finns inga enkla svar på komplicerade frågor | |
| Minta | 2013-03-13 21:17 | |
![]() | No Maam, det stämmer inte. Vi har fått lära oss att något händer med kroppen när man tar en drog som förändrar den så att vi blir beroende och går över till tyngre saker, men det finns inget stöd för det. Det finns rekreationsanvändare (de är många fler i drogliberala länder) och problematiska användare (de är lika många i Sverige och Holland t.ex.). Jag vet inte hur man förhindrar destruktiv användning hos människor med destruktiva drag. Det är väl en större samhällelig fråga. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2013-03-13 21:27 | |
![]() | minta det är väl ungefär det som no maam säger, lite sarkastiskt. den destruktiva användningen du nämner tror jag har med hela befolkningens sinnelag att göra. De flesta svenskar klarar ju inte av att dricka alkohol som en normal människa heller. Självklart inte ALLA exakt lika men överlag. | |
| betpungen | 2013-03-13 21:28 | |
![]() | Men genom skam, skuld och marginalisering kan man ganska säkert öka människors benägenhet till destruktiva handlingar och dragningskraften hos destruktiva sammanhang. | |
| betpungen | 2013-03-13 21:28 | |
![]() | Men genom skam, skuld och marginalisering kan man ganska säkert öka människors benägenhet till destruktiva handlingar och dragningskraften hos destruktiva sammanhang. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2013-03-13 21:29 | |
![]() | kanske jantelagen som alla undermedvetet flyr från. | |
| apbur | 2013-03-13 21:36 | |
![]() | Jag tror det finns missbrukarpersonligheter som lätt fastnar i missbruk. Missbrukarpersonlighet i kombination med olyckliga omständigheter som otrygghet och vips så har man ett skräckexempel, någon som fallit offer för drogerna. Tror den här andelen är ganska konstant och kommer finnas oavsett lagstiftning. | |