Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 583

Forumkategorier

Användare Inlägg  
limpan__22013-05-25 16:41
Antal inlägg: 2847

Jag kallar inte dig något särskilt. Att låsa sin dörr är väl fullt normalt? Men ska du dra ditt individnivåbaserade exempel upp på samhällelig nivå hoppas jag du inser att bilden är mer komplex än vad du försöker göra den till.

panflöjt - Ej medlem längre2013-05-25 17:22
Antal inlägg: 182

jaha, så samhället det är dom och jag är jag. Men det spelar väl roll vad jag gör för att samhället skall fungera. Vet att det är ett långt steg men samhället det är ju du och jag och alla tilsammans.

Pink ribbon, jag menar inte att det är uteliggarna som eldar. Jag ser det som så här att vi tar in folk i Sverige som behöver hjälp och ser till så dom har det iallafall drägligt, mat, kläder och husrum, medan vi inte har råd eller vilja att hjälpa alla våra egna uteliggare. Här verkar det som allt annat i samhället att vissa saker är FINARE att göra och vissa människor tror dom är mer märkvärdiga än andra.

gnagelram - Ej medlem längre2013-05-25 17:52
Antal inlägg: 1646

Varför finns uteliggare tror du? Tror du på allvar att de får beskedet "ligg ute, för pengarna går till invandrare"?

Liftactiv2013-05-25 18:10
Antal inlägg: 783

Klart de inte får. Inga pengar, som går itll invandring, tas nån annanstans ifrån. Sverige skulle INTE bli bätre om inte pengar gick till dessa. Säger många här iallafall. Själv har jag aldrig fått ihop det.

gnagelram - Ej medlem längre2013-05-25 18:28
Antal inlägg: 1646

Min poäng är att alla problem kan inte lösas med att ta emot färre invandrare. Eller med högre bidrag eller med skattehöjningar för de rika.

När man deltar i en samhällsdebatt är det klädsamt om man försöker sätta sig in i problematiken man vill skylla på "saknade resurser", i det här fallet uteliggare.

Pugge33 - Ej medlem längre2013-05-25 18:31
Antal inlägg: 69

Ja visst är det en märklig attityd som politikerna har när människor födda utomlands prioriteras före svenskar.

pabster12013-05-25 18:32
Antal inlägg: 707

"Vi är ett välmående land..... " Vilka mår väl?? de utförsäkrade Arbetslösa bostadslösa? vissa är väldigt välmående..... och skiter i botten av samhället och bygger hellre en bussstationen i öknen i ett Afrikanskt land för ett par miljoner trots att det inte ens går en busslinje där. Men egen lgh och välbetalt jobb kan man även tycka att vi ska ta emot fler och fler då inte det egna jobbet eller bostaden drabbas. Nu bränns det bilar!! Vi borde satsa en del av våra 30 miljarder i bistånd/år i våra miljonprogram och skapa arbeten.

limpan__22013-05-25 18:33

Ja att de glömt att prioritera skolan är alldeles uppenbart...

ttiittii - Ej medlem längre2013-05-25 19:55
Antal inlägg: 37631

har skrivit det förut,men det är så bra så det kan upprepas Fisksätra är ett föredömme,får ni tillfälle åk dit i sommar där har dom lyckats,det är så fantastiskt vackert välordnat och blommande inte ett klotter inte det minsta lilla skräp inte en enda hundskit någonstans.dom som fixat till Fisksätra borde få Nobellpriset.

Pugge33 - Ej medlem längre2013-05-25 20:34

Tiittii, vilka orakade problemen som måste åtgärdas? Snacka om dubbelmoral.

Pugge33 - Ej medlem längre2013-05-25 20:36

Vi har en såå fin förort här, man kunde inte tro att det bor invandrare här efter att dom fixat upp Fisksätra med skattepengar.

pabster12013-05-25 21:00
Antal inlägg: 707

Jobbigt att svara på själva ämnet limpan?

limpan__22013-05-25 21:04

På vad? Vad jag tycker om idioterna som bränner bilar och kastar sten framgår rätt tydligt om du läser mina inlägg.

ttiittii - Ej medlem längre2013-05-25 21:23
Antal inlägg: 37631

Pugge13 vad håller du på med?

Pugge33 - Ej medlem längre2013-05-25 22:01

Nu har du det sista inlägget i 9 trådar, vad håller DU på med?? (8)

Måns_E2013-05-26 00:47
Antal inlägg: 12028

Uteliggarargumenten är ju så infantila, till stor del så beror det på psykvårdsreformen att det helt plötsligt fanns svenska uteliggare. Och visst kan man tycka att det är ett hårdare samhällsklimat och det ena och det andra, men det som man inte skall glömma bort är att tidigare så kanske man lite för enkelt omyndigförklarade människor och satte de på institution, att häva över skulden på flyktingar tycker jag tyder på att man är obildad och fördomsfull.

Rent ekonomiskt så skulle Sverige definitivt utan problem kunna se till att alla uteliggare fick en bostad, men frågan är tyvärr lite mer komplex än så.

chupa - Ej medlem längre2013-05-26 09:33
Antal inlägg: 448

Micro... ursäkta att jag inte har svarat dig tidigare, har varit borta från datorn några dagar.

På sidan 13 säger du att för att räknas som svensk ska man ha svenska föräldrar och vara född i Sverige. Det är alltså du som (endast i den här diskussionen, lyckligtvis) sätter upp kriterierna för vem som räknas som svensk och inte.

På sidan 14 frågar jag dig vad som då händer om man föds i ett annat land av svenska föräldrar, som till exempel under en utlandssemester. Det bryter ju liksom mot dina "regler" som du satte upp på sidan 13.

Du väljer att svara min fråga med en fråga istället för ett svar. Lite underligt beteende från någon som påstår sig besitta kunskap, sånt där brukar man se från dumskallar som målat in sig själva i ett hörn. ;)

krysopras2013-05-26 10:24
Antal inlägg: 657

Mån_E; de uteliggare/hemlösa som finns idag är till största delen inte psykiskt sjuka, såvida du inte räknar varje form av tidvisa substansmissbruk som psykisk sjukdom. Det du skriver var sant tiden efter psykiatrireformen, men den skedde 1989 och börjar få några år på nacken nu.

Vi borde kanske inte ta emot fler när vi så uppenbart inte har råd med dem som redan finns i landet. Om barnen till dem som fått komma hit tvingas till en ohygglig tillvaro och en så djup och omänsklig misär att de ser sig nödsakade att starta upplopp och bränna bilar för att få nån rätsida på sitt elände, då är det väl inhumant att låta fler komma hit till detta helvete?

krysopras2013-05-26 10:27
Antal inlägg: 657

Vi svenskar, kanske med titttiii i spetsen, tycks ju tro att bara en person får komma till det underbara Sverige, så blir allt bra för den personen. Här kan intet ont drabba någon, här finns inga problem. Det är så vackert att man kan få tårar i ögonen när man tänker på det, här är alla trygga och får allting gratis.

Men riktigt så är det väl inte?

pink ribbon - Ej medlem längre2013-05-26 10:33
Antal inlägg: 2906

Mer än en borde ta av sina rosa (snygga iofs) glasögon och få några lektioner i verkligheten.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?