Spelrum
Giraffen | 33 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 28 |
Inloggade | 61 |
Mobilspel
Pågående | 19 716 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Minta | 2014-03-31 22:57 | |
![]() | Men det var väl inte av omtanke om oss som artikeln skrevs. | |
125478 - Ej medlem längre | 2014-03-31 23:07 | |
![]() | För alla som bor och ska leva i och invid dessa slumområden. | |
apbur | 2014-03-31 23:21 | |
![]() | Det är väl jättebra om man kan lösa problemen inom EU men man kan ju tycka att det är bra samtidigt som man hjälper tiggaren utanför hemköp med lite pengar. | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2014-03-31 23:23 | |
![]() | Minta 17:51: "Varför är det korkat?" Det är "korkat" (inte mitt ordval) för att det inte är en lösning. Tvärt om. Det bidrar till ökat tiggeri enligt den väl beprövade mekanismen att aktörer söker sig till en marknad. Du skapar eller upprätthåller en marknad genom att ge pengar. Jag skulle rösta för att man skänker pengarna till organisationer som hjälper utsatta människor mer långsiktigt. Eftersom jag personligen brinner mer för andra ändamål vet jag tyvärr är inte vilka organisationer som hjälper just rumänska Romer, men Du kan säkert hitta några om du letar. | |
125478 - Ej medlem längre | 2014-03-31 23:24 | |
![]() | Det blir en spiral nedåt som inte tar slut. | |
125478 - Ej medlem längre | 2014-03-31 23:25 | |
![]() | Håller med Hinken. | |
pink ribbon - Ej medlem längre | 2014-03-31 23:36 | |
![]() | Jag håller med Hinken och kan mycket väl förstå vad 125478 menar. Det blir ohållbart med läger i närheten. Här uppe har vi sommartid invasion av utländska bärplockare som missbrukar allemansrätten å det grövsta, lämnar glas, plåt och mänskliga uttömningar efter sig helt öppet. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-03-31 23:40 | |
![]() | Jag brukar ge mat till katter och andra djur som far illa även om dom inte tillhör mig. | |
125478 - Ej medlem längre | 2014-03-31 23:44 | |
![]() | Det var en märklig kommentar Nora1. | |
apbur | 2014-03-31 23:46 | |
![]() | Jag håller inte med om att det måste vara dumt eller korkat att handla på ett visst sätt i ett etiskt dilemma, för det här med att ge eller inte ge tiggare pengar är ett etiskt dilemma och kan inte reduceras till "vi som gör rätt och ni andra som är korkade". Jag anser inte att man har ett ansvar att inte hjälpa en människa i nöd i den direkta situationen för att man teoretiskt kan se att om alla gjorde så så leder det till strukturella problem som kan föra med sig ökat tiggeri i Sverige. Det manar till ett kallsinnigt sätt att resonera på och det kan jag se leder till andra strukturella problem såsom ett kallsinnigt samhälle. Jag respekterar dock de som av övertygelse tror att de gör mer gott att inte skänka pengar än att göra det. Men det är ett dilemma och det finns inga klockrena rätt och fel i den här frågan. Bara folk som onyanserat vill tro det. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-03-31 23:48 | |
![]() | 125478. Jag tycker inte människor är sämre än djur. Det här är människor som inte får hjälp i sitt land. Dom svälter. Till dess att någon får ändan ur vagnen och tvingar den rumänska staten att ta hand om sitt folk på ett värdigt sätt så kommer jag att skänka dom några kronor ibland. | |
Minta | 2014-04-01 00:13 | |
![]() | Bucket, har du något förslag på hur "vi" hjälper romer i Rumänien? Jag hjälper redan andra organisationer och har fadderbarn, men det fredar inte mitt samvete när jag ser dessa. De finns här just nu, därför att det ger dem något som är bättre än i Rumänien. Det säger en del om deras situation där. Om det fanns en organisation som konkret hjälpte romer till bättre bostäder, utbildning mm. skulle jag gärna ge pengar dit. Men det finns inte vad jag vet. EU ger pengar till romer i Rumänien men regimen väljer att använda dem till annat och tycks tro att det är en naturlag att romer inte ska ha medborgerliga rättigheter. | |
Minta | 2014-04-01 00:13 | |
![]() | Vad är det för lösning du vill ha förresten? | |
Bucket Redux - Ej medlem längre | 2014-04-01 00:18 | |
![]() | Nej tyvärr känner jag inte till några sådana organisationer Minta, som jag skrev. Läser du ens andras inlägg innan du svarar? | |
Minta | 2014-04-01 00:23 | |
![]() | Det finns mig veterligen inte sådana i tillräcklig utsträckning som kan erbjuda en "lösning". Så vad är det för lösning du vill ha? Att vi slutar skänka till tiggare här så att de inte finner det mödan värt att försöka förbättra sina liv och nöden flyttar från vår åsyn? | |
Minta | 2014-04-01 00:24 | |
![]() | Svarar du ens på frågor innan du svarar på någons inlägg? | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-04-01 09:43 | |
![]() | Jag tycker inte vi ska tvätta bort graffiti eftersom det inte löser problemet med uttråkade och alienerade ungdomar. Om folk mår dåligt av att se en busskur är nedklottrad så bör det fungera som en väckarklocka att bli mer empatiskt inställd mot tonåringar. Något annat vore helt empatilöst. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-04-01 09:52 | |
![]() | Så du anser att en människa som är uttråkad är jämförbar och lika viktig som en människa i nöd? | |
125478 - Ej medlem längre | 2014-04-01 10:36 | |
![]() | Själv gör du liknelser mellan tiggare och djur. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-04-01 10:45 | |
![]() | Har jag sagt att det är fel på liknelsen? | |