Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 004

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gloria562014-01-13 17:39
Antal inlägg: 437

gulle84 16:58; Precis vad jag skrev tidigare - jag engagerar mej i människor.
Du väljer djur framför människor.
Det säger en hel del.
Och.....håller med tidigare skribent - sluta prata om mord i sammanhanget. Det blir bara löjeväckande1

gammelgam - Ej medlem längre2014-01-13 17:44
Antal inlägg: 102

De allra flesta vegetarianer pratar inte så mycket om sina val annat än när nån frågar.

Men jag har i min bekantskapskrets flera personer som älskar att ta upp att det är hyckleri att, som jag, välja bort kött av djurhållningsetiska skäl och samtidigt inte lägga alla dygnets timmar på att kämpa mot alla andra missförhållanden de kan komma på. Trots att jag inte missionerar det allra, allra minsta.

Det finns helt uppenbart en grupp människor som störs väldigt mycket av ställningstaganden över huvud taget. Man ska inte hålla på och vara så jävla anti. Ät kött och var som folk är resonemanget.

amper sand - Ej medlem längre2014-01-13 17:47
Antal inlägg: 2879

Det är ett väldigt konstigt resonemang.

roja c panda - Ej medlem längre2014-01-13 17:57
Antal inlägg: 875

Alla som inte väljer det mest kostnadseffektiva sättet att uppnå ett visst mål på har en annan målsättning än den de hävdar. Eller så är de begränsat rationella, som det heter.

gammelgam - Ej medlem längre2014-01-13 18:10

Roja: var det till stöd för mina bekantas kritik av mig?

jellyflower2014-01-13 18:14
Antal inlägg: 1108

Där jag bor är det så vanligt att folk inte äter kött att ingen skulle höja ett ögonbryn. Men jag vet folk lite längre ut på landet som blivit mer eller mindre uppläxade av folk på den lokala affären: Varför krångla till det så? Du ska ju va så märkvärdig jämt.

Jag blir också väldigt förbryllad över att vegetarianer hycklar om de t ex kör bil. Är man veggo så är det säck o aska över hela linjen som gäller, annars är man moraliskt sett betydligt sämre än de som både äter kött och kör bensinslukande bilar.

Det är lite jojobantarresonemang över det: Eftersom jag åt den där kakan kan jag lika bra sätta i mig den där tårtan också.

Anna Linnea2014-01-13 18:21
Antal inlägg: 86

Jag förstår inte varför det ena skulle utesluta det andra? Jag bryr mig om både människor och djur lika mkt. Mitt liv handlar om att göra så mkt gott jag orkar och ibland lite till. Jag tar hand om djur som misshandlats och missköts, hjälper mina åldriga föräldrar, öppnar upp mitt hem för barnhemsbarn ifrån Polen varje sommar, skänker bort minst 10-20% av min inkomst varje månad till behövande djur och människor. Gör jag det här för att skryta eller vara duktig. Nej för att jag vill göra vårt samhälle bättre och det gör man genom att agera både rent praktiskt och att man försöker väcka debatt.

gulle842014-01-13 18:22
Antal inlägg: 454

Du är jätteduktig Anna Linnea!

gulle842014-01-13 18:25

Någon här som har sett Earthlings?

Anna Linnea2014-01-13 18:27
Antal inlägg: 86

Dessutom vill jag poängtera att det är omöjligt för alla och envar att sätta sig in i alla aspekter när gäller hur vi borde leva för att det ska vara miljövänligt. Att hacka på varandra för att man äter ditten eller dagen hjälper inte någon. Däremot vet vi nog alla innerst inne att om vi slutar äta kött. Så slipper miljontals djur att plågas i onödan.

roja c panda - Ej medlem längre2014-01-13 18:33

Gammelgam: Nja det kan bara du svara på.

Om jag brydde mig intensivt om djurskydd skulle jag bitcha utav bara helvete om mina familjemedlemmar eller vänner åt kött. För varje person man lyckas omvända till vegetarian kan man ju äta en hel rostbiff själv utan att känna dåligt samvete.

Bitte - Administratör2014-01-13 18:36
Antal inlägg: 24199

Men alla människor som plågas och far illa i U-länder för att ni ska kunna äta era grönsaker,bönor och sådant det måst ju vara lika illa det.

Vi kanske ska återgå till att var och en är självförsörjande på allt som vi ska äta

Bitte

gulle842014-01-13 18:44

det bästa man kan göra är att köpa ekologiskt. och ifall det finns, fairtrade. nuförtiden finns ju internet så det går ju att kolla upp var maten kommer ifrån. vem det är som plockar maten som man sedan köper ifrån affären. saltå kvarn t.ex är ett bra svenskt företag.

och ja... självförsörjande vore det bästa.

gammelgam - Ej medlem längre2014-01-13 18:46

Roja: jag tycker det är svårt att:

1) ta fram en perfekt definierad målsättning som sammanfattar alla mina önskningar, samtidigt.
2) bedöma vad som är mest "kostnadseffektivt" ur ett helhetsperspektiv utifrån denna icke-definierade målsättning.

Antar att jag inte är helt rationell då. Attans.

apbur2014-01-13 18:47
Antal inlägg: 9699

Det är väl väldigt få människor som anser att det är försvarbart att plåga och utnyttja människor i utvecklingsländerna för att vi ska få ha en lyxig tillvaro i västvärlden. På samma sätt är det inte moraliskt försvarbart med köttindustrin. Även om den skulle förbättras avsevärt så är det i grunden oerhört problematiskt att hålla kännande varelser fångna för att sen avsluta deras liv när de nått största möjliga kroppsvikt. Jag tror väldigt många här hade haft svårt att försvara en person som gillar valpar och skaffade sig massvis med valpar och lät dem leva på ett helt ok vis och sen lät dem möta en snabb död så fort de förlorade valpknubbet. Och fortsätta så med tusentals valpar. Bara för att man kan och för att det är roligt med valpar.

Om folk hade varit lite bättre rustade för kritik och kunde närma sig tanken att de nog inte är moraliskt fulländade och acceptera det så skulle liknande diskussioner bli så mycket mer givande.

amper sand - Ej medlem längre2014-01-13 18:55

Valp-argumentet haltar lite, eftersom mat i form av kött (om än potentiellt onödig) har högre värde än en enskild persons nöje. Men jag håller med om att moralen inte är fulländad hos köttätare.

apbur2014-01-13 18:56

Om man gjorde varma strumpor av valpens skinn då?

roja c panda - Ej medlem längre2014-01-13 18:59

Är väl hur enkelt som helst att försvara omvandlingen från agrara samhällen till export-manufaktur i tredje världen?

amper sand - Ej medlem längre2014-01-13 19:00

Mervärde då, ja.

apbur2014-01-13 19:05

roja, jag förstår inte om det du beskriver är samma som jag skrev, eller vad det är du beskriver öht.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?