Spelrum
Giraffen | 23 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 14 |
Inloggade | 37 |
Mobilspel
Pågående | 19 442 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2015-07-20 14:03 | |
![]() | För övrigt så innebär det inte att man tycker att tiggeri är bra och inget problem om man är emot ett tiggeriförbud. Att låta bli att tala om hur romer är eller inte är innebär inte heller att man är polare med alla romer. Så försök gärna vara lite sakliga | |
micro113 | 2015-07-20 14:19 | |
![]() | Måns_E Jo, det är det. En ”importfru” om dagen söker hjälp hos kvinnojouren www.metro.se/nyheter...4g 3VcrOro/ Länsstyrelsen ska stoppa uttnyttjande av importfruar www.svt.se/nyheter/r...aa rsregeln "Importfruar" utsatta för våld www.aftonbladet.se/n...86 96086.ab Fler och fler ”importfruar” blir slagna ”Männen slänger ut dem – sen hämtar de nya” www.aftonbladet.se/w...25 89959.ab Roks positiva till MP:s förslag om ”importfruar” www.etc.se/inrikes/r...mp ortfruar Det är accepterat språkbruk -- och det används INTE i syfte att vara kränkande mot importfruarna... Ordet importerad används också om arbetare eller människor i andra sammanhang... Att du inte tar del av media och debatten betyder inte att din okunskap är sanning. Att blunda för problemet både med att ge pengar och att cementerar fattigdomen samt att blunda för problemet med vad de kostar och ställer till här gör dig inte heller till "kompis" med dem .. däremot visar det att du är naiv. | |
micro113 | 2015-07-20 14:23 | |
![]() | Mm2 Ett mycket bra inlägg. Det är också den linjen som hjälporganisationer i Rumänien anser skall hållas... Man hjälper ingen genom att ge dem pengar och cementerar deras roll som kringstrykande tiggare .. Tvärtom - att ge dem pengar slår ut möjligheterna för nästa generation i Rumänien också .... Det är det här som naiva och vurmare blundar för ... det är viktigare för dem att känna sig "goda" en att faktiskt adressera problematiken adekvat... ------------------------ "SVT har besökt hjälporganisationen Liv och ljus som länge arbetat med utsatta romer i den rumänska huvudstaden Bukarest. Direktören för Liv och ljus, Florin Ivanovici, är mycket tydlig. – Vår mycket starka rekommendation är att inte ge pengar till tiggare. Det förvandlar tiggeriet till ett yrke, barnen hemma i Rumänien överges och missar ofta skolan när föräldrarna är borta. Att ge uppmuntrar till ett liv utan framtid; att flytta från land till land löser inte deras grundläggande problem, säger han." www.svt.se/nyheter/u...na -tiggare Övergivna barn är dock inte fokus "godhetsknarkarna" .. | |
Måns_E | 2015-07-20 14:24 | |
![]() | Du verkar inte läsa mina inlägg och förstå vad jag skriver micro. Jag har väl ingenstans skrivit att alla journalister är fördomsfria och använder ett fördomsfritt språkbruk i sina rubriksättningar? Det är nedsättande att använda ord som importfruar. Du tog ju tillochmed upp det själv som exempel, så varför skriver du inlägg på inlägg och försöker argumentera emot vad du själv sa från början? För övrigt, VEM blundar för problemet? Och VAD är problemet? | |
micro113 | 2015-07-20 14:43 | |
![]() | Måns Du bör kanske läsa vad du själv skriver: ----------------- " Importfruar är väl inte ett accepterat begrepp, snarare så läggs det en raljerande värdering i det, precis som vid talet om import av tiggare. Förvisso vanligt i propagandasyften, när man vill sprida fördomar och svartmåla det man ogillar, vare sig det gäller fruar eller rumänska tiggare." ------------------------- ----- Nej, kvinnojourerna använder inte uttrycket för att raljera kring kvinnorna eller sprida propaganda med fördomar kring -- inte heller media .. Uttrycket används för att beskriva vilken situation de befinner sig i ... de är i händerna på männen. Fast det är klart --- du gillar ju inte klartext utan gillar fluffiga moln bäst. | |
micro113 | 2015-07-20 14:58 | |
![]() | Komiska frågor efter år av mediabevakning, diskussioner på både kommunal och risknivå och över 250 inlägg/19 sidor in i en diskussion ... "VEM blundar för problemet? Och VAD är problemet?" Ja, man undrar ju vem som blundat hårt och länge. | |
Mormodern49 | 2015-07-20 15:19 | |
![]() | micro113 inlägget du skrev kl 14:23 är även min bestämda övertygelse , vi ska inte ge tiggare pengar , det är fel väg att gå , det är inte till att hjälpa , enbart stjälpa . Men alla fattar ju inte det , ock det kan göra mig så förbannad . Vi måste bli eniga när det gäller sådant . För att de ska fatta att det inte lönar sig att sitta ock tigga , tiggarna alltså , ock då förhoppningsvis ger de sig iväg | |
Mm2 | 2015-07-20 15:42 | |
![]() | avpixlat.info/2015/0...a- tiggare/ Citerar lite ur texten: "Det talas mycket om romernas utanförskap i Rumänien och om hur denna grupp diskrimineras. Vad som mer sällan nämns är att gruppens utanförskap minst lika ofta är självvalt som beroende på majoritetsbefolkningens attityder. Man vill inte anpassa sig till majoritetssamhället, inte arbeta åt “gadjo”, inte låta barnen gå i deras skolor osv. Den romska kulturen är extremt separatistisk." "Ett förbud mot tiggeri i Sverige med nolltolerans från polis och övriga myndigheter skulle sannolikt vara ett mycket verksamt verktyg för att få stopp på det hitresta tiggeriet. Exempel från andra EU-länder som inför ett förbud styrker att det den mest framkomliga vägen. Så länge det är möjligt att tjäna mer pengar i ett rikt EU-land på tiggeri än på arbete i hemlandet kommer incitamentet att resa iväg att kvarstå. Att lönerna på kort tid skulle öka i Rumänien så mycket att tiggeri i Sverige inte längre blev lönsamt är inte något att ställa i utsikt. Det krävs lagar för att hålla kvar romerna i Rumänien så att de där kan få hjälp till integrering på arbetsmarknaden och i samhället i övrigt" | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-07-20 15:45 | |
![]() | Det som är skadligt för de människor som tigger är inte huruvida någon ger dem en slant eller inte. Det som är skadligt för dem är att de inte behandlas som likvärdiga människor. Varken i sina hemländer eller här i Sverige. | |
Yemanja - Ej medlem längre | 2015-07-20 15:46 | |
![]() | Avpixlat är ju en väldigt seriös tidskrift ? | |
Mm2 | 2015-07-20 15:49 | |
![]() | Jaså? ingen seriös tidskrift? Men strunta i att läsa då. Tillför något seriöst du då Yemanja. | |
micro113 | 2015-07-20 15:53 | |
![]() | totravel Likvärda vem/vilka? Menar du andra kriminella så instämmer jag. Gör jag intrång hos grannen så kommer farbror polisen och avlägsnar mig .. dessutom riskerar jag åtal. Förvarar jag en massa sopor på min tomt är det också straffbart .. för mig alltså .. vare sig stat, kommun eller någon annan kommer att betala saneringen -- det får jag göra själv.. Skräpar jag ner på grannens tomt åker jag på att betala det också ... Så jag håller med dig - dags att sluta särbehandla och dadda runt. | |
micro113 | 2015-07-20 15:58 | |
![]() | *Likvärdiga... | |
Mormodern49 | 2015-07-20 16:00 | |
![]() | Totravel , varför gör de inte det då , tror du , eller vet du det , jag har min övertygelse klart för mig ivarjefall | |
Mm2 | 2015-07-20 16:09 | |
![]() | Alltså, jag förstår inte varför ni "tiggar-försvarare" inte inser problemen?? Politikerna bryr sig inte. Regeringarna i tiggarnas hemländer bryr sig inte. EU bryr sig inte. Polis och Socialtjänst har inte personal nog att hinna med alla problem som tiggarna medför. Så hur man än vänder sig så har man arselet bak. Det enda som kan tänkas utgöra en förändring är (som jag sagt tidigare) att EU sätter press och utdelar "straff" på regeringarna i tiggarnas hemländer. Det är DÄR vi måste sätta krutet. Dessa romer har ofta ingen respekt för vare sig hemlandets eller Sveriges lagar och regler och det värsta är att de kommer undan med mycket, för man kan ju inte "lugga en flintskallig". När klimatet mot tiggarna hårdnar i Sverige och de inte får så mycket pengar så kommer, med all sannolikhet, inbrott, rån och stölder att öka. För är de desperata så tar de till desperata metoder. Och detta är inget jag hittar på, går att läsa lite var som helst på nätet och även från vissa tiggare själva, som vågar vara ärliga om detta. Och om de åker i fängelse så är ju t o m DET bättre än att sitta och tigga, för i fängelse får de mat och "husrum" och kan jobba och få ihop pengar. Iaf vintertid så är säkert fängelse bättre än att tigga och frysa. Jag blir så förvånad över många svenskars "rycka-på-axlarna" mentalitet. | |
Mm2 | 2015-07-20 16:12 | |
![]() | Ja, detta var ju en toppenidé, eller?? avpixlat.info/2015/0...pp uppgang/ | |
ingson | 2015-07-20 16:16 | |
![]() | Ja, det är kanske bättre och billigare än mitt förslag 11:22. Ta ett antal nedlagda skrutthus, utdömda lokaler osv. Och i stället för att polis och socialtjänst, kronofogde mm ska behöva avvisa romer i deras parkläger och ingen ska behöva störa sig på dem så erbjuds de 100 kr om dagen av skattepengar så länge de håller sig inomhus där | |
Mm2 | 2015-07-20 16:22 | |
![]() | Det var just detta jag tidigare skrev om när det gällde inbrott: avpixlat.info/2015/0...er ade-hus/ | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2015-07-20 16:33 | |
![]() | Mm2,_romerna i Rumänien har inte valt utanförskap,ingen anställer en Rom i Rumänien,Barnen vill gå i skolan.Det är exakt likadant i Rumänien nu som det var i Sverige på 1950- talet. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-07-20 16:34 | |
![]() | Ännu en som har koll på det här med seriösa källor...... Sen när förmedlade rassepacket som håller till på axpixlat sanningen? En mer tendensiös källa får man leta efter. Att man som Mm2 refererar till denna källa säger en hel del om Mm2. | |