Spelrum
Giraffen47
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade81
Mobilspel
Pågående19 246

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2014-02-24 18:36
Antal inlägg: 20042

Faktorer som avgör vad som produceras i ett sådant projekt beror antagligen på många fler parametrar än tio minuter.

Porla - Ej medlem längre2014-02-24 18:44
Antal inlägg: 1471

Självklart. Men anta att det är ett stort företag där det finns fler tidstjuvar än en.

Alla parametrar behöver väl ses över. Men nu diskuterar vi väl just tidstjuvar.

Minta2014-02-24 18:52

Det kan finnas andra tjuvar; en pratar mycket om annat, en annan går ofta på toaletten, en annan vill fika ofta mm. Det är klart man kan ju eliminera alla parametrar och nöja sig med robotar.

Minta2014-02-24 18:53

Dessutom får du inte räkna bort parametern att den som kommer tio minuter för sent kanske är den mest produktiva.

Porla - Ej medlem längre2014-02-24 18:54

Jo men då får du göra en annan ekvation. Om en går på toaletten går det bara bort den tiden han tillbringar på toaletten. I mitt exempel sitter 9 personer och kan inte göra något, i värsta fall,, förrän tidtjuven kommer.

Porla - Ej medlem längre2014-02-24 18:55

Det handlar om respekt för andras tid.

Minta2014-02-24 19:01

Men om en person går på toaletten 10-20 minuter får ni ju också vänta, eller om en vill prata mycket, tar lång tid på sig att komma fram till det viktiga, då får ni ju också vänta och den personen stjäl er tid.

Porla - Ej medlem längre2014-02-24 19:04

Nu driver du frågan till löjliga nivåer. Går samma person på toaletten 10 minuter varje gång får man väl anta att den har problem med pissverket. Sjukdom är godtagbar ursäkt.

Minta2014-02-24 19:08

Det behöver inte vara sjukdom, personen kanske behöver lite extra paus, en del går ofta på toaletten och har nervös blåsa, eller har andra saker för sig som drar ner produktiviteten. Det är just de första tio minuterna som är allt avgörande för din bedömning av personens moraliska halt och förmåga.

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-02-24 19:10
Antal inlägg: 31064

Jag hade en arbetskamrat som alltid satt på toa i en halvtimma ( jag misstänkte onani snarare än något annat). Och ja, det var också ett problem. Att systematiskt breda ut sina rättigheter och krympa sina skyldigheter är irriterande. Sen får man ha hur goda egenskaper man vill men det är inte dem vi diskuterar.

SylviaPlath - Ej medlem längre2014-02-24 19:12
Antal inlägg: 31064

*Lyder väl under kategorin "Har andra saker för sig".

Minta2014-02-24 19:18

Haha. Alla som som på diverse sätt drar ner produktiviteten är tjuvar. Men tänk om de som vid första ögonkastet är tjuvar är de stora givarna egentligen i en producerande kreativ verksamhet? Vad då?

mimmi002014-02-24 19:21
Antal inlägg: 57

Tänkte inte göra fler inlägg i den här tråden. Alla har rätt att tycka som de vill. Men personligen säger jag ändå; HEJA APBUR!

Porla - Ej medlem längre2014-02-24 19:22

Det vet man ju inte om dom inte är där. Och om det nu skulle vara så är det ju ännu bättre om dom faktiskt är där.

LadySol - Ej medlem längre2014-02-24 19:45
Antal inlägg: 33199

Jag hade inte tänkt skriva i den här tråden alls, men känner att jag vill kommentera Gunillas inlägg om barnet som är 10-20 minuter sen varje dag och att det inte är ok.

Min son har haft det ganska jobbigt i livet, med sig själv, med sjukdom och med skoltrötthet från väldigt tidig ålder. Därför var det en kamp att få upp honom på morgnarna. Faktum var att det ofta var regelrätta strategiska strider under vilka ingen egentligen stod som segrare. Men... och detta är ett stort men... att han ens kom iväg till skolan var en seger i sig. Och ja, han kom ofta försent och han drog ut på det så mycket han kunde.

Är det schyst mot hans klasskamrater? Nej, kanske inte. Var det nödvändigt? Definitivt! Alternativet var att låta honom skita i skolan, göra sitt rum till en grotta att gömma sig i och att i princip få respass från alla måsten i livet. Med det i beaktande och med tanke på att det finns väldigt mycket man inte vet om familjer och vad som pågår hemma hos dem - det var inte många som visste om den situation vi var i och jag tog ofta på mig förseningen för att inte sonen skulle ifrågasättas och således få kommentarer och/eller tillrättavisanden som skulle göra den dagliga kampen än svårare - finner jag ditt uttalande hårt.

Nu förstår jag att ni pratar med föräldrarna och att de säger att det är de som står för förseningen. Jaha. Men faktiskt, allt är inte alltid som man säger. För det där barnet är de där extra 10-20 minuterna det som krävs för att klara skoldagen. Jag vet naturligtvis inte om så är fallet och jag tycker i regel inte att slarv med skoltider är ok, jag säger bara att det kan finnas saker man inte vet om bakom kulisserna.

Sote2014-02-24 19:47
Antal inlägg: 3557

Ja man kan ju hurra för allt. Jag personligen föredrar kollegor som faktiskt är på jobbet för är dom inte det så är det jag som får göra deras jobb. Jag arbetar mot tid så det är omöjligt att inte märka att en person är sen. Är personen inte på plats då kör det ihop sig helt enkelt. Det spelar ingen roll hur duktig den personen är om den inte är på plats när jobbet ska utföras. Simpel as that. Alla har inte såna jobb som går att flexa på eller jobba hemifrån.

amper sand - Ej medlem längre2014-02-24 19:53
Antal inlägg: 2879

Jag säger inte att du har fel i ditt fall sote, eller att du gör fel utifrån dina premisser. Jag säger att det inte funkar likadant överallt; men du reducerar alla som inte gör enligt gängse norm till att göra fel, vara slarviga, nonchalanta, respektlösa...

Sote2014-02-24 19:56

Lady sol - det du beskriver är ju en väldigt speciell situation och jag är övertygad om att det inte finns en enda lärare/ pedagog som inte skulle göra allt för att få det att funka för ett sånt barn. Jag utgår ifrån att ni som föräldrar faktiskt var ärliga och tydliga mot skolan med situationen för annars är det ju väldigt svårt att hjälpa till. Men dom som jag pratar om och som jag tror Gunilla pratar om är barn som har föräldrar som helt enkelt inte klarar att få iväg ungarna och sig själva i tid. Det är inte riktigt det dun beskriver Lady. Vi har haft såna barn på minskola också och man hittar lösningar för att man måste.

LadySol - Ej medlem längre2014-02-24 20:02
Antal inlägg: 33199

Jag skrev mitt inlägg som ett svar till Gunillas inlägg och alltså inte som en del av den allmänna diskussionen med generaliseringar. Men ja, naturligtvis var vi öppna och ärliga om det hela. Men vet du? Det är oerhört påfrestande att alltid, alltid behöva förklara sig. Situationen i sig är jobbig nog ändå. Därför blev det även en del undanflykter, glidningar och vad omgivningen säkerligen uppfattade som nonchalans trots att vi egentligen inte ville ha det så.

Sote2014-02-24 20:08

Amper- nu är det nog du som säger hur jag tänker och resonerar. Det stämmer inte alls det du säger. Jag har hela tiden tagit tydliga exempel på det jag pratar om. I alla dom exemplen så anser jag attd et är respektlöst att inte ens försöka visa att man har för avsikt att komma i tid utan nästan förväntar sig att folk bara ska acceptera hur man är. Det funkar kanske i din bransch men inte i min. Jag har inte sagt att det är nån gängse norm däremot säger jag att jag inte kan förstå att man inte kan få dom därfem minuterna på rätt sida utan bara accepterar att man inte kan. Jag tycker det är lika illa med folk som fikar stup i kvarten, som tar rökpaus en gång i timmen, som går hem tjugo minuter tidigare för dom anser sig vara klara, som tar " långlunch" m.m . I mitt jobb funkar det helt enkelt inte. Jag talar naturligtvis utifrån min situation och mina erfarenheter från tex mina egna barns skolgång här i tråden och hur det är i din bransch kan jag inte uttala mig om därför gör jag inte det.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?