Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 442 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| zuckläge | 2014-06-12 20:33 | |
![]() | ordspelaren; är han möjligen inaktiv? | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-13 08:17 | |
![]() | Minta Hur tycker du Gud är dömande i bibeln? | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-13 08:23 | |
![]() | Zuckläge Hur har livet kommit till i universum? Jag tror att Gud skapat allt liv. Har du bevis för att det finns nått annat sätt som liv kan ha uppstått på? | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-13 08:30 | |
![]() | Gr3en Universum, Vi människor och jorden tyder på en Gud. Om troll eller tandfeer finns bekymrar jag mig inte så mycke om. Vet dock att för många ateister måste dom vara en viktig del i livet för dom pratar ofta om dom. | |
| zuckläge | 2014-06-13 08:53 | |
![]() | Ditt resonemang haltar betänkligt, jag påstår att tomten finns vilket du inte kan motbevisa alltså är det sant.Att du tror gud skapat livet är bara ett försök att förklara det oförklarliga med nåt oförklarligt, dessutom är forskare nära att påvisa att liv kan uppstå ur inget, om dom når hela vägen vet vi givetvis inte men det är onekligen intressant. Din hypotes har du INGET stöd för. | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-13 12:11 | |
![]() | Ditt resonemang låter ju mycke troligare ja. Du får vänta tills du dör innan du lär märka att några forskare som kan uppvisa liv ur ingenting inte finns. Så du har stöd för din hypotes då? Eller du hade väl ingen hypotes om hur liv uppstått? | |
| zuckläge | 2014-06-13 12:56 | |
![]() | Du förstår helt enkelt inte. Börja med gud.Vad är det du tror på? Vem eller vad? Kan du svara på det är du föremål för nobelpriset och jag kan garantera att inte bara folk i detta forumet skulle uppvisa ett fantastiskt intresse för den informationen, och kan du däremot inte det ja, då vet du helt enkelt inte vad du tror på eller talar om. | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-13 13:08 | |
![]() | Läs bibeln från pärm till pärm så ser du vem Gud är.Behövs inget nobelpris för det. Hur var det nu med dina fantasier om hur liv och universum uppstått ur ingenting och av ingenting. Hade du nån hypotes eller några bevis? | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-13 13:10 | |
![]() | Har du inte ett svar så vet du inte vad du talar om | |
| zuckläge | 2014-06-13 13:25 | |
![]() | Du kan inte läsa innantill så jag har inget för att jag upprepar mig, eller skulle det hjälpa? Ett tips , titta på vetenskapsprogram och dyl. mycket givande som kunskapskälla till skillnad från bibeln.Sen kan du läsa bibeln hur många ggr du vill, sanningen är att du inte vet vem eller vad gud är, icke heller hur eller mening, gud tillhör en annan verklighet än vår och där har vi ingen kunskap, inte ens språket räcker till. Ingen vet alltså vad eller vem gud är, nå, men hur han är?? Finns inga parametrar ens för det, att vara god är en värdering anpassad efter vår verklighet, den enda referens vårt språk duger till. Allt är en gigantisk jättebluff. | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-13 13:44 | |
![]() | Så i olika vetenskspsprogram visar dom på bevis hur livet och universum uppstått, av ingenting helt plötsligt? Så du medger att Gud tillhör en annan verklighet än vår och ingen vet vem eller vad han är och vår kunskap inte räcker till för att förstå vem han är? Finns alltså Gud då? Jag tror på honom även om jag inte fullt förstår hur han är ser du. I bibeln får vi viss kunskap om honom men ingen kan fullt förstå hans makt. | |
| zuckläge | 2014-06-13 13:57 | |
![]() | Och var kommer den kunskapen ifrån? som vi alltså inte kan ha, helt omöjligt.Men ok du är blind, blind tro står det om i bibeln antar jag att du vet och det är motsatsen till förnuft och rationellt tänkande. Ingen, absolut ingen KAN ha den minsta lilla uppfattning om vem eller vad gud är, ännu mindre hur han är, eller vad han vill, lägg därtill att det inte finns ett uns av spår efter något övernaturligt i vår verklighet, då återstår bara att tron är oförnuftig,irrationell och alla påståenden i den riktningen meningslösa. | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-13 14:06 | |
![]() | Så i olika vetenskspsprogram visar dom på bevis hur livet och universum uppstått, av ingenting helt plötsligt? | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-13 14:08 | |
![]() | Alla böckerna i bibeln är inspirerade av Gud. Vid olika tidpunkter inspirerade Gud sina olika mänskliga redskap att skriva ner historiska händelser, profetior och instruktioner om hur hans folk skulle leva, och han såg till att de här skrifterna bevarades genom seklerna ända till vår tid. | |
| zuckläge | 2014-06-13 14:27 | |
![]() | Det är människans ord och inget annat, konstruktion av människor, därför finns det inga spår,ingea bevis,ingabelägg, därför är det motsägelsefullt, t.o.m. så osannolikt att man måste hota till lydnad, man kräver blind tro, d.v.s. oförnuft. Konflikten med förnuftet, det rationella tänkandet och vetenskapen är ett faktum, eftersom att tro är det motsatta. Därför backar dom flesta teister idag, dom köper evolutionen etc. Tron träder in där vetenskapen ännu inte har något bra svar, teorier finns men inga bra belägg för dom, ännu. Så än finns det utrymme för att inbilla sig saker, som det här med ondska t.ex. Det går helt enkelt inte ihop, om gud skulle finnas är han allt annat än god, såvida inte människans beskrivning om honom felar, hahaha. | |
| Sote | 2014-06-13 14:41 | |
![]() | Fast en hel del av dessa skrifter ratades av de höga herrarna som bestämde vilka delar som skulle ingå i det nya testamentet. Det fanns en hel del skrifter som inte passade in i den nya tron utan föll utanför tanken på hur den nya tron skulle utformas. Det gällde att forma den nya religionen i Rom så att den tilltalade människorna så att dom smidigt köpte hela konceptet. Alltså tog man med bitar som redan liknande den gamla religionen som tex jungfrufödseln och man la tiden för Jesus födelse så att den passade in på ett redan etablerat firande i Rom vid den tiden nämligen födelsen av solguden Mithra. Så bibeln är utformad efter mänskliga ideer och likaså själva organisationen av kyrkan och religionens innehåll. I själva verket låg det mest politik bakom det hela eftersom det handlade om att få folk att acceptera den nya religionen som Kejsar Konstantin hade anammat. Detta vet vi eftersom det ligger tillräckligt nära i tiden för att vara relativt väldokumenterat. | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-13 15:10 | |
![]() | ""Läs t.ex. "Kyrkohistoria" av Eusebius från ca år 300 e.kr. Den tar bl a upp vad olika författare och församlingsledare från 90-250 e.kr säger om de olika nytestamentliga skrifterna och vad de sade om olika utombibliska skrifter. Det ger en liten inblick i hur man resonerade. Det är helt fel att kalla dem för "makthavare". Vid den här tiden var den kristna kyrkan en förföljd grupp som ännu inte upprättat en maktstruktur med utgång från Rom. När den nytestamentliga skriftkanon fastställdes utgick man från några få kriterier som t.ex. a) har skriften räknats som Guds inspirerade ord av de kristna församlingarna från allra första början? b) har skriften författats av en apostel eller någon annan som var med från början c) har skriften apostlarnas lära som framgår av andra skrifter. Utifrån sådana kriterier var det inte så svårt att upptäcka vilka skrifter som skulle ingå i kanon. De falska skrifterna hade tydlig karaktär av gnosticism som på sätt och vis är en slags blandning av kristen tro och grekiskt tänkande. Med liknande kriterier fastställdes den gammaltestamentliga skriftkanon. Det var inte alls så att man just då (och inte tidigare) började betrakta några skrifter som Guds ord och andra inte. Se ovan. Kyrkomötet i Nicea var främst till för att diskutera några falska läror. I några möten diskuterade man förvisso vissa omstridda skrifter, men t.ex. den kända kyrkofäderna Origenes (185-254 e.kr) och Athanasius (298-373 e.kr) erkände och använde de 27 böcker vi har i Nya testamentet idag. Det är en myt att ett antal biskopar satte sig ned och började bestämma saker långt senare. Man utgick som sagt från hur de kristna församlingarna hade betraktat skrifterna från början. Det fanns ganska väl dokumenterat (Eusebius "Kyrkohistoria" som nämndes ovan innehåller ju otaliga citat från tidiga kyrkofäder. "" | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-13 15:13 | |
![]() | Zuckläge det är Guds ord. Får ni nån kredit av djävulen då Sote och zuckläge för att ni försöker rädda människor som tror på Gud till ett liv utan Gud? | |
| Sote | 2014-06-13 15:54 | |
![]() | Shit vad du är duktig på att googla, kopiera och klistra in!! Det ska jag åtminstone ge dig. Och sluta med ditt skitsnack om oss och djävulen. Varken gud eller djävulen finns och du skrämmer varken mig eller någon annan icke troende utan gör bara dig själv till åtlöje. Ungefär lika tramsigt som att gardiner är djävulens kalsonger och att man inte får dansa och lyssna på musik om man är Lestadian. Att ni tolkar bibeln fullständigt olika gör ju bara att hela kristendomen framstår som en enda irrlära. Så otroligt uppenbart att det från början handlar om att hålla människor under kontroll och fortfarande används som ett verktyg för makt och kontroll och då framförallt i ett patriarkaliskt konservativt system. | |
| Moose72 - Ej medlem längre | 2014-06-13 23:30 | |
![]() | Gud finns och djävulen likaså. En god och en ond sida. Jag vet då på vilken sida jag står. Så på jesus tid så användes tron för att hålla människor under kontroll? Har för mig att flera av jesu lärjungar dödades för sin tro. Vad var det för makt och kontroll dom ville ha? | |