Spelrum
Giraffen | 49 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 78 |
Mobilspel
Pågående | 20 101 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-12-01 19:09 | |
![]() | Ursäkta, ska stå Totravel | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-12-01 19:16 | |
![]() | ""Den Islamiska Motståndsrörelsen anser att landet Palestina är en islamisk waqf vigd åt framtida Muslimska generationer intill domedagen. Den, eller någon del av den, får inte förslösas: den, eller någon del av den, får inte ges upp. Vare sig ett arabland eller alla arabländer, vare sig någon kung eller president, eller alla kungar och presidenter, vare sig någon organisation eller alla av dem, oavsett om de är palestinska eller arabiska, äger rätten att göra det. Palestina är en islamisk waqf vigd åt muslimska generationer intill domedagen. Eftersom det är så, vem kan då göra anspråk på rätt att representera muslimska generationer intill domedagen? Detta är den lag som styr landet Palestina i den islamiska sharian (lagen) och det samma gäller för varje land som (((muslimerna har erövrat med våld, )))eftersom muslimerna under tiden för de (islamiska) erövringarna vigde dessa länder till muslimska generationer intill domedagen. Det hände på följande sätt: När ledarna för de islamiska arméerna erövrade Syrien och Irak, sände de till muslimernas kalif, Omar bin-el-Khatab, en fråga om råd beträffande det erövrade landet - om de skulle dela det mellan soldaterna, lämna det åt sina ägare, eller vad? Efter konsultationer och diskussioner mellan muslimernas kalif, Omar bin-el-Khatab och Profetens följeslagare, må Allah välsigna honom och ge honom frälsning, blev det beslutat att landet skulle lämnas åt sina ägare som kunde njuta dess frukter. Denna waqf består så länge jord och himmel består. Varje procedur som står i motsats till islamisk sharia såvitt avser Palestina, är ogiltig. "Detta är sannerligen den säkraste sanning. Så prisa då din Herres, den Stores namn!" (Händelsen, även kallad Det som måste komma, vers 95-96.) Hemland och nationalism enligt den Islamiska Motståndsrörelsens "": Så dom här stadgarna är inget att bry sig om för Israel då? Är det bara poesi? | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-01 19:25 | |
![]() | I mina ögon så är skillnaden att de judiska flyktingarna hade någonstans att ta vägen. De hade Israel. De palestinska flyktingarna hamnade som tredje klassens innevånare olika länder i området. De har sedan suttit fast i permanentade flyktingläger och aldrig fått rätten att få fulla medborgerliga rättigheter i det land där de befinner sig. De judiska flyktingarna bildade grundstommen i staten Israel och många av dem hade förmodligen återvänt även om de inte hade känt sig hotade i de länder de bodde i vid tidpunkten. Man ska nog inte förringa det faktum att det sedan mitten av 1800-talet pågick en inflyttning av judar till området från olika delar av världen (främst Ryssland) och att den inflyttningen pågår även idag. Israel utövar en stark lockelse på judar runt om i världen och efter att själv ha besökt Israel många gånger så har jag full förståelse för det. Det är ett mycket fascinerande land och hela Mellanöstern är fantastiskt intressant i ett historiskt perspektiv. Det har i alla tider varit en smältdegel för både Europa och Asien. Jag är medveten om att många judar förlorade precis lika mycket som många palestinier gjorde när de fick lämna, men skillnaden var att de hamnade i Israel där de fick ta över palestiniernas marker genom "absentees properties laws". De hade någonstans att ta vägen. 700 000 palestinier hade inte det. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-01 19:40 | |
![]() | Fundamentalistisk islam är hemsk i både skrift, tal och vilka uttryck den tar sig, oavsett var det är. Hamas stadga är ett exempel på sådan fundamentalism och kan inte på något sätt försvaras. Det är en retorik som syftar till att skrämma och till att underkuva människor under en täckmantel av religion. Det är den värsta formen av maktutövning och den har historiskt sett funnits i alla religioner utom möjligen buddismen och dess underformer. Denna fundamentalism kan inte överleva i ett utbildat, sekulärt samhälle. De som i ett sådant samhälle fortfarande framhärdar i religiös extremism tror jag kommer att hamna på undantag och till slut dö ut. Denna form av yttringar får bränsle av att utsättas för våld och förföljelse. Israels agerande gentemot befolkningen i Gaza är, i mina ögon, ett exempel på detta. Våldet som Israel använder ger bränsle till att fortsätta med religiös extremism och skapar stöd för ledare som förespråkar denna. | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2014-12-02 10:20 | |
![]() | Till skillnad från en annan debattör ser jag inte alls totravel som insatt i frågan. Totravel har uppenbart satt sig in i det man kan läsa sig till (och sanningshalten i det kan diskuteras, på olika sätt och till för- respektive nackdel för de två olika parterna) men har du levt i det israeliska samhället på samma sätt som till exempel jag? Det betvivlar jag starkt. Och faktum är att det är den vanliga vardagen, med alla hot, raketattacker, den ständiga rädslan....som ger den verkliga kunskapen om hur det fungerar. Och hatet! Glöm inte hatet. För det är egentligen enkelt, det här: de så kallade palestinierna (åtminstone deras företrädare) vill inte dela land med judar. De vill att alla judar ska försvinna så att de kan ta över helt. Jag har en enkel fråga till totravel (och svara nu gärna på den, helt enkelt och far inte ut i långa utläggningar): Så när som på den bosättningspolitik som Israel för och som också jag är emot: vad menar du att Israel ska göra åt att de är utsatta för regelrätta anfall på sitt land? Ska de bara vända andra sidan till? Ska de inte ha rätt att försvara sitt land? Ska de kanske inte ens ha rätt att fortsätta existera? Tack för svar! | |
Rhotheta | 2014-12-02 10:37 | |
![]() | embassies.gov.il/un/...eb ate.aspx | |
Rhotheta | 2014-12-02 10:50 | |
![]() | Ingen aning om varför jag postade länken. De flesta här läser inte något som kommer från fel sida. Det förklarar mycket av deras världsbild. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-12-02 11:24 | |
![]() | En mycket intressant länk. Läs om ni vill förstå lite mer av hur det VERKLIGEN ligger till. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-12-02 12:05 | |
![]() | palwatch.org/main.as...c_ id=12815 Jag tror allmänheten bagatelliserar Hamas. | |
Rhotheta | 2014-12-02 12:45 | |
![]() | Det är ett rejält understatement. För att inte tala om den samlade hotbilden. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-02 18:16 | |
![]() | Mickelrav, Du har tydligen tagit starkt intryck av din vistelse på Kibbutz och kanske några rundresor i Israel. Detta gör att du är positiv till allt som Israel gör och negativ till allt "de sk palestinierna" gör. Du har inte förmågan att se objektivt på situationen. Då går det inte att diskutera med dig. Ditt diskvalificerande av min kunskap i frågan gör att jag blir ännu mindre benägen att diskutera med dig. Du har ingen aning om vilka erfarenheter jag har av Israel och Israels situation i ett område där de har varit eller är i krig med alla sina grannar. Jag har besökt samtliga länder i området och jag har tillbringat betydligt mer än ett år i Mellanöstern. Jag kan ändå ge dig ett svar på din fråga; jag tycker som jag tidigare har skrivit i mina inlägg i denna tråd och i andra trådar som gränsar till denna. Jag tycker att Israel borde, som den mäktigaste parten både militärt och realpolitiskt i området, ta betydligt fler fredliga initiativ för att lösa konflikten. Den nuvarande policyn är dömd att misslyckas då den hela tiden skapar nya konflikter och anledningar till hämnd. Våld föder våld och det ser vi inte bara i detta området, utan även på många andra platser på vår lilla planet. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-02 18:51 | |
![]() | Mickelrav, Jag ogillar för övrigt starkt ditt sätt att förringa den palestinska befolkningen. Det hamnar i gränslandet till rasism och det ger en tydlig signal om att du befinner dig i nära på total historielöshet vad gäller palestiniernas bakgrund i området. Det är oroväckande när man som du svänger sig med generaliserande uttryck för att på så vis förringa en hel folkgrupp/nation. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-02 19:00 | |
![]() | Angående länken ovan (10.37 idag) så är den verkligen ett brandtal för Israel som nation och även hur denne man och förmodligen Israels ledning (utgår ifrån att talskrivaren är anställd för att föra fram ledningens budskap) ser på problemet med palestinierna. Det som gör mig skrämd är att i alla dessa länkar som Moose och i viss mån Rothetha lägger in så finns det ingen som anser att Israels agerande i området är ett problem. Alla problem kommer från andra och Israel agerar endast för att lösa dessa problem. Det får mig att befara att Israels politiska ledning lider av någon slags "kollektiv borderline". En psykisk diagnos som jag har haft i min närhet under många år. I sjukdomsbilden ingår överdriven paranoia, skuldbeläggande av andra och alienerande av vänner, grannar och bekanta. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-02 19:03 | |
![]() | Glömde symptomet att man ofta agerar överdrivet aggressivt mot sin omgivning. | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2014-12-02 20:59 | |
![]() | Till totravel: Att jag skulle vara "positiv till allt Israel gör" är inte sant. Som jag skrivit (och som du kan läsa om du vill) vänder jag mig mot Israels bosättningspolitik. Rasist är jag inte heller, jag kan definitivt se objektivt på "frågan" och du skulle säkert klara att diskutera med mig om du bara inte var så rädd för dem som har en annan åsikt än du själv. Tack för ditt svar ändock. Även om jag uppriktigt sagt inte förstår varför Israel ska ta ansvar för att andra inte kan lämna landet i fred. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-02 21:13 | |
![]() | Mickelräv, Jag sa inte att du var rasist. Jag sa att du uttryckte på gränsen till rasistiskt. Läs vad jag skriver istället för att gissa vad jag menar. Jag har inga problem att diskutera med någon som har en annan mening än mig. Dig har jag svårt att diskutera med pga att du tycker att jag är okunnig i frågan. Dessutom är du långt ifrån objektiv. Du är färgad av dina upplevelser, vilket jag också är. Jag har dock förmågan att läsa mig till kunskaper som går utöver mina erfarenheter, vilket du i ett tidigare inlägg diskvalificerade som okunnigt. Därför framstår du som historielös och därmed sju resor värre vad gäller okunnigheten om området. | |
Måns_E | 2014-12-02 21:16 | |
![]() | Israel är en ockupationsmakt. Det kan ju vara en anledning att de inte lämnas ifred. Den befolkning de ockuperar behandlar de inte särskilt väl, det kan också vara en anledning att de inte lämnas ifred. Därför skall också Israel ta ansvar för den situation som de själva har varit med och bidragit till. Därmed inte sagt att raketbeskjutningar mot Israel är någonting bra. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-02 21:19 | |
![]() | Mickelrav, Det är din egen okunnighet som gör att du inte förstår varför Israel ska ta ansvar för att andra inte kan lämna landet i fred. Har du aldrig funderat på bakgrunden till konflikten och de händelser som ledde fram till den? Har du inte studerat områdets etniska historia? Har du aldrig reflekterat över den eskalerande våldsspiralen som Israel otvetydigt är en del av? Dina inlägg tar priset vad gäller naivitet och okunnighet. | |
totravel - Ej medlem längre | 2014-12-02 21:26 | |
![]() | Måns E, Enligt de enögda är Israel en ockupationsmakt på grund av det osäkra säkerhetsläget för landet. De måste ha en buffert mot omgivningen. Därför har de rätt att vara en ockupationsmakt och på något perverterat sätt är det omgivningens fel att Israel ockuperar landområden som de orättfärdigt ockuperar. Läste du talet av FN-ambassadören Prosor inför FN:s Generalförsamling som Rothetha länkade till? Det är offermentalitet så det står det härliga till. Två lite mer moderata krafter vad gäller palestinafrågan i Israels regering har idag avskedats av Nethanyau och nyval har utlösts. Han tar chansen att spinna på de oroligheter som pågår i Jerusalem just nu och förmodligen kommer Israels regering hamna ännu längre till höger efter nyvalet. Det betyder mer operationer mot Gaza och mer mänskligt lidande. | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-12-02 21:27 | |
![]() | Totravel vill palestinierna ha en tvåstatslösning eller vill dom ha en enstatslösning där Israel inte finns utan hela området är under islam? | |