Spelrum
Giraffen55
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade87
Mobilspel
Pågående19 561

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ciaobabe - Ej medlem längre2008-02-21 14:58
Antal inlägg: 383

Man bränner mer när man går raskt!

Miss_jk2008-02-21 15:00
Antal inlägg: 8941

Hur f-n går det ihop?? En timmes rask promenad jämfört med en timmes lugn promenad. Man måste ju bränna mer fett om man går raskt. Detta ska undersökas!

Imbattibile - Ej medlem längre2008-02-21 15:00
Antal inlägg: 1609

Men om hon ska gå ner i vikt och undvika att lägga på sig muskelmassa så ska hon gå i lugnt tempo,

ciaobabe - Ej medlem längre2008-02-21 15:04

Jag har också gått ner i vikt förut av att äta efter viktväktarnas metod och motionerat. Och jag fick lära mej att man skulle ta raska promenader för att förbränna mest fett.

Imbattibile - Ej medlem längre2008-02-21 15:05

Alltså, om man går i lugn tempo så lurar man väl kroppen att ta av kroppsfettet istället för energin man äter? Och går man i rask takt så tar kroppen först o främst av energin man fått genom maten under dagen.

Rätta mig om jag har fel, jag är också intresserad av korrekt svar på frågan.

ciaobabe - Ej medlem längre2008-02-21 15:07

Jag har fått lära mej som jag skrev ovan. Å för mej har det hjälpt. Jag har också valt att gå innan frukost. Men vilket som e *rätt* vet jag ej. Huvudsaken e att jag nåt mitt mål å sett resultat.;-))

Miss_jk2008-02-21 15:08

Kollade runt lite nu, och vill man bränna fett så ska man gå lååånga promenader. "Hellre långt och långsamt än kort och raskt" betyder inte att man bränner mer fett i en timmes lugnt tempo än i en timmes raskt, utan att orkar man inte gå lika långt om man går raskt så bör man sänka tempot så man orkar med en lång promenad. Alltså, anpassa dina promenader till ett så högt tempo som möjligt så långt som möjligt.

Imbattibile - Ej medlem längre2008-02-21 15:12

detta hittade jag:
"för att kroppen ska kunna förbränna fett måste den har mycket syre vilket den får tillgång till under träning i lågt tempo. när tempot höjs så minskar kropens tillgång på syre till förbränning och kroppen bränner då istället kolhydrater men om man tränar under en lång tid , dvs jogga i ca 50-60 så har kroppen använt sitt kolhydratslager, tiden varierar såklart beroende på hur bra man ätit dagen innan, och kroppen börjar då även ta av fettet och fettdepoåerna i kroppen"

Miss_jk2008-02-21 15:14

Ja, det är därför man alltid ska värma upp innan man motionerar och tränar.

Miss_jk2008-02-21 15:16

Hittade en bra:
Bränner man mer fett om man går snabbt än om man springer?
Nej, det stämmer inte. Avgörande för en viktnedgång är att skapa störst möjliga obalans mellan kaloriintag (från mat och dryck) och kaloriförbrukning (genom fysisk aktivitet). Minut för minut förbränner du långt fler kalorier när du löper än när du går, och därför måste du träna 2-3 gånger så lång tid för att förlora lika mycket fett om du väljer att gå. En tumregel är att du förbränner lika många kalorier per kilometer när du går som när du löper. Det innebär att du kan ersätta 5 kilometers löpning med 5 kilometers gång, det tar bara lite längre tid. Har du massor av tid är en rask promenad med andra ord ett utmärkt sätt att jobba bort fett. Men har du bara en halvtimme förbränner en löprunda långt fler gram fett.

ciaobabe - Ej medlem längre2008-02-21 15:17

Ok,,jag ger mej;-)
Fick jag lära mej nåt nytt idag med. Ska jag genast lägga om mitt träningssätt eftersom jag e mest intresserad av förbränning;-)

Imbattibile - Ej medlem längre2008-02-21 15:17

Man vet ju inte vem man ska tro, de finns ju hur mycket spekulationer som helst kring detta.
Men om jag är ute efter att bränna mer fett än normalt så tränar jag på som vanligt, dvs styrketräning, spinning och gång/löpning i raskt tempo men jag käkar betydligt hälsosammare, och de brukar ge snabba resultat.
På cykeln brukar jag köra intervallträning, de är grymt bra träning, prova de på trainern JK!

Miss_jk2008-02-21 15:20

Det ska jag försöka våga mig på! Just nu håller jag på att jobba mig upp på motståndsnivåerna... Och så för att uppdatera lite så promenerar jag fortfarande 2-3 timmar om dagen.

TomasLeonard2008-02-21 15:26
Antal inlägg: 1563

Det är svårt att generellt uttala sig om ngt gällande mat & träning men generellt kan man väl säga att några saker är viktiga.
1.Bra träning dvs löpning alt. styrketräning, framförallt då knäböj, marklyft dvs tunga basövningar är det som gäller.
2.Sömn kvantitet & kvalitet gör att psyket & kroppen är i balans & du känner inget sug för att kompensera trötthet.
3. Alkohol fördärvar sömnen orken & i längden fysiken.

Promenader tjänar till att öka förbränningen, men ska inte ses som träning i sig.

För den överviktige rek. styrketräning & cardio dvs raska promenader el liknande som inte belastar för mkt. Löpträning är onödigt ansträngande & högre skaderisk & chans att sluta med träningen innan man nått resultat, löpträning passar bättre när man är smärt.

Ang. hur mkt fett resp kolhydrater som förbrukas vid träning, så beror detta på intensiteten dvs pulsen rel. till maxpulsen, eg. spelar det ingen större roll om man förbrukar kolhydrater endast vid maxpuls... el endast fett vid lägre intensitet, ju mer energi man förbrukar desto bättre. Anledningen till att man föredrar lågintensitet är att man undviker att överträna musklerna, bränna ut sig, bli sjuk osv, därför är praktiskt sett lågintensiv träning bäst när det gäller att förbränna fett.

Imbattibile - Ej medlem längre2008-02-21 15:27

Det är faktiskt grymt imponerande att du har den disciplinen att gå runt 3 timmar/dag. Önskar att jag gjorde detsamma.
Kanske också ska uppdatera mig lite, de blir tennis och badminton 3 dgr i veckan, gymmet 4 dgr i veckan och löpning/spinning 4 dgr i veckan.
Alldeles för lite strech blir det, och alltför dålig frukost.

Imbattibile - Ej medlem längre2008-02-21 15:31

Du kan väl inte mena att du rekomenderar reaska promenader till överviktiga? Helst ska man ju gå längre än 45 minuter och en överviktig orkar väl knappast hålla tempot uppe så länge.
Lågintetsiv träning i motlut skulle jag rekomendera personer som behöver gå ner en hel del i vikt. Och regelbundna mindre måltider, typ 6 mål om dagen.

Annars håller jag väl med i det du skriver, frånsett att marklyft är dötrist.

Miss_jk2008-02-21 15:35

Cykel och simning tycker jag (TYCKER JAG) låter som bra träning för överviktiga. Inga onödiga belastningar alls som sliter på knän och fötter.

Imbattibile - Ej medlem längre2008-02-21 15:43

Ja precis. Det ska va skonsamt och lätt att utföra.

emmylicious2008-02-21 15:58
Antal inlägg: 4501

vilken tur att jag bor 50 meter från simhallen då :) har haft planer på att börja simma länge, den här månaden tycker lönen att jag ska börja med det också... frågan är ju, ska jag simma före eller efter frukost? hahah

bennyboll - Ej medlem längre2008-02-21 16:55
Antal inlägg: 8806

Varför inte samtidigt?:) skojar bara... Men jag fattar inte hur ni hinner gå 2-3 tim/dag??? Jag har inga småbarn, men jag hinner inte med det..Går t o fr jobbet varje dag..Det tar ca 1 timme, sedan ska det handlas, tvättas, städas och annat.. En/två dagar kanske jag kan göra något, men inte varje dag..

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?