Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 28 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-06-23 01:59 | |
![]() | @nulltj Allsmäktig betyder inte att man måste in och pilla i allt som sker och händer. Det betyder att man KAN. Slå upp ordet får du se :) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 02:02 | |
![]() | Jag vet vad det betyder. Men givet att man är allsmäktig och god; varför vill man inte handla för att skona människan från ont? Och varifrån kommer det onda? | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-23 02:03 | |
![]() | Hade jag varit Gud så hade jag gjort ett litet ombyte. Låtit ett av Hitlers syskon som dog unga levt och dödat Hitler istället. Hade känts lite bättre. Hitler kunde man kastat till helvetet och avfärdat som en liten miss i kreationen. Väldigt enkel lösning, alla hade haft kvar sin fria vilja. | |
| SkySpy_ | 2013-06-23 02:05 | |
![]() | Att tro på något är ju väldigt enkelt. Men jag har svårt att förstå hur man kan tro på något som inte ger uttryck för sin existens. | |
| Rultatultan | 2013-06-23 02:05 | |
![]() | @nulltj Det vill man. (man = Gud). Men ingen - inte ens Gud - kan gå in och bestämma vad andra ska göra med de gåvor de fått. Vi använder våra tillgångar inte bara till bra saker - utan också till dåliga, vilket får konsekvenser i form av lidande. Och det onda...har diskuterats om och om i tråden afaik. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 02:06 | |
![]() | Det här är en lika bisarr diskussion som om vi har tre identiska blå bollar framför oss och du hävdar att en är röd; för att du bestämt dig för att tro det, och för att det står i en bok att den ena är röd. Trots att logiken, bevisen och synen säger blå säger ditt hjärta rött. Du får gärna tro det för min del, men det gör det inte rätt, och det gör inte boken bevisvärdig. | |
| Rultatultan | 2013-06-23 02:07 | |
![]() | @Skyspy Jag anser att Gud uttrycker sin existens i hans skapelser. För mig är det det största "beviset" på att det finns en gudom. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 02:08 | |
![]() | "Det vill man. (man = Gud). Men ingen - inte ens Gud - kan gå in och bestämma vad andra ska göra med de gåvor de fått." Alltså, inte allsmäktig. "Allsmäktig" och "kan inte" är i motsats till varandra. | |
| Rultatultan | 2013-06-23 02:08 | |
![]() | @nulltj Om du säger det så :) | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-23 02:08 | |
![]() | Skapaelser som Stalin, Pol Pot, Hitler, Mao med flera. Gudomligt! | |
| Rultatultan | 2013-06-23 02:09 | |
![]() | @nulltj Missförstå mig rätt. Han kan (rent konkret, praktiskt, faktiskt), men han kan (som i det vore en motsägelse, inte rätt, snedvridet och fel) inte. Kärleken är fri - inte tvingande. Är det så svårt att förstå? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 02:10 | |
![]() | Ja, det är helt omöjligt att förstå om man inte ursäktar och anpassar för att få det att passa in i myten. | |
| Rultatultan | 2013-06-23 02:12 | |
![]() | @nulltj Beklagar att du inte ser att kärleken är fri. | |
| SkySpy_ | 2013-06-23 02:12 | |
![]() | Men jag anser att skapelsen står utanför Alla jordens gudar. Vad jag förstår anser du i så fall att gud skapade universum? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 02:18 | |
![]() | Ponera att gud är allsmäktig, allvetande och allgod och har skapat allt. Vem/vad skapade ondskan? Antingen gud; varigenom han inte är allgod. Eller någon/något annat; varigenom han inte skapat allt. Hur kan ondska existera om gud har skapat allt, är allsmäktig och allgod? Hur kan den ens ha uppstått? Viljan är fri. Man kan välja gott och ont. Hur kan guds avbild välja ondskan om inte gud själv kan välja ondskan? Och hur kan man välja ondskan om den egentligen inte ens kan existera? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 02:20 | |
![]() | Ponera att kärleken är fri, och att gud är allsmäktig. Enligt ovan, hur är det ens möjligt att inte älska gud, om motsatsen till att älska gud inte ens kan existera? | |
| Rultatultan | 2013-06-23 02:21 | |
![]() | @Skyspy Jag tror att Gud skapade allt, ja. Universum med allt dess innehåll - inklusive de äckliga små myrorna som invaderar mitt vardagsrum. Hur menar du när skriver att skapelsen "står utanför" alla jordens gudar? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 02:22 | |
![]() | "Jag tror att Gud skapade allt, ja. Universum med allt dess innehåll - ..." Alltså även ondskan? | |
| Rultatultan | 2013-06-23 02:24 | |
![]() | @nulltj Ang ondskan så har jag svarat så gott jag kan. Vilket inte var så mycket - för jag har inget svar Kanske nån annan kan mer - eller har fler funderingar? Motsatsen till att älska Gud existerar överallt. Det räcker med att kasta ett getöga i dagens tidning så syns det tydligt. Åter igen - FRIHET. Gud tvingar ingen att älska honom. Tvång ingår inte i kärlekens väsen. | |
| Rultatultan | 2013-06-23 02:24 | |
![]() | @nulltj Se mina senaste kråkfötter | |