Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 27 |
Mobilspel
| Pågående | 19 156 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SkySpy_ | 2013-06-23 02:24 | |
![]() | Jag anser att ondska skapas för att den behövs i viss mån. Allt som finns på jorden behövs för jordens bästa. Det är inte alls konstigt om man ser det ur ett logiskt perspektiv. Frågan är egentligen vad ondska är. Det onda blir alltid mindre ont om man ser det onda i ett större perspektiv. Att döda en myra är inte speciellt ont ur våran syn men att döda en människa är värre. Allt är ganska relativt kontra den verklighet vi lever i. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 02:26 | |
![]() | Att ett folkmord kan initieras och fortgå med en allsmäktig och kärleksfull gud är ologiskt, jo. Och det behöver inte vara så dramatiskt för att det ska bli oerhört svårförklarligt. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-23 02:28 | |
![]() | "Gud skapade allt" Hmm, djävulen skapades ju innan människan. Så vår elake Gud måste ha planerat redan innan att djävulen behövdes. Så han har ett ställe för alla dumma människor som han skapade (men kunde förhindra, eller ändrat på lite så de inte hade behövt bli onda.) Gud kan ingripa när han vill, men väljer att inte göra det. Alltså bryr han sig inte om våra liv, utan bara att hans skapelse ska vara till hans nöje. Vi är som en myrfarm. | |
| Rultatultan | 2013-06-23 02:31 | |
![]() | @Skyspy Som en motpol till det som är gott? | |
| Rultatultan | 2013-06-23 02:31 | |
![]() | @nulltj Inte för mig. Eftersom vi lever i en fallen värld är det inte ett dugg konstigt. | |
| Rultatultan | 2013-06-23 02:32 | |
![]() | @Linders Han bidar sin tid. Kika i bibeln får du se. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 02:32 | |
![]() | Jag förstår att han inte tvingar, men vad jag menar är mer komplext än så: om gud har skapat allt, då måste han även ha skapat ondskan. Annars finns det inget alternativ för den fria viljan och kärleken att "tro" på? Om gud har skapat allt, men inte ondskan: 1. Hur har ondskan uppkommit? 2. Om den inte har uppkommit (eftersom gud har skapat allt, men gud inte har skapat ondskan så kan den logiskt sett inte existera) hur kan jag då med min fria vilja välja den? 3. Eftersom motsatsen till att älska gud är ondskan, hur kan jag inte älska honom (alltså inte tal om tvång, hur uppstår ens alternativet?) om ondskan inte finns? | |
| SkySpy_ | 2013-06-23 02:35 | |
![]() | Rultatultan: som energi. Som plus och minus. Bra och dåligt. Svart eller vitt. Starkt svagt. Allt har en motpol. Det är det som bygger livet. Man mår dåligt för att kunna må bra sen. Om din gud är plus och motpolen är minus. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 02:35 | |
![]() | Det går inte att föra en logisk diskussion om något som är ologiskt. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-23 02:36 | |
![]() | Hur kan han bida sin tid? Han lever väl utanför tiden. Han är även allsmäktig och vet vad som händer. Varför inte bara säga "stopp" sedan skicka upp de själar som han tycker är värda att leva i paradiset redan nu? Med sin allsmäktighet så betyder inte tiden någonting eller platsen. Han kan bara plocka själarna från när som helst ändå. För övrigt så är han ju skaparen av alla själar, så han bör ju veta var de är någonstans. | |
| Rultatultan | 2013-06-23 02:36 | |
![]() | @nulltj Jag tror jag förstår hur du tänker. Den eviga frågan: skapade Gud ondskan eller inte? Är det Onda en fristående entitet och i så fall hur uppstod den, från vad och varför? Sedan tror jag inte att man väljer ondskan. Eller rättare sagt - majoriteten väljer inte ondskan aktivt. Det är nog snarare så att vi missar att välja det som är gott. (Punkt nr 3 ska jag klura lite på. Intressant!) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 02:39 | |
![]() | Nu närmar vi oss att åtminstone diskutera samma frågor. | |
| Rultatultan | 2013-06-23 02:40 | |
![]() | @Linders Han lever nog både utanför tiden och inom den tid så som vi människor uppfattar den. Han kommer att säga just det - stopp. Redan i bibelns början berättas det om hans "räddningsplan." Det handlar inte om att vara "värdig" för att leva i något paradis. Väljer man att inte ha en gemenskap med Gud så blir det helt enkelt så som man väljer. Det vi ser som himlen är just gemenskap med vår skapare. (sett i ett evighetsperspektiv - inte här och nu direkt) Helvetet måste vara det motsatta. | |
| SkySpy_ | 2013-06-23 02:40 | |
![]() | För mig skulle en tänkbar gud vara livets strävan i sig. Överlevnadsinstinkten i allt som strävar att vinna över döden i sig. Men det är något som finns naturligt och är inte något som man kan välja att göra. | |
| Rultatultan | 2013-06-23 02:41 | |
![]() | @nulltj Yay! T.o.m en Rulta kan fatta tillslut :) Dags för en liten sov-tablett och klura på nummer 3. Gonatt! | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 02:42 | |
![]() | Divine intervention? :) Godnatt. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-23 03:25 | |
![]() | Varför skapades den fria viljan så som den ser ut idag? Min är iallafall inte helt "fri". Den styrs väldigt mycket av mina känslor och känslor är svåra att styra. I vilket fall, Gud formade den fria viljan, varför gjorde han den inte annorlunda? Han är ju god och allsmäktig. Varför inte skapa den fria viljan så att människan alltid tyckte att man skulle följa de tio budorden. Detta hade sparat ett enormt lidande som rättfärdiga och oskyldiga människor utsätts för. Tydligen så ville han att oskyldiga människor ska utsättas för allt tänkbart lidande, då han skapade oss som vi är. I hans avbild. Eller som allsmäktig. Inte låtit folk som inte följer hans ord födas alls. Bara låtit troende och de som följer han moral och etik födas. Han är inte den skarpaste kniven i knivlådan precis... | |
| kajix | 2013-06-23 05:42 | |
![]() | sex miljoner judar i all ära. jag har i alla fall för mig att han räddade ttiittii från lite pinsamhetet. man måste välja sina fajter även som gud. | |
| stuvelsberg | 2013-06-23 07:38 | |
![]() | Hahaha, den va bra kajix. | |
| stuvelsberg | 2013-06-23 07:43 | |
![]() | Om man ser vilka alternativen efter döden utgör i ett rent tidsperspektiv så blir detta livet över huvud taget ofattbart och meningslöst. Sen alla dessa frågeställningar som är relevanta givetvis uppstår naturligtvis efetrsom hela tanken med att det skulle finnas en gudomlighet är motsägelsefull,ologisk,ir rationell etc., utan att det finns ett enda spår av det i vår verklighet. Om gud är övernaturlig, allsmäktig, allvetande och outgrundlig talar vi om en verklighet vi inta har nån kunskap om så då blir det naturligtvis motsägelsefull att ge honom karaktärsdrag eftersom vi alltså inte kan göra det. | |