Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 26 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stuvelsberg | 2013-06-23 08:06 | |
![]() | Att världen ser ut som den gör, att t.ex. gud tillåter att t.o.m. hans anhängare som präster begå sexuella övergrepp mot barn, vara ett tillstånd som gud tycker är ok, som han vill ha det. Då är han antingen inte allsmäktig eller gränslöst god. | |
| ingson | 2013-06-23 08:18 | |
![]() | Jag har också svårt att förstå varför det är så viktigt för många troende att hävda att gud är allsmäktig. De trasslar in sig i de mest underliga resonemang. Och när Rultantultan hävdar att gud om han vill kan skapa en gift ungkarl blir det bara patetiskt | |
| Göran A | 2013-06-23 11:05 | |
![]() | Gud kan förstås INTE skapa en gift ungkarl, då en gift man inte KAN vara ungkarl. Gud är allsmäktig i den mening att han kan göra allt som är möjligt med makt. Logik kan man inte trotsa med makt. Att lägga in en betydelse i begreppet "allsmäktig" som i sig själv är ologisk är bristande resonemang. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 11:07 | |
![]() | Har inte gud skapat även logiken? | |
| Göran A | 2013-06-23 11:09 | |
![]() | Gud ÄR logik. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 11:12 | |
![]() | "Gud är allsmäktig i den mening att han kan göra allt som är möjligt med makt. Logik kan man inte trotsa med makt." "Gud ÄR logik." Kan han inte ens trotsa sig själv? | |
| Gunilla _ | 2013-06-23 11:13 | |
![]() | Nej, det är inte logiskt att göra en annan mans kvinna gravid då det är ett av de värsta brott man kan begå. Hur kommer det sig att han inte bara skapade Jesus så som han skapade Adam så hade han sluppit bryta mot sina egna budord. | |
| Göran A | 2013-06-23 11:13 | |
![]() | Självklart kan han inte trotsa sig själv. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 11:13 | |
![]() | Nähä. | |
| Göran A | 2013-06-23 11:20 | |
![]() | Gunnila: Det där har ju inget med logik att göra, Gud bröt inte mot någon logik då han gjorde Maria gravid. Gud gör som han behagar att göra. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-23 11:22 | |
![]() | Gud för mig är så mycket större än bibeln. Jag ser Gud som den kraft som får saker att hända, den inneboende kraft som finns i oss själva och de energier vi sprider runtomkring oss. Jag tror inte Gud är en skäggig gubbe som dömer och prisar oss vanliga dödliga på jorden. Jag tror helt enkelt att Gud är kärlek, trygghet och inneboende lycka, jag tror att Gud är synonymt med att sprida kärlek och vara ett med naturen och synkroniserad med andra levande varelser. Hur man finner den lyckan är olika, det kan vara genom kristendomen eller genom meditation eller vad som helst egentligen. Denna positiva energi och inneboende glädje är Gud för mig, och jag accepterar att människor har olika sätt att finna denna lycka på. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-23 11:24 | |
![]() | Så man kan säga att jag faktiskt funnit Gud, men inte genom att läsa bibeln, utan genom att se livet och de runtomkring mig som en gåva som jag måste vårda. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-23 11:25 | |
![]() | Sen om jag i och med detta klassas som sinnesjuk eller inte, det struntar jag i :-) Vad är Gud och vad menas med att vara frisk? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 11:25 | |
![]() | "Gunnila: Det där har ju inget med logik att göra, Gud bröt inte mot någon logik då han gjorde Maria gravid. Gud gör som han behagar att göra." Men han kan inte trotsa logiken? | |
| Göran A | 2013-06-23 11:30 | |
![]() | Nulltj: Nej, Gud kan inte trots logiken. Det vore att totsa sig själv. | |
| corlini | 2013-06-23 11:34 | |
![]() | självklart trotsar han logiken, både praktiskt och mentalt. se bara nulltjs 3 punkter och lägg till att han skickade en skäggig kille till medelhavet som både gjorde rödtjut av vattendrag, fick fiskar att ramla från bar himmel och lyckade flytta tonstunga stenar ensam efter dagars svält och tortyr. storyn om gud är bra om man ser den som en välskriven story, lite som sagan om ringen. det som skrämmer mig är att filmnördar kan skilja på fantasy och reality medans guds fans faktiskt lever i helt isolerade paralella världar integrerade bland oss andra. lite otäckt och farligt faktiskt. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 11:37 | |
![]() | T om jag kan trotsa mig själv. | |
| Gunilla _ | 2013-06-23 11:38 | |
![]() | Logik handlar om konsekvent tänkande Göran A så det har i allra högsta grad med saken att göra. | |
| Göran A | 2013-06-23 11:39 | |
![]() | Corlini: Mirakel är inte att trotsa logiken. Mirakel är vad han kan åstadkomma med makt. | |
| kajix | 2013-06-23 11:40 | |
![]() | "Gud gör som han behagar att göra." Det vill jag lova. | |