Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 26 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| corlini | 2013-06-23 11:41 | |
![]() | men Göran, trotsar han inte sig själv och sina egna ord genom att skapa ondskan och genom att ge av sin skapelse till ondskan, dessutom genom att nyttja ett elitistiskt tänkande då han säger sig värna om svaga men ger dem som inte är starka nog att rädda sig själva åt helvetets öden. Göran, jag tror inte du är tillräckligt objektiv för att se helheten i ditt eget resonemang. om gud förblindar, gör han det då av godhet inför individen eller för sin skapelses skull? poängen är att individen lider av att inte få se verkligheten och skapelsen blir bara ett fint yttre. så var är det goda i att skapa anhängare som inte förstår dialog med ickeanhängare, han vinner ju knappast poäng. | |
| corlini | 2013-06-23 11:43 | |
![]() | Göran, mirakel hör hemma i fablernas värld. det du kallar mirakel är ologiskt, är miraklet sant trotsar han sig själv och du har fel. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 11:44 | |
![]() | Religion är ett styrmedel; ett sätt att säkerställa överhetens makt genom att stipulera regler och förmaningar i utbyte mot ett (tomt) löfte om ett bättre liv efter döden. Pöbeln hålls i schack genom skräcken att hamna i onåd hos den allsmäktige, och kan utstå större prövningar i det här livet i förhoppningen om att nästa blir bättre. Smart, och bitvis snyggt förpackat. Jag har väldigt svårt att förstå att det fortfarande fungerar i vår upplysta värld. En personlig tro på en högre makt har jag lättare att svälja, dock önskar jag att man kunde förstå dennas känslomässiga och icke-logiska ursprung. Men det i sig är väl en paradox. | |
| Göran A | 2013-06-23 11:49 | |
![]() | Precis Nulltj, bra och viktig poäng där. Gud är till skillnad från oss människor Helig. Gud skulle inte vara Helig om han trotsade sig själv. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 11:50 | |
![]() | Men han gör som han behagar? | |
| Gunilla _ | 2013-06-23 11:52 | |
![]() | Kan vi inte bara enas om att Gud finns för vissa, men egentligen inte alls..? ;) | |
| Göran A | 2013-06-23 11:52 | |
![]() | Ja, i linje med sin Helighet. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-23 11:55 | |
![]() | Håller med Gunilla_ . Känns som att denna diskussion är dödsdömd. Ingen lär väl konvertera åt motsatta hållet kan jag tro. | |
| Göran A | 2013-06-23 11:56 | |
![]() | Gunnila: Typiskt postmodernt flum. Antingen finns Gud för alla, eller så finns han inte alls. Logik du vet.. :) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 11:57 | |
![]() | "Ja, i linje med sin Helighet." Återigen en praktisk konstruktion för att få det hela att gå ihop. | |
| Gunilla _ | 2013-06-23 11:58 | |
![]() | Det är liksom det som är grejen. Gud finns inte, men många vill tro på det ändå. Where's the logic in that? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 11:58 | |
![]() | Jag diskuterar iofs väldigt sällan för att vinna eller få någon att konvertera.. | |
| Göran A | 2013-06-23 11:59 | |
![]() | Är du allvetande Gunnilla? | |
| siwu | 2013-06-23 12:00 | |
![]() | Gud finns, vissa väljer att tro på Honom, vissa väljer att avstå. | |
| Gunilla _ | 2013-06-23 12:00 | |
![]() | Nope Göran A - jag är logisk. | |
| Lillstölla | 2013-06-23 12:00 | |
![]() | Den frågna går ju att vända på Göran A, är du allvetande? Är väl det "tro" innebär, antingen tror man på att det finns en, eller flera, gudar eller så gör man det inte. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-23 12:02 | |
![]() | Nä, men varför diskutera om något när det är tydligt vilken sida alla står på? Är det bara för att få sista ordet? Ingen kommer ju backa, utan ni har nu nått ett moment 22. Tror mest att långdragna diskussioner i vilka man vrider och vänder på allt för att nå fram med sin ståndpunkt, endast resulterar i ältande och irriation parter emellan. | |
| corlini | 2013-06-23 12:02 | |
![]() | att tro är att inte veta, alltså kan vi stänga tråden | |
| siwu | 2013-06-23 12:02 | |
![]() | Om Gud inte finns hur kan det då vara möjligt att en spermie och ett ägg som träffas blir en bebis?? Slumpen? Och titta på naturen, är allt bara slump? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-23 12:02 | |
![]() | ...Och möjligtvis att någon tillslut kommer att känna sig trängd och utsatt. | |