Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 25 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-23 12:43 | |
![]() | Och jag vill säga amen till nulltj's inlägg. För återigen, det är det som de flesta religioner bygger på. Att dess utövare ska känna sig manade att övertyga de icke troende. Sen om det är av kärlek och för att man vill rädda den andres själ gör det tyvärr inte mindre fel, eller hur? Man vill ju fortfarande övertyga någon annan om hur livet och världen är, utan att egentligen veta något om det. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-23 12:48 | |
![]() | Linders.. jag älskar vetenskapen och forskning. Jag är sjukt intresserad av våra ursprung och vår historia. Men när det kommer till universums skapelse så är det inte ens forskning längre. Det är matematiska och filosofiska tankeexperiment som tyvärr inte ger speciellt mycket bättre svar på våra frågor än religioner. Det är dessutom inte så viktigt att det är värt att döda och kriga om, för oavsett HUR det gick till för 14 miljarder år sedan så är vi ju fortfarande här nu och ska samsas på det här klotet just nu och ett tag till. | |
| corlini | 2013-06-23 13:34 | |
![]() | jag vill runda av mitt deltagande i denna dödfödda tråd med att återgå till trådens rubrik. vägen. tja den går ju dit och hur man själv väljer att staka ut den och det gör den oavsett men vill eller ej. så varför inte rikta den dit man vill. sanningen. det är den man får om man ser självkritiskt och objektivt på saken oavsett vilka svar man kommer fram till. livet. det ska vara kul, aktivt, fullbokat med planer och drömmar och utmanande annars kan det faktiskt kvitta. så, min undran är var gud kommer in i detta då intrycket jag fått är att han stakar ut min väg och sätter spelreglerna. det köper inte jag, det är MITT liv och jag som lever det. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 13:37 | |
![]() | "Men när det kommer till universums skapelse så är det inte ens forskning längre. Det är matematiska och filosofiska tankeexperiment som tyvärr inte ger speciellt mycket bättre svar på våra frågor än religioner." Jag håller helt med; med förbehållet att religionerna säger sig veta. Vetenskapen säger sig ha teorier. | |
| Rultatultan | 2013-06-23 13:37 | |
![]() | @corlini Dödfödd är tråden knappast med tanke på att den fortfarande lever ;) Tycker du den är trist, så håll dig borta från den. Amen till din sista mening! Det är vårt liv. Vi lever det som vi lever det och förhoppningsvis lever vi det helt och fullt ut! :) Må gott! | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-23 13:47 | |
![]() | Jag skulle vilja hålla med dig där, men jag tycker verkligeheten ser annorlunda ut. det är ju naturligtvis bara mitt perspektiv då men iaf: Vetenskapen i sig säger sig både ha teorier och fakta. Det finns två sorters betydelser av teori inom vetenskap och det verkar få människor i min omvärld ha uppfattat. sv.wikipedia.org/wik...pl ig_teori Hursomhelst, vetenskapen i sig har även den som andra "religioner" följare som vill konvertera deras "icke-troende" till rättrogna. Det är ju inte svårt att hitta exempel på det ens på det här forumet. Jag tror tillochmed jag kan hitta exempel där jag själv beter mig så. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 13:59 | |
![]() | Jag håller med, men tycker mig väldigt sällan höra seriös forskning som säger sig veta slutgiltigt; man "vet" utifrån givna förutsättningar just nu. Men i vetenskapens natur ligger att lämna en öppning för ny "kunskap", hela poängen är att man strävar mot att förstå, inte säger sig veta. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:07 | |
![]() | Nä men ska man vara så noga med ordbetydelsen av att "veta" så bygger ju faktiskt även de flesta religioner på att man "tror", inte "vet". | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:10 | |
![]() | Alltså relgionsföljare säger sig ofta "veta" att gud finns, utan att behöva få några bevis presenterade för sig. Vetenskapen kräver bevis, men är samtidigt beredda på att helt ändra ståndpunkt om dom får reda på att det kanske inte var som dom trodde först. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:11 | |
![]() | Precis. Vilket jag tycker är sunt. | |
| ingson | 2013-06-23 14:17 | |
![]() | Lite sent men vill ändå kommentera GöranAs senaste inpass. Jag delar din uppfattning att gud inte kan bryta mot logiken. Och det finns inget ologiskt i dina påståenden (att gud alltid funnits etc) Så där är vi överens. Många här tycks ha svårt att skilja på "extremt osannolikt" och "ologiskt" Skulle vara intressant att veta hur GöranA försöker runda teodiceproblemet. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:20 | |
![]() | ...därför kan man inte heller säga sig veta att det inte finns någon Gud. För det är inte bevisat att Gud existerar, men man har således inte heller bevisat motsatsen. Det är därför denna tråd är så skrämmande, därför att flera skriver på ett sådant sätt som att det är deras sanning som gäller och att de andra har fel. Mycket i livet känns ju rätt subjektivt ändå? | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:21 | |
![]() | nulltj... ja men om så är fallet så är det ju ingen som påstår sig veta. religionen säger sig inte veta, dom tror bara utan bevis. vetenskapen säger sig inte veta, dom lever bara efter dagens gissning och ändrar sig direkt om någon kommer på något annat. Problemet är ju bara då, om ingen påstår sig veta och alla bara gissar och tror, vad ska vi lära ut i skolorna? Har inte vetenskapen tagit på sig rollen där att vara den som "vet"? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:24 | |
![]() | Jo, religionen/religiösa säger sig ofta veta. Ingson>> jag tycker det är ologiskt att gud skapat allt men inte ondskan. Inte bara osannolikt. | |
| Kuralo | 2013-06-23 14:29 | |
![]() | Ondskan står människan själv för, det är ingenting som Gud har skapat. Vi är "inkastade" här på jorden , född med fri vilja att skapa oss det vi vill men är fast i vår kropp. Simple as that ...:) | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:29 | |
![]() | Om ondskan skapat allt, hur kan det då finnas godhet? Är det för att syftet med livet är att sträva efter godhet och jämna ut ondskan? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:30 | |
![]() | hahaha ;-) Jag tänkte helt fel där. Det var inget. Jag är ordblind | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:30 | |
![]() | Nope, jag köper det inte. Man kan inte skapa allt, och sen tror ens skapelse på något annat. Ser ni inte glappet? Men nu börjar det bli rundgång, och man tror som sagt vad man vill. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:31 | |
![]() | vetenskapen säger sig också veta i så fall. Som sagt, evolutionsteorin är inte en teori i den meningen att det är en gissning att det var så djur och natur utvecklades på jorden. Visst, det finns fortfarande outforskade grenar av många arters släktträd men att olika djur är besläktade med varandra är inom vetenskapen inte längre en gissning. | |
| ingson | 2013-06-23 14:35 | |
![]() | nulltj 14:24 Klart du har rätt, det är ologiskt. Men påstod GöranA verkligen det?, missade jag | |