Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Kuralo | 2013-06-23 14:35 | |
![]() | Det finns både ock på jorden. Godhet och ondska härskar vi människor över, det är alltid våra val. Men Gud Visar oss vägen , men vi bestämmer skälva om bi vill följa den. Meningen med livet är att vi (själen) ska lära | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:37 | |
![]() | Vetenskapen säger sig veta utifrån rådande förutsättningar, men är inte stelbent när det gäller att revidera kunskap. Religionen säger sig veta att gud finns, oavsett bevis som stöder andra hypoteser. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:37 | |
![]() | Kuralo, det var fint skrivet. Så tror jag också | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:38 | |
![]() | ingson>> oklart, medges. Diskuterar dock inte bara med en. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:39 | |
![]() | Kuralo>> om gud skapat allt, men inte ondskan, hur kan ondskan existera? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:42 | |
![]() | Ondskan är ju skapad av människan? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:43 | |
![]() | Men allt är skapat av gud? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:44 | |
![]() | Så om Gud finns, så är ju ondskan ett indirekt resultat av Guds skapelse | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:45 | |
![]() | Ja, men saker och ting får ju eget liv ibland. Du kan ju föda ett barn som är en ängel som barn, men som växer upp och blir ett monster trots god uppfostran och goda gener. Du har alltså skapat barnet och givit barnet goda förutsättningar men barnet väljer ändå fel väg i livet. Nu vill jag påpeka att jag inte är troende, så detta är bara tankar | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:46 | |
![]() | det finns inga bevis varken för eller emot guds existens, så den delen av diskussionen hamnar på en ganska snårig filosofisk nivå som ändå slutar där vi var och snuddade förut, att man kan tro på en högre makt och vetenskap på samma gång. Men om man tar ner det på helt vardaglig nivå, som till exempel vad vi ska lära våra barn om jorden och naturen. Religionen säger att gud skapade djuren och naturen. Vetenskapen hänvisar till hundratals år av forskning som talar om för oss hur (nästan) allting uppkommit genom en händelsekedja som kan bevisas genom släktträd och kartor över olika livsformer. Om nu vetenskapen skulle vara "en gissning" man kan tro på lika väl som religionen, hur kommer det sig då att evolutionsteorin är den som råder när det kommer till vad vi lär våra barn i skolan? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:50 | |
![]() | Frågar du mig? | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:51 | |
![]() | Varför kan inte evolutionen vara skapad av Gud? Vad är det som säger att bibeln har rätt när det kommer till Gud och människans existens? Har svårt för att Gud alltid framställs på ett och samma vis och att det antingen är si eller så. Evolutionsteorin lärs väl ut i skolan p.g.a att det är den mest accepterade teorin i dagens samhälle? :-) | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:53 | |
![]() | yes nulltj, sorry om jag var otydlig med det. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 14:55 | |
![]() | Jag säger inte att vetenskapen är en gissning, jag säger att den till sin natur lämnar öppet för ev revision, och inte gör anspråk på att veta mer än under de förutsättningar som råder. | |
| Kuralo | 2013-06-23 14:59 | |
![]() | Nullij; Gud har skapat alltet inkl människan, men han gav oss den fria viljan. Vi kan ju i princip välja själva hur vi vill leva och hur vi väljer att vara. Med tanke på folk i krig och annat elände så ser såklart deras utgångspunkt annorlunda ut. Men Gud kan inte förändra världen, det måste man våga säga. Men han visar oss en väg , och vi väljer själva. Men det goda och onda det står vi själva för. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 15:02 | |
![]() | Kuralo>> om gud skapat allt, men inte ondskan: hur kan vi då välja den, känna till dess existens, förnimma den? Trots fri vilja. Man kan inte välja något man inte känner till, eller som inte existerar. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-23 15:05 | |
![]() | evoltionsteorin är inte en teori som man använder ordet teori i vardagligt tal. Vanligtvis när man säger att man har en teori om något så menar man att man har en gissning, ett antagande efter rådande förutsättningar om man så vill. En vetenskaplig teori är inte samma sak. En vetenskaplig teori är exakt som att säga: "vi VET att det är så här." Säger man att något är "med största sannolikhet" på ett visst sätt, så säger man samtidigt att alla andra sätt är mindre sannolika. Visst, man kan ju alltid säga man "man kan ju aldrig veta något helt säkert", men då kommer vi också in på filosofiska flumzoner a la descartes som bara kommer ge (i alla fall mig) huvudvärk. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 15:07 | |
![]() | Jag tror att det är så här: gud anses ha skapat allt men inte just ondskan (det hade varit förödande för myten), och för att täcka över det logiska glappet tejpar man över med den fria viljan. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 15:07 | |
![]() | chupa>> jag är mycket väl medveten om det, och har heller inte påstått något annat? | |
| Kuralo | 2013-06-23 15:07 | |
![]() | Jamen ondskan existerar men är inte direkt skapad av Gud. Det är vi människor som ställer till det. Det är tacken, skulle kanske Gud kunna säga för att jag gav er den fria viljan:) | |