Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 27 |
Mobilspel
| Pågående | 19 156 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 15:12 | |
![]() | Jag orkar faktiskt inte ta det en gång till. Fridens. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-06-23 15:15 | |
![]() | Ah ok jag uppfattade det som så när du skrev att vetenskapen inte påstod sig veta något. sorry. skitsamma, måste dra, hoppas du har en trevlig kväll | |
| Kuralo | 2013-06-23 15:23 | |
![]() | Nulltj: Ok, jag förstår men om vi säger så här då, är Gud ansvarig för alla våra sjukdomar bara för att han står för skapelsen. Jag tror ingen skulle komma på idén att säga det. För där vet vi att det är bakterier, virus,alkohol, droger mat och vi själva som är orsaken till. Ondskan är också orsakad av oss själva, och finns förmodligen endast på jorden. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 15:24 | |
![]() | Alltså finns inte gud. | |
| Salka1 | 2013-06-23 15:28 | |
![]() | Om gud har skapat himmel och jord så har han väl också skapat virus och bakterier. Eller är det djävulens verk? Iså fall är inte gud allsmäktig | |
| ingson | 2013-06-23 15:42 | |
![]() | Kuralo 14:59 skriver "Men Gud kan inte förändra världen" Det är en helt annan gudstro än den gängse | |
| Kuralo | 2013-06-23 15:59 | |
![]() | Nulltj; Hur menar du nu? Salka1; Bakterier uppstår ju och förändras hela tiden och det ser jag varken som Guds eller djävulens verk. Bakterier kan du ju enkelt skapa själv!!! Ingson; Ja den kanske skiljer sig från andra, men jag tror att det är så, världen är redan till och Gud kan inte förändra villkoren här på jorden, MEN han visar oss en väg... | |
| Salka1 | 2013-06-23 16:04 | |
![]() | Hur skapar man på ett enkelt sätt bakterier? Från början menar jag. Om jag kan det är jag då allsmäktig som kan styra över liv och död. Är jag kanske Gud när jag lärt mig skapa liv? | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-06-23 16:11 | |
![]() | Molle2: Du verkar bli upprörd och känner oro av den här tråden, tycker att den skapar "irritation och ältan". Jag tycker inte tråden bör dödförklaras och jag tror inte att någon vill beröva dig din livlina. Känsliga människor kan behöva en mental flytväst för att orka fungera. Tro mig jag vet, för min ungdom var inte lätt och jag har senare lärt mig en hel del om människan och psyket. En del finner styrka i arbete, familj och gemenskap, andra i droger eller läkemedel, andra i hård fysisk träning eller meditation, andra i religion. För mig kvittar det vilket bara det inte går till överdrift och begränsande av andras tillvaro. "Gud är Helig och accepterar inte synd: "All synd förtjänar döden." Vore det inte för räddningsplankan Jesus så vore vi alla fördömda. Att tacka NEJ till Guds erbjudande om räddning för dem som tror på, och tar emot Jesus som sin personliga frälsare är inget annat än vansinne." Detta upplever jag som ren ondska. Hur klarar sköra människor eller barn i på det där viset troende familjer, att kunna välja mellan kyrkan eller inte kyrkan? Finns det någon valfrihet där alls? Om man av sin närmaste omgivning ses antingen som vansinnig eller fördömd. Många barn, ungdomar och även vuxna som har brutit sig ur t ex JV eller Livets Ord, har behövt lång samtalsterapi för att orka bearbeta de skräckens fasor som familjemedlemmar eller vänner har målat upp för dem. Jag kallar det psykisk misshandel. | |
| Kuralo | 2013-06-23 16:14 | |
![]() | På sätt och vis och inom vissa ramar kan man kanske säga att du är allsmäktig, om du vill uttrycka det så. Enkelt kan du väl skapa bakterier om du skiter i att tvätta dig!!! Skämt åsido :) Bakterier uppstår och förändras hela tiden efter dess levnadsvillkor, det är ingenting som Gud har skapat. Men naturligtvis är både du och jag en del av Gud. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 16:17 | |
![]() | Öh, hur skapar jag en bakterie? På riktigt, alltså? Har gud skapat människan har han de facto skapat bakterien också; eller hade urmänniskan till skillnad från oss ingen tarmflora t ex? | |
| Kuralo | 2013-06-23 16:24 | |
![]() | Nej, jag tror att vissa saker bara uppkommer när dess tid är "rätt" och kan likaväl bara försvinna från jordens yta också,när villkoren inte är lika gynnsamma. Urmänniskan hade naturligtvis en tarmflora också, men jag tror den skiljer sig något från vår. Jag tror inte att Gud skapat bakterier och virus | |
| Linders - Ej medlem längre | 2013-06-23 16:37 | |
![]() | Kuralo Du vet väl om att vi delar DNA med bakterier. Detta tyder på att vi någon gång haft en gemensam förfader. | |
| Kuralo | 2013-06-23 16:47 | |
![]() | Nja, en sanning med modifikation tycker jag. Vad jag vill säga med mitt resonemang är att så länge vi lever här så är vi ansvariga för våra val och kan inte skylla på någon annan, som i detta fallet är Gud! | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-23 16:55 | |
![]() | Så vad hade Eva & Adam för skydd mot tarminfektioner? Hade dom också då en nersatt B- & K-vitaminproduktion? Hur bröt de första djuren ner cellulosan i växterna dom åt? Den här tråden är så OT att det är kul. | |
| Gunilla _ | 2013-06-23 17:16 | |
![]() | nulltj: "Jag tror att det är så här: gud anses ha skapat allt men inte just ondskan (det hade varit förödande för myten), och för att täcka över det logiska glappet tejpar man över med den fria viljan." Amen | |
| Triss - Ej medlem längre | 2013-06-23 17:30 | |
![]() | Men om olika organismer uppkommer när tiden är "rätt" utan att gud har med saken att göra, hur kan man då tro att gud skapat människan. Tiden kanske bara är "rätt" för oss. Antingen tror man väl att gud skapade världsalltet eller också tror man inte det. Kan man tro fläckvis och själv välja vad som passar? Är det den "fria viljan"? | |
| stuvelsberg | 2013-06-23 17:38 | |
![]() | Hahahaha.....en otroligt underhållande tråd med alla dessa motsägelser. Antingen har gud skapat allt och då givetvis inte valda delar, hahaha, en helt otrolig uppfattning. | |
| Triss - Ej medlem längre | 2013-06-23 17:46 | |
![]() | Jag bara undrar, för jag fattar ingenting! | |
| Rultatultan | 2013-06-23 17:51 | |
![]() | @Triss Kan och kan. Vi tror nog lite som vi vill oavsett vem/vad Gud är :) Kanske är det en del i den fria viljan. Eller så har det att göra med att vårt förstånd är begränsat så tillvida att vi aldrig kan greppa Gud? | |