Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 58 |
Mobilspel
Pågående | 20 338 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
trashone - Ej medlem längre | 2008-06-13 10:22 | |
![]() | "Vissa blandningar är utmärkta exempel dessutom, och det skulle inte förvåna mig ett dugg om de mest lyckade blandningarna om 10 år står som regelrätta och godkända raser inom SKK." Det skulle förvåna mig oerhört och jag behöver eg inte oroa mig. De kommer inte bli godkända. | |
jane61 | 2008-06-13 10:33 | |
![]() | Gå in på sidan www.blandis.se | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-06-13 10:35 | |
![]() | HUja.. måste få poängtera att Vivian är inte den skarpaste stjärnan på himlen. Har snackat med henne, vill gärna inte göra om det. | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-06-13 10:39 | |
![]() | "Helt underbart att det fortfarande finns folk här som vill döda friska djur. Även vuxna. Ni skulle bara våga komma nära min blandis!" Är det ok att inte vilja komma nära din "hund"? Jag finner det ofattbart att vuxna människor vill avla o ha blandraser. | |
lisatheman | 2008-06-13 10:48 | |
![]() | slag under bältet, trashone. försöker bortse från det och undrar vad det egentliga felet är med blandraser. varför hatar ni dom så mycket? | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-06-13 11:13 | |
![]() | Ni kan bara inte acceptera en åsikt? För kontentan i denna tråd är, blandraser är bra, vi som inte gillar blandraser är dåliga. Rätt udda på en öppen forumtråd. | |
lisatheman | 2008-06-13 11:16 | |
![]() | Nej, jag undrar bara VARFÖR ni inte gillar dom. Måste ju finnas några bra skäl? | |
trashone - Ej medlem längre | 2008-06-13 11:22 | |
![]() | Det gör det. Säkerligen inte skäl goda nog. Det hör eg inte hit heller. | |
lisatheman | 2008-06-13 11:25 | |
![]() | Men jag frågar ju, så det gör det väl? | |
moolemo | 2008-06-13 11:49 | |
![]() | Nu har jag inte läst hela tråden men för att svara på det sista inlägget av lisatheman. Jag gillar inte blandraser pga att det avlas hejvilt utan en enda tanke bakom. Oftast så heter det: min hund är så snäll så jag bara måste para henne/honom.. Men hallå, det funkar inte så... Visst kan det komma ut bra individer men vad tänker man med om man parar en Jack Russell med en kinesisk nakenhund.. (har faktiskt sett denna blandning.. UÄK) eller om man får fram blandningar mellan schäfer, dobermann och rottis?? Vad är bra med en sån hund? Vad vet man egentligen om deras livskvalitet vad gäller höfter tex? Eller den senaste blandningen jag såg Bullmastiff/schäfer/labbe ?? Att avla på hundar är så mkt mer än att bara ha en "snäll" hund.. Det är så otroligt oseriöst.. Man har ju ett ansvar gentemot valpköparen oxå och jag har svårt att tro att en person som avlar på blandraser och säljer valparna knappast ögonlyser och HD/AD röntgar föräldradjuren. Här står man som renrasuppfödare och kämpar för att få fram så sunda och friska valpar som möjligt. Man ögonlyser, röntgar åker över halva sverige på utställningar.. Och OM man hittar en hane som skulle passa just min tik så KANSKE man parar.. Man betalar för att få använda hanen och man betalar registrering i SKK och ser till att allt går efter konstens alla regler.. Och det man vinner på det hela är inte pengar, det man vinner är att man har gjort allt i sin makt för att ge sina valpköpare sunda och friska hundar som förhoppningsvis lever i 15 år (beroende på ras). Många som avlar blandras har bara en sak i huvudet, PENGAR. Dom parar sin tik om och om igen för att kunna tjäna pengar. Speciellt handlar detta om småhundar.. Jag tycker det är förjävligt faktiskt! | |
moolemo | 2008-06-13 12:06 | |
![]() | Om en olycka sker så tycker jag personligen att man skall ge hunden en abortspruta... Gör man inte detta av vilka skäl det än må vara så tycker jag inte att man skall avliva friska individer.. Men man kanske ska tänka på att hålla koll på sin vovve efter det. Alla våra hundar må ha kommit fram genom blandning, men jag tycker inte det är skäl nog att blanda vidare utan eftertanke. Vi behöver inte fler "nya" raser i världen.. Det räcker gott som det är.. | |
lisatheman | 2008-06-13 12:16 | |
![]() | Försöker att inte ta det personligt. Ni verkar mena att blandrasägere som vill valpa alltid är oseriösa, okunniga, pengakåta monster. Visst finns det monster. Det är fruktansvärt att se hur endel behandlar sina djur och föder upp helt utan förkunskaper. Jag är absolut inte för att dessa ska få fortsätta med sina djurplågerier. Det jag undrar är varför en seriös och kunnig uppfödare inte ska få avla på sin blandras? | |
Lyreco | 2008-06-13 12:22 | |
![]() | Man är inte seriös om man avlar på blandraser, end of story. | |
lisatheman | 2008-06-13 12:23 | |
![]() | Varför? Vad grundar sig det på lyreco? | |
Lyreco | 2008-06-13 12:25 | |
![]() | varför gå utanför den avelsbas som redan finns? man har tagit fram många raser redan, alla fyller ngn typ av funktion, varför ska man då blanda dessa raser? man får inte en bättre hund. Jag ser inget annat skäl att spotta fram blandraser än pengar. Att peddla är fult, mkt fult. | |
lisatheman | 2008-06-13 12:33 | |
![]() | varför inte? jag har en "bättre" hund. Hon och hennes syskon är utmärkta, friska hundar med fantastiskt psyke. flera veterinärer har rekomenderat oss att avla på henne. varför skulle vi inte få göra det? | |
Lyreco | 2008-06-13 12:38 | |
![]() | TYVÄRR finns ingen lag att ni inte får avla på henne. Men det gör det fortfarande inte okej. Om du läser igenom hela tråden så kanske du får lite klarhet i varför blandrasavel inte är att rekomendera. Det finns redan tillräckligt med peddlare, fler behövs inte. Dessutom har jag svårt att tänka mig att en vettig veterinär rekomenderar blandrasavel då dom sett hur fel det kan gå. | |
oceano - Ej medlem längre | 2008-06-13 12:38 | |
![]() | För att Lyreco säger det lisa!! Du måste lyssna på henne. Hon vet bäst. :-( | |
Lyreco | 2008-06-13 12:48 | |
![]() | Jag börjar faktiskt tro att jag vet bäst, eftersom var och varannan verkar säga det. men iofs, hos vissa lyser kunskapen med sin frånvaro, måste väl vara ngt med det. | |
lisatheman | 2008-06-13 12:50 | |
![]() | jag har kunskap. varför vill du inte att jag avlar? | |