Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 404

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2008-11-11 12:26
Antal inlägg: 20042

Empati är väl också att känna för personer som söker asyl i Sverige?

formulaW - Ej medlem längre2008-11-11 12:27
Antal inlägg: 931

* och agerar produktivt alt. kontraproduktivt gentemot ditt sanna Jags självförverkligande och den du är som liten person och fri från omvärldens påskrivna ideal och krav.

mrperfect2008-11-11 12:51
Antal inlägg: 11437

I många länder så är det ju ledningen som inte har koll på att fördela kakan rättvist. Det finns kakor men man låter folk svälta ihjäl istället.

Zappast - Ej medlem längre2008-11-11 12:55
Antal inlägg: 348

Tummen upp till Minta

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-11 12:58
Antal inlägg: 3473

Minta javisst men nu gäller det ej ordet empati som sådant utan hur folk är emot djur

Amiable2008-11-11 13:06
Antal inlägg: 1365

Förstår fortfarande inte hur det går att bedöma om nån är empatisk lr ej via detta forum eftersom det är via dator.
Det ger inte en sann bild av hur man är emot djur i praktiken. Endast det man ser via en text och som alla vet så kan en text vara f*n så påhittad.
- och som nån annan nämnde... viljan att provocera är ännu större kanske just pga att det inte går att konfrontera den öga mot öga i en debatt. Såhär blir det mindre 'farligt', det går alltid att gömma sig bakom en skärm.. med sitt sanna jag.

Basta - Ej medlem längre2008-11-11 13:07
Antal inlägg: 3528

Strålande Minta, jag har bara väntat på att någon skulle plocka upp den bollen och slå den i mål.

JuicyM2008-11-11 13:10
Antal inlägg: 326

Vad jag förstår var frågan:
"Jag förstår inte varför det finns så många människor här som verkar ha helt avsaknad empati/känslor för djur?!"

Så hur folk kommer in på slakt förstår jag inte för det va inte hennes fråga, om jag uppfattade den rätt. Jag har inte orkat läsa allt eftersom det är inne på 21 sidor, så vet inte vad som sagts.. :P

Men om jag fattar det rätt så har det inget med slakt att göra utan, "djurmisshandel" om man får kalla det så.
Själv har jag en tjejkompis som skaffade katt med sin dåvarande pojkvän. Hon hade varit otrogen så de tänkte att en liten kattunge kunde hjälpa de att rädda deras förhållande. Det höll ett halvår, sen tog det slut. Hon flyttade hem och han behöll lägenheten och katten. Ytterligare ett halvår har gått och nu orkar han inte ha den själv. Så kunde de inte få någon att ta den skulle han avliva katten, som då endast var ett år. Hon kunde inte ta hand om den då hon flyttade hem och mamman är allergisk. Hur fan kan man skaffa en katt som har en levnadsålder på.. ah säg 10-15 år, kanske ännu längre om den får hålla sig frisk och så, och sen "inte orka med den" efter ett år?! Och "sommarkatterna", som tom fått en egen beteckning.. Katter som man skaffar innan semestern och tar med till sommarstugan, som sedan dumpas där när sommaren är slut..

Ja jag vet inte om jag missuppfattat detta nu, men det är min åsikt iaf :P

mrperfect2008-11-11 13:13
Antal inlägg: 11437

Juicy

Ja att skaffa en katt som man inte vill behålla är ju föraktfullt mot djuret. Då är det bättre att göra som jag , att ge tusan i att skaffa det där djuret som jag vet att jag inte kommer att ta hand om på bästa sätt!

trashone - Ej medlem längre2008-11-11 13:46
Antal inlägg: 18678

Ordprofeten: Kanske du borde göra som du föreslog, lämna tråden frivilligt. Eller är det något annat som spökar

SämstpåBeta2008-11-11 15:04
Antal inlägg: 1761

Måste få berätta om en förvirrande fundering jag hade igår kväll. Jag och frugan gick ut med hundarna för dagens sista promenad runt 23.00. Vi kommer ut på Järvafältet och vi ser då i dimhöljet tre vackra rådjur. Hundarna börjar gny som de gör när de vill springa efter men vet att de inte får och på så sätt försöker behärska sig. Spontant utropar jag till Nina

- Rådjurssadel, skulle smak fint!
- Skulle du verkligen vilja döda de där söta djuren, säger hon?

Först tänkte jag ja men sanningen var det det skulle jag aldrig kunna. Så jag sa.
- Jag skulle kunna äta dem om du sköt dem
- Om jag sköt dem?
- Ja, det är väl ett hypokratiskt samvete man har. Jag älskar rådjurssadel och skulle lätt kunna äta de där, sa jag och pekade ut över fältet. Men jag skulle inte kunna ta livet ur det.
- Skulle du kunna äta dem om jag sköt dem? Jag vet ju att du älskar rådjurssadel minst lika mycket som jag, frågade jag.
- Nej, inte nu när jag har sett dem!
- Men om jag hade varit själv här och dödat dem och preparerat dem då skulle du äta dem eller?
- Ja det skulle jag! Men nu vill jag inte prata mer om en massa dödande av rådjur, nu går vi för jag vill se Wanted innan jag lägger mig.

Efter detta samtalet kom jag till den slutsatsen att för min egen del så har man en uppfattning om var ens empatiska gräns går. Men då man utsätts på prövningar så kan gränsen vara en helt annan. Med andra ord man kan aldrig vara säger på sin empatiska gräns. Men man har ju alltid en självklar uppfattning!

formulaW - Ej medlem längre2008-11-11 15:33
Antal inlägg: 931

mrperfect, detta pågår även i sverige. :)

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-11 15:43
Antal inlägg: 242

Juicy M

Vad jag förstår var frågan:
"Jag förstår inte varför det finns så många människor här som verkar ha helt avsaknad empati/känslor för djur?!"

Så hur folk kommer in på slakt förstår jag inte för det va inte hennes fråga, om jag uppfattade den rätt

Jag tycker att det stora problemet med den här tråden är två 1) Frågan i första inlägget och 2) trådskaparens totala ovilja att vilja skriva några exempel eller på något sätt utveckla det.

Som jag skrev tidigare. Den första frågan skulle man kunna besvara med "Nej, du förstår inte det" och så vore ju den besvarad!

Men vi som faktiskt vill veta några exempel på vad hon menar eller att hon utvecklar det har iinte fått några sådana svar.

Så det har ju blivit upp till personer att GISSA eller ta något som de själva tycker är bra exempel.

Att inte ge hunden den mat den tycker om, tjurfäktning, om det är bättre att skjuta eller dränka en katt än att ta den till veterinären för avlivning, om man ska ha hund i en trångbodd lägenhet, om man ska röka i djurets närhet, om älgjakt bör förbjudas för att det är/kan uppattas som känslokallt, om vi ska släppa ut minkarna för de hör itne hemma i burar, om det är taskigt och känslokallt att ha innekatter etc, om djurförsök ska totalförbjudas, om affärer borde sluta sälja kött etc...

Vad folk läser in i "empatilöshet och känslokyla mot djur" är ju väldigt idividuellt och när inte trådskaparen vill begränsa det hela eller ge exempel så har man väl inget annat val än att GISSA eller skriva om det man själv vill i frågan?

BARA utifrån hennes fråga är det ju svårt.

Det finns en

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-11 16:34
Antal inlägg: 3473

jag har förklarat för dig många gånger

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-11 16:50

Det är det du inte har. Jag har frågat om exempel. Mouche har gjort detsamma.

Vissa har gissat vad du menar.

Trashone drog till exempel till med en gissning om att det kanske är alla vi som inte skriver om djur i alla inlägg och som äter kött.

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-11 16:52

Men svaret på din första fråga lär DU väl veta själv? Att du INTE förstår att folk är känslokalla och saknar empat i för djur!

Är det bara det du vill ha bekräftat? Att du inte förstår det? För det är ju det du frågar om!

Zappast - Ej medlem längre2008-11-11 16:54
Antal inlägg: 348

Haha

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-11 16:54

Eftersom du inte förstår vad jag frågat dig om flera gånger så gör vi så här..

Läs Mouches inlägg från 2008-11-10 17:59.

Där står konkreta frågor, och precis som jag efterlyser han exempel!

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-11 16:57

Gissar vidare:

Jag tycker att det är känsokallt och brist på empati för djur att kasta körsbär på dvärgpudlar. De förstör ju sin fina päls och speciellt om de är lejonklippta.

Det tror jag även Bino8 tycker är taskigt. Jag GISSAR som sagt.

Ps! Givetvis är jag emot körsbärskastning även på andra djur.

Budalv - Ej medlem längre2008-11-11 17:00
Antal inlägg: 2199

I den här tråden och i andra trådar i forumet skriver många att det är empatiskt att ha ahnd om djur så länge de har det bra och man inte orsakar dem smärta. Dödande anses inte som en oempatisk handling.

Intressant. Man skulle ju kunna vända på det och säga att dödande är ett uttryck för den ulitmata bristen på empati och att vi genom att vi tillåter detta helt godtyckligt också legitimerar djurplågeri och annan tveksam behandling av djuren.

Det är inte en självklarhet för alla att dödande skulle vara mindre felaktigt än djurplågeri.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?