Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 20 |
Mobilspel
| Pågående | 19 486 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-04-27 12:35 | |
![]() | Så du fiskar upp fåordiga karlar för att smaka på äkta språkförbistring och känna att du lever? Det är bra, mycket bättre att söka spänning så än att experimentera med sexgungor och annat pinsamt. Keep up the good work, Lady Chatterley. | |
| oeronbarn - Ej medlem längre | 2009-04-27 12:37 | |
![]() | sylvia: jag tror bara du är rädd för att det ska bli torftigt om man skalar bort en del av "mystiken", säger jag i förbifarten för att provocera lite. | |
| pion ekrot | 2009-04-27 12:40 | |
![]() | Nej, inte det uttrycket one punch. Huva. :) SP: Nej, kanske inte. Det finns så många olika vinklar att betrakta detta ifrån och jag tycker att det är intressant så länge och man inte låser sig helt i en enda förklaringsmodell o.s.v. Det finns så mycket teorier, och mycket forskning som är motsägelsefull. Så det är himla skönt med en sansad överblick utan en "såhär är det, samt för alla andra kvinnor/män"-attityd, tycker jag. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-04-27 12:45 | |
![]() | Plumspapper: Tja, snarare så att de egenskaperna kommer på köpet med de yttre attribut jag attraheras av. Men visst: Det kan finnas en tjusning i att känna avståndet till någon - det kan kännas sant. Själens obotliga ensamhet tål att fördjupas. ;) | |
| one-punch - Ej medlem längre | 2009-04-27 12:48 | |
![]() | Jag ber om ursäkt för mitt användande av det löjliga ordet, pion;) Anmäler mig själv till jämo... | |
| _astrud_ - Ej medlem längre | 2009-04-27 12:49 | |
![]() | Självklart finns det strukturer i samhället som präglar oss som människor, män och kvinnor. Ingen går fri från att behandlas efter det kön vi tillhör. Det har liksom ingen betydelse att jag äger en rätt fet skruvdragare och ett tjusigt multitool, finns det en man i lokalen så ber man honom skruva oavsett om han hellre skulle baka sockerkaka. Ingen winwin direkt. Men det här med att vi skulle vara "olika varelser" och tala "olika språk" tycker jag låter lite väl biologistiskt. Det är ju inget vi självklart är av naturen. Jag skulle kunna ta upp en massa exempel men det är ju inte så intressant. Det viktiga är att jag tycker mig ha träffat på så många olika människor, vitt skilda i lynne och tanke, att jag inte kan se hur deras biologiska kön knyter dem samman. Men visst ibland måste man generalisera för att kunna sätta fingret på de underliggande maktstrukturerna och förstå hierarkier. Man kan inte ignorera könsdiskriminering bara för att man inte anser sig hämmas av det själv. Liberalfeminism är inte heller min grej lika lite som livmodersfeminismen. Så alltså jag erkänner mig till den grupp vi kallar kvinnor och anser mig inte stå över könsmaktstrukturerna men betackar mig för att tillskrivas alla de egenskaper ni kallar kvinnliga. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-04-27 12:49 | |
![]() | Pion, visst. Jag tycker alla nivåer är intressanta men i en sån här diskussion blir ens roll alltid polariserad. Det får jag ta på mig också. Jag blir ofta less på (vad jag upplever som) den enögda synen på inlärning som den enda faktorn, och då kör jag på i 180 om de saker jag tror sätter ramarna för vad som är möjligt att lära (och inte). :) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-04-27 12:51 | |
![]() | astrud: Vilka "ni" tillskriver dig vilka egenskaper? | |
| _astrud_ - Ej medlem längre | 2009-04-27 12:54 | |
![]() | Det var ett generellt "ni", jag niar alltså inte någon specifik person. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-04-27 12:56 | |
![]() | Du är kvinna va? :) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-04-27 12:57 | |
![]() | (Obs! Tvångsmässigt skämtande signerat GÖTEBORG. Inget att bry sig om.) | |
| _astrud_ - Ej medlem längre | 2009-04-27 12:59 | |
![]() | Nu förstår jag inte frågan. är det en kuggfråga? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-04-27 13:03 | |
![]() | Ja, det kan man säga. | |
| _astrud_ - Ej medlem längre | 2009-04-27 13:12 | |
![]() | Jag är rätt "kvinnlig" dessutom, sysslar med sömnad och textil, har kraftig PMS och gillar skor som låter när man går i dem. Jag tänker ofta att jag är för tjock och tränar alltså flera gånger i veckan samt tänker periodvis på vad jag äter. Jag gråter ibland när jag ser på Oprah och har skitmycket grejer i min handväska. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-04-27 13:20 | |
![]() | Jag med, Astrud. Men ibland när jag har PMS och känner oförnuftet rusa runt i blodet, så tröstar jag mig med att jag ändå bara är en produkt av omgivningens förväntningar på vad en kvinna skall vara. Only women bleed, det har samhället hittat på. :) | |
| Evakuera - Ej medlem längre | 2009-04-27 13:23 | |
![]() | SP: "Tja, snarare så att de egenskaperna kommer på köpet med de yttre attribut jag attraheras av." Har du alltså någon intressant teori à la frenologi också om korrelationen mellan t.ex. stor näsa och häftigt humör, eller hängande örsnibbar och tystlåtenhet? | |
| _astrud_ - Ej medlem längre | 2009-04-27 13:23 | |
![]() | Jag förbannar samhället för att en man får ha en dålig dag men om en kvinna är på dåligt humör är hon irrationell eller rent av hysterisk. Smiley right back at ya. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-04-27 13:29 | |
![]() | astrud, menar du att du inte ser ett samband mellan PMS och "dåliga dagar"? Vissa har det bra. Evakuera: Jag förstår att du försökte vara rolig, men jag tänker besvara din fråga som om den var seriöst ställd: Nej, jag tänkte mer på attribut som indikerar mycket manligt könshormon. Hårighet på kroppen (och tendens till skallighet på huvudet, det hänger ihop), muskelmassa osv. | |
| _astrud_ - Ej medlem längre | 2009-04-27 13:38 | |
![]() | Sylvia Jag vet inte vad som fick dig att tro att jag menade att PMS inte hade samband med dåliga dagar. Poängen var att alla är irrationella och har dåligt humör men kvinnor ses ofta som svaga på grund av sin oförmåga att ibland kontrollera sina känslor på grund av sina fysiologiska cykler. Vi borde ha rätt att vara på dåligt humör helt enkelt. | |
| pion ekrot | 2009-04-27 13:41 | |
![]() | Nej, vi ska le. | |