Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 462

Forumkategorier

Användare Inlägg  
strom90302009-04-28 12:07
Antal inlägg: 120

Varför våldtar män?

Håller i övrigt med dig Sylvia...jävla mumbojumbo. Vad är det du vill säga Truto?

Dyslekso2009-04-28 12:15
Antal inlägg: 8945

magnusito: har du källa? Hur stor del av det svenska toppresultatet förklaras av de multipla anmälningarna, sade de det?

kajix2009-04-28 12:18
Antal inlägg: 7767

Har forskarna sagt att resultatet beror på invandringen?

wildman2009-04-28 12:21
Antal inlägg: 3860

Truto sa: "Nej, det är något annat som förändrats i konungariket Sverige de senaste decennierna.

Men om det får man intet säga. En svensk tiger!"

Så vi ska alltså tro att med denna mening menade du det svenska folkets förmåga att ta till sig forskarrön har minskat radikalt. men vi tiger om det. Eller hur var det nu, tvärtom kanske, vi hade åsikter eller...

Maskulinist2009-04-28 12:34
Antal inlägg: 536

Truto: Det enda en sådan här undersökning visar är just att det REGISTRERAS FLER VÅLDTÄKTSANMÄLNINGAR i Sverige än i övriga Europeiska länder. Detta skulle även forskarna själva hålla med om. I själva verket är jag övertygad om att Sverige har det rätt bra ställt på våldtäktsfronten.

Sedan är det klart som fan att antalet begångna våldtäkter skulle minska om vi visade ut alla flyktinginvandrare - de är som som sagt gravt överrepresenterade inom all kriminalitet - men precis som någon sa här tidigare blir det liksom både svårt och omotiverat att agera på den statistiken i varje enskilt asylsökningsfall. Det är ju F!-logik.

Jacob_Flygar - Ej medlem längre2009-04-28 12:44
Antal inlägg: 88

Nu är det ju inte bara "vi" som som är kritiska mot hur resultaten tolkats av media Truto.
Även BRÅ som har hand om statistiken i Sverige har gått ut med skarp kritik.

kajix2009-04-28 12:51

Lögn, förbannad lögn, våldsbrottsstatistik, som kriminologerna brukar säga.

Truto - Ej medlem längre2009-04-28 12:57
Antal inlägg: 38

Det var bra. Då kanske det inte är så illa då. Våldtäkterna har kanske rentav minskat. Kriminologen Jerzy Zarnecki brukar ju hävda att allt var värre på 50-talet.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-28 13:09
Antal inlägg: 1032

Det bästa för alla skulle vara om det inte fanns nån våldtäktsnopp överhuvudtaget att ta hänsyn till.

magnusito2009-04-28 13:30
Antal inlägg: 5009

Jag hörde på P1 i morse. Det var en repr. från forskarna själva som kommenterade det höga resultatet. De menade att detta spelade en avgörande rll för den höga statistiken i Sverige. De sade att det som reg. som ett brott i andra länder kan rendera 100 i den Svenska.

Dyslekso2009-04-28 13:50
Antal inlägg: 8945

Så... siffrorna säger egentligen ingenting värdefullt då, med det förbehållet?

Jacob_Flygar - Ej medlem längre2009-04-28 13:52
Antal inlägg: 88

Och det Magnusito nu påpekar skrev jag ett långt inlägg om 2009-04-27 15:56

kajix2009-04-28 13:52

Säg inte att jag på något sätt är inblandad i att ha betalat de här forskarna någon slags ersättning.

ppi2009-04-28 13:53
Antal inlägg: 1173

jag säger då det..

Risotto - Ej medlem längre2009-04-28 15:17
Antal inlägg: 3069

Jag såg en massa potetiella våtäktsmän när jag var till stan i dag, givetvis så var de mörkhyade allihopa. Eller kan det vara så att jag såg fel och bara var färgad av rasistiska påståenden bla. framförda i detta forum?
Om jag hade tittat lite nogrannare kanske jag också kunde ha hittat någon som blev våldtagen, för det verkar ju vara så vanligt nu för tiden, att man inte ser skogen för alla trän alltså......

ppi2009-04-28 15:21

Alla av utländsk härkomst är kriminella våldtäktsmän och bidragssugande terrorister.

Alla med påbrå från Finland alltså. :?

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-28 15:32
Antal inlägg: 6214

Truto! Brå har redan gått ut och sagt att de inte delar uppfattningen om slutsatserna i den internationella forskarrapporten som kommer med så konstiga slutsatser som att vi har fler våldtäkter på grund av att svenska ungdomar har en tidig sexdebut (!?!?).

Vad jag förstått så har man helt enkelt räknat antalet anmälda våldtäkter och jämfört de olika länderna.

Det är helt emot grundläggande kunskap i komparativ kriminologi samt hur man tolkar kriminalstatistik.

jag begär inte att du skall förstå det truto, men åtskilliga personer här har försökt tydliggöra det för dig (och refererat till litteratur), och du hävdar fortfarande att du sätter din tillit till rapporten som ingen av oss läst eller ens sett en länk till? (Jag letar förbrilt själv så länka gärna om du har den)

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-28 15:37
Antal inlägg: 6214

OM du är för inne i din tvångstanke om "rape-jihad" som verkar vara islamofobernas nya "inne-ord" för att tolka EU-rapporten så kan du väl säga till Truto.

Jag kan nämligen spara tid på att lägga ner den här diskussionen i så fall.

ppi2009-04-28 15:42

Men visst är det fascinerande hur en människa kan gå in för ngt denne snappat upp på någon smyrasistisk sida på nätet ;P

stefanf2009-04-28 15:43
Antal inlägg: 1744

Vågar man sig på ett lite längre, nyanserat inlägg här? Hoppa över mitt inlägg om du vill ha en lättsmält lösning som lägger skulden på någon udda, främmande grupp människor som är _helt_ annorlunda än dig och dina vänner.

Till dem som tror/påstår att utlänningar av någon slags kulturell och/eller genetisk anledning är orsaken till vår höga anmälningsfrekvens av våldtäkter;

Jag tror vi kan vara överens om att en mycket stor majoritet av alla våldtäkter sker inom hemmet eller den nära bekantskapskretsen. Eller? Har inte direkt hört/sett några invändningar mot detta.

Då de flesta umgås och gängar sig med någorlunda likasinnade kan vi alltså anta att svenska kvinnor våldtas av svenska män - somaliska kvinnor våldtas av somaliska män, irakiska kvinnor av irakiska män, belgiska kvinnor av belgiska män och.. ja .. etc.

Om det nu är så att _utlänningar_ är mer benägna att våldta - borde det inte ske FLER våldtäkter utomlands då? Senast jag kollade fanns det otroligt mycket fler utlänningar utanför Sverige än inom vårt land..

Själva grundfrågan - som jag _verkligen_ vill ha svar på från de av er som tror/påstår att det är just "invandrarna" som är kärnan i problemet;
- Hur tänker du då (lite längre alltså än att det råkar sammanfalla i tid)?
- Är det så (tror du) att det är skillnad på oss och dem, så till den grad att utlänningar verkligen våldtar sina kvinnor i högre grad än svenskar?
- Om så är fallet: _börjar_ dom med detta här eller håller dom på hemma och våldtar också?

För den som orkat läsa ända hit - och dessutom tänka några sammanhängande tankar;
- Kan det finnas någon annan grund? Någonting annat än kultur/religion/nationali tet som är gemensamt för (i det här fallet) män som våldtar och kränker kvinnor?

[ledtråd; social utsatthet]

mina tankar:
Jag tror faktiskt att utländska män i lite högre grad än svenskar våldtar sina kvinnor. Jag tror också att benägenheten att anmäla är lite lägre bland invandrarkvinnor än svenska kvinnor (generellt).
Tror dock inte att det har ett smack att göra med att de är sämre och att vi är bättre, varken moraliskt, kulturellt eller så, utan det har helt och hållet sociala grunder.

Invandrare/flyktingar har det generellt oerhört mycket svårare än svenskar. Man diskrimineras från dag 1 och resten av livet. Det räcker att man är lite mörkhyad, bryter lite eller har ett konstigt namn så minskar chanserna till arbete och försörjning, stöd och hjälp.

Har för mig att det gjorts studier på motsvarande svenskar som är lika utsatta (arbetslösa, bidragsberoende, eventuellt sjuka och/eller drogberoende etc..) och i socialt jämförbara grupper låg brottsligheten markant högre bland svenskar.

Ska vi komma åt problemen med våld och övergrepp så behöver vi först och främst återuppbygga en värdig social plattform där vi faktiskt tar hand om de svagaste och ger dessa möjlighet att bygga upp sin värdighet. Detta behöver vi alla oavsett vad vi heter, hur vi ser ut eller var vi kommer ifrån.

Idag föser vi ihop utlänningar/invandrare/fl yktingar i getton, berövar dem all värdighet och möjlighet till försörjning - samt gör dem passiva och bidragsberoende.
Därefter skäller vi ut dem för att de inte visar någon vilja att ta tag i sitt liv. Vi antyder på olika sätt att det ligger i deras kultur eller (i värsta fall) gener att stjäla och vara lata. Därför bevakar vi dem som höka i affärer och trippelkollar extra med full misstänksamhet när någon av "dom" ska försöka komma med på ett flyg. "Troligen" är man ju terrorist om man heter Mohammad..

Sen när vi kollektivt brutit ner all självkänsla då ska vi börja ställa krav och ev. skicka hem dem som inte uppfyller våra förväntningar..

Ja, jag vet inte varför eller för vem jag skriver det här mammutinlägget. Kanske för att jag inte har något bättre för mig just nu.. :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?