Spelrum
Giraffen | 44 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 43 |
Inloggade | 89 |
Mobilspel
Pågående | 19 876 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2010-12-07 00:16 | |
![]() | Ja, Gautama! Vad jag kan förstå är LCHF den mest vetenskapligt underbyggda bantningsmetod som existerar och liknar rätt mkt mr Bantings original. Det gäller att komma in i ett tillstånd då kroppen förbränner fett i.st.f. "kollisar! Det tar ngn vecka och om man då "fuskar" så får man börja om från noll. "Ät dig ner i vikt" av Peter Paul Skaldeman är nog den mest pedagogiska genomgången av denna, faktiskt nygamla, kunskap, särskilt om man direkt hoppar till kapitlet för "okunniga" proffs. Gå först ner i vikt - motionera sen upp en bra kondition! Inte som i "Biggest Looser" där dom direkt hälsovådligt för knän och anklar skuttar omkring som jag vet inte vad! Lycka till. | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-07 00:16 | |
![]() | Hur blir det med det totala kaloriintaget när man går på LCHF? Höjs det, sänks det eller är det som innan ni började med dieten? www.dinbmi.se/naring...p; v=top100 | |
Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-07 00:49 | |
![]() | Har räknat ut att jag ligger på i snitt 1200kcal. | |
Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-07 00:49 | |
![]() | Och som kvinna ska man äta ca 2000kcal | |
Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-07 00:51 | |
![]() | Använder det här verktyget om jag vill räkna minmat.net/ | |
SkySpy_ | 2010-12-07 01:03 | |
![]() | Det var ju ett bra hjälpmedel..:) Ska jag använda mig av också. | |
EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2010-12-07 01:12 | |
![]() | Antalet kalorier är inte bekymret alls utan fenomenet är att vi som är mer eller mindre överviktiga har utvecklat en överdriven insulinutsöndring (pga av blodsockerhalthöjning) och just insulinet ser då till att kroppen bränner socker i.st.f. fett. Fettet lagras med andra ord. Kollisarna bort - fettet används då som huvudsakligt bränsle. | |
SkySpy_ | 2010-12-07 01:16 | |
![]() | Tabellen är bra för att se just kolhydrater i produkten.. Precis EpsilonNoll. Tar man då bort kolhydrater och socker så måste ju kroppen ta av fettet. | |
EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2010-12-07 01:17 | |
![]() | Snälla ni; den här länken har inget alls med LCHF att göra! www.dinbmi.se/naring...p; v=top100 Ät rätt sorts fett (smör, oliv- och rapsolja samt animaliska fetter tex njurtalg) och bli mätt och få ett jämnt blodsocker! KOLHYDRATER ÄR ONDSKAN SJÄLV FÖR OSS (LÖNN-)FETA! | |
EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2010-12-07 01:19 | |
![]() | Ok, SkySpy | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-07 01:23 | |
![]() | Jag undrar bara av nyfikenhet hur kaloriintaget ser ut. Om man sänker sitt kaloriintag hur kan man då veta att det är LCHF som gör att man går ned och inte det faktum att man helt enkelt inte får i sig några kalorier? Ah, bra att du i alla fall poängterar att det är annorlunda för överviktiga. Det tror jag gärna på. Blir lite konstigt bara när vissa drar slutsatser om att denna kost skulle vara den bästa och mest naturliga för alla. | |
Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-07 01:34 | |
![]() | Förstår inte riktigt frågan Larvbrud. Man kan kaloribanta på vilket sätt man vill, men jag väljer lchf för att man blir mätt och inte behöver räkna kalorier ens för man vet vad man får äta eller ej och detta blir en vana. Har tidigare testat pulverdieter och jag har nog aldrig mått så dåligt i mitt liv. | |
Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-07 01:37 | |
![]() | (Man är hungrig hela tiden, tänker på mat, orkar inte röra sig (det rekommenderas inte heller att man tränar hårdare än promenader på pulverdiet) och när gränsen är nådd efter tre veckor så köper man en fet pizza och äter som en gris, och i mitt fall spyr man upp pizzan sen. Pizza på pizza kan man säga) | |
raisingirl | 2010-12-07 09:15 | |
![]() | Larvbrud; därom tvista de lärde. Vissa hävdar att viktminskning bara har med hormoner att göra och inte alls påverkas av kalorier in/ut så länge du äter rätt saker. Dvs fett och "inga" kolhydrater i deras mening. Å andra sidan så dyker det ganska ofta upp personer på forum som INTE går ner i vikt trots att dom gör "allt" rätt (enligt LCHF-regler) och då brukar dessa rekommenderas att dra ner på kalorierna. Summa sumarum så verkar det vara individuellt hur mycket kolhydrater man "tål", vissa kan knappt äta några alls medan andra inte behöver vara särskilt strikta. Själv så tror jag (och det är det enda som visats i studier har jag för mig, finns inga bevis alls för att högt fettintag skulle ha någon "metabol fördel", alltså att kroppen kan bränna fler kalorier av fett än andra) att ett högre fettintag och minskningen av socker/kolhydrater i längden minskar dina portioner vilket leder till ett kaloriunderskott. I texten jag länkade till tidigare, om fetmaparadoxen, så stod det om att man i längre studier (ett par månader istället för bara någon vecka) sett att aptiten minskar på sikt. Man äter mindre och mindre helt enkelt. Däremot så tänker jag att detta kan ha hormonell bakgrund, när kroppen får stor del av sin energi från fett som ju är det mest energirika näringsämnet så dras slutsatsen att det är bra tillgång på mat och därmed behöver man inte äta särskilt mycket. | |
ramsay - Ej medlem längre | 2010-12-07 09:55 | |
![]() | lchf- funkar och är en "bluff" på samma gång. övervikten sitter i kohlhydraterna. en person som äter mkt kohlhydrater och tar bort den ur kosten går ner i vikt. en person som är ovan med det tycker att det känns enklare att vräka på fett- och då går man ändå ner i vikt- OM man är överviktig. jag äter väldigt lite kohlhydrater till vardags. fick ett hjärnsläpp och prövade fettdieten i våras. alltså ökade fettintaget och slutade m socker, frukt etc. naturligtvis gick jag UPP i vikt (4 kilo på 2 veckor). hela "hemligheten" ligger i bröd, pasta, ris, potatisintaget. | |
ramsay - Ej medlem längre | 2010-12-07 09:59 | |
![]() | ganska kraftigt överviktiga personer kan absolut banta m lchf. men jag skulle rekommendera att använda det till en kickoff att bli av med kolhydratsberoendet. | |
frvib | 2010-12-07 10:17 | |
![]() | Lågkolhyydratkost ger ingen metabol fördel: www.nejm.org/doi/ful...JM oa022637 www.ncbi.nlm.nih.gov...d/ 11673772 ajpendo.physiology.o...26 6/4/E592 www.ncbi.nlm.nih.gov...ed /9497183 Om man går ner i vikt med LCHF så beror det, precis som med alla andra metoder, på att man får i sig mindre energi än vad man förbrukar. | |
raisingirl | 2010-12-07 14:11 | |
![]() | frvib, som med allting annat så är det ju svårt att bevisa att nånting INTE existerar, men enligt de studier som finns idag så verkar det i alla fall inte som att lågkolhydratkost ger någon metabol fördel... ;) | |
frvib | 2010-12-07 16:22 | |
![]() | Så är det givetvis. Man kan dock säga att om det mot förmodan skulle finnas en metabol fördel så lär den vara så liten att den saknar praktisk betydelse. | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-12-07 16:46 | |
![]() | Jag provade äta riktigt mycket fett i en period för att se om jag kunde lägga på mig men jag gick ned istället. Min upplevelse var att fettet genererade fler toabesök. Inte önskvärt med tanke på att jag redan åt fiberrikt. För en person som äter fiberfattig kost kanske ett tillskott av fett kan verka lätt laxerande? Ger de inte gamlingarna matolja på vissa ålderdomshem? | |