Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade76
Mobilspel
Pågående19 593

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tess 082009-09-09 17:18
Antal inlägg: 18003

Word, Vulcan!!

Det är precis det jag menar!!! Förnuftet måste få råda!

För länge sen följde jag med mamma på Viktväktarna och tanten där sa något jättebra:
Ingenting är förbjudet att äta, det är mängden det hänger på!

Och jag tycker att det stämmer! Jag har försökt förklara det i flera inlägg här, men det verkar vara svårt att förstå.. mängden är inte samma för kålrot som chips som fläskfilé som socker. Allt kan man äta, men mängden får ju anpassas till vad det är man tänkte äta!

Margana2009-09-09 17:22
Antal inlägg: 826

Jag tillämpar ungefär samma metod som Vulcan.

När det gäller första inlägget så är det ju alltid lättare att vara restriktiv med socker med första barnet. När barnet sen får syskon som ser sitt äldre syskon äta något som de uppfattar som gott typ godis, kakor eller läsk, så är det inte lika lätt.

Har man som vi en liten snart 3-åring med stora syskon som är så stora att man har slutat med lördagsgodis för länge sen, ja då är det inte lätt. Tack och lov är den lilla ingen sockerråtta.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-09-09 17:24
Antal inlägg: 31064

Sorgligt att vuxna som har svårt att vara måttliga skall tvinga på sina barn sina egna kontrollbehov och helt förbjuda sötsaker. Barn har ingen möjlighet att själva välja och därför håller jag med falangen som förespråkar måttlighet och sunt förnuft snarare än att helt välja bort vissa livsmedel. Lyssna på barnets behov och signaler snarare än på senaste flugan vad gäller renlevnad, hur svårt kan det vara?

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-09 17:37
Antal inlägg: 2521

Det här tar alltså aldrig slut.

Vulcan, vem är fanatisk över kosten?
Den som valt att utesluta det raffinerade sockret från sin kosthållning?
Det är isåfall din värdering.
Och jag förstår uppriktigt sagt inte att det ska vara ett så stort problem för folk här så att jag ska hela tiden behöva bli påhoppad för det.
Tycker du att det är rimligt Vulcan?
Och att även DU ska göra det. Tack för det.

Jag valde att börja kalla sockerförespråkarna för rabiata, MEN lägg märke till, FÖRST efter ett stort antal påhopp från deras sida över MITT sätt att leva.
- Och över mitt sätt att använda liknelser i språket. Du kan läsa själv hur delikat det har varit för vissa här att totalt haka upp sig på en liknelse.

Om det är nånting jag blir fanatiskt över så är det den här typen av fenomen som pågår här.

le-lou2009-09-09 17:49
Antal inlägg: 17500

Väljer man som vulcan och många andra att faktiskt ha med socker i kosten så är man en rabiat sockeranhängare som borde starta egna trådar där man kan diskutera lämpliga sätt att introducera detta goda söta till sina stackars barn.

DET - yoco, är ett fenomen. Du tror blint på att socker är skadligt och det får du göra. Men vi andra som inte tycker att det är ett big deal att äta måttliga mängder (ja det finns nog ännu fler länkar man kan länka där forskare och läkare stödjer detta), vi ska inte ens få skriva i tråden?
Hm.

vulcan2009-09-09 18:00
Antal inlägg: 7666

Ursäkta mig Miss Yoco. Jag menade inte dig specifikt utan personer i allmänhet som lägger ner sån omsorg på att undvika inslag i maten av olika skäl. "Fanatisk" är kanske inte det allra bästa ordvalet. Å andra sidan - tror jag - ligger alltid fanatism på lur när man brinner tillräckligt starkt för något. Det är därför något att alltid fundera på hos sig själv, för jag tror att de flesta av oss som har förmågan att brinna för saker också kan slå över. Inte minst när har egna barn. Vad är egentligen rimligt när det gäller att låta egna värderingar slå igenom i form av olika inslag av begränsningar/restriktion er i deras liv och vilka val får man acceptera att de får göra själva?

Mina barns mamma äter inte kött av djurrättsskäl och en stark känslomässig antipati mot att döda kossor, grisar etc för att göra mat av dem. Trots det har det aldrig varit nån diskussion om att barnen ska få en varierad kost med alla inslag och att eventuella uteslutanden av saker får vara något de själva får lov att komma fram till. Om jag skulle tvinga mina barn att avstå från något så skulle jag nog kräva väldigt tungt vägande skäl. Nu är jag inte insatt i sockerforskningen mer i detalj men jag tvivlar starkt på att det finns solida vetenskapliga bevis för att "raffinerat socker" är så vansinnigt, fruktansvärt farligt och skadligt att det skulle motivera ett sånt ställningstagande ens om jag själv beslöt mig för att avstå från det.

Snoosy2009-09-09 18:58
Antal inlägg: 4273

Tess08, klart det är mängden det handlar om när det gäller vad man sätter i sig :)
Fast tror fortfarande att det är bättre att ge min 1 åring frukt istället för kakor ;)

Snoosy2009-09-09 19:06

Sylvia, anser du att jag kontrollerar min 1-åring på ett negativt vis då jag inte ger henne godis, kex eller glass ?
För det är vad min tråd handlar om. barnets första kost här i livet.
Hon kommer iaf vilja ha det andra barn äter så småningom.

Tess 082009-09-09 19:06

Klart det är!!!

Jag har aldrig påstått annat :)
Men jag tycker inte heller att det är fel att ge barnen ett glas mjölk eller att det är dödssynd om en tvååring får en glass en varm sommardag. Även om det inte är jättehälsosamt så tror jag inte heller det är skadligt om de får något sött någon enstaka gång...

Snoosy2009-09-09 19:07

...när hon är så pass stor nog att själv bestämma, så kommer jag som de flesta ha lördagsgodis om hon själv vill.

Tess 082009-09-09 19:10

(min son var 4-5 någonting när han började få lördagsgodis. Han pratade jättemycket om godis, men åt knappt något. Från början fick ha en tablettask som lördagsgodis och i ÅR efteråt hittade vi godisar inpillade i leksaksbilar och annat som kunde frakta godis)
:)

Snoosy2009-09-09 19:10

tess09, ett glas mjök ?? Får man inte ge barnet mjölk??
Enligt vad de på bvc sagt till mig så är det bra att börja vänja barnet med lite mjölk varje dag från 1-års ålder. men inte som måltidsdryck.
Har du hört annat? Det vill jag gärna höra om.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-09-09 19:11
Antal inlägg: 31064

Snoosy, givetvis inte. Jag talar om större barn som har förmåga att uttrycka att de vill ha saker, exempelvis en glass.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-09-09 19:15
Antal inlägg: 1005

Som jag skrev i början tycker jag man ska göra det lyxigt och gott så att barnen vet vad som faktiskt är gott innan de kommer i kontakt med sega råttor och chokladpudding baserad på pulver. När jag var liten trodde jag att barn som åt sega råttor var utvecklingsstörda.

Snoosy2009-09-09 19:17

..sen är det så att min filosofi är att om barnet får frukt och vatten som riktigt liten, så kommer det inte vilja ha iaf annat än vatten sen.
En vän till mig. Hennes barn äter lördagsgodis och är nöjda med det. (Äter inte ens upp allt). Jag hoppas på att jag får vara med om samma sak för mitt barns hälsas skull. Tänderna mår bäst av vatten. Mjölk är ju bra också.
Men juice eller saft hoppas jag inte hon får sug efter :)

apbur2009-09-09 19:18
Antal inlägg: 9699

Vi väljer alltid åt barnen trots att vissa val till synes ger en större frihet. För vem kan man undra.

Jag tycker det är lite märkligt att exempelvis vara vegetarian men inte vara tillräckligt övertygad om att det man tror på är såpass riktigt så man låter sina barn göra något helt annat. Man gör ju där också ett val, helt tvärtemot sina egna övertygelser som kanske ändå inte alls sammanfaller med barnens önskan i vuxen ålder.

Tror man inte socker är bra tror man givetvis inte att socker är bra för ens barn heller.
Tror man inte kött bör ingå i kosten tror man givetvis inte att ungarna ska äta kött heller.

"jag tror inte alls man ska äta kött men för att inte stöta mig med allmänheten gav jag ändå er kött ungar."

Snoosy2009-09-09 19:19

plums, klart det är bra med hemlagat. Gäller sötsaker såsom mat.

Tess 082009-09-09 19:28

Snoosy.. läste i tråden (läääänge sen) att man skulle ge sojamjölk osv till barnen istället för mjölk... tror det inte är helt fel att ge barn lite kalcium heller...

<---- lider av kalciumbrist

Har en femåring som har smakat det mesta i dryckesväg (utan alkohol förståss) och hon föredrar vatten i 9 fall av 10... även om vi har läsk framme...

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-09-09 19:29
Antal inlägg: 2521

Vulcan
Nåja, vem det annars skulle ha kunnat vara du syftade på har jag rätt svårt att se.

Sen skriver du också, att: "så kan jag för mitt liv inte begripa varför jag skulle sätta igång och bråka mer än så om deras sockerintag.."

Ja du, sånt skulle inte jag heller orka med – eller finna någon mening i.
Men jag har överhuvudtaget aldrig behövt bråka med mina barn om det raffinerade sockret.
Det har aldrig någonsin varit någon dramatik kring det hela ( i motsats till denna tråd och dessa horribla och massiva försvarsreaktioner från sockerförespråkarna ) hos oss.

Mina barn vill helt enkelt inte ha det raffinerade sockret i sig i någon form.
För har man inte raffinerat socker i sin kosthållning så blir man rätt sjuk om man sedan "råkar" få av det i sig.

Och för att man valt att utesluta det raffinerade vita sockret ur sin kosthållning är det naturligtvis inte synonymt med att man skulle ha uteslutit andra sötsaker - annat som smakar sött.
Jag tycker det vittnar om ganska stor idéfattigdom om man tror att allt sött och gott måste just innehålla det vita, raffinerade sockret – för så är det ju naturligtvis inte.
Det finns alternativ. Goda vettiga alternativ, och det är dessa alternativ vi har bjudit våra barn på.
Men alternativen får man ofta tillaga själv, så det kräver en ansträngning av oss föräldrar – eller gjorde det åtminstone då när barnen var små.

Du skriver också: ” Nu är jag inte insatt i sockerforskningen mer i detalj men jag tvivlar starkt på att det finns solida vetenskapliga bevis för att "raffinerat socker" är så vansinnigt, fruktansvärt farligt och skadligt att det skulle motivera ett sånt ställningstagande ens om jag själv beslöt mig för att avstå från det.”

Jag är hyfsad insatt och jag tvivlar inte, Vulcan, och det är utifrån mina kunskaper i ämnet jag gjort mina val.

Snoosy2009-09-09 19:30

tess, ja läste något om sojamjölk, men det har jag inte så mycket hum om. Så håller mig no´g till vanlig :)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?