Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 358 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stefanpb - Ej medlem längre | 2009-12-03 11:41 | |
![]() | Public Enemy :Tacksam om du klarar av att föra en debatt utan att kränka någon | |
| Public_Enemy - Ej medlem längre | 2009-12-03 11:47 | |
![]() | stefanpb:Sverige ; Höga skatter, dålig skola ,Industrinedläggningar, arbetslöshet,dälig äldrevård .Landet undergår en allmän fördummning.Försprånget vi fick tack vare vår fega hållning i 2a världskriget är nästan borta.Jag är så stolt att jag är SVENSK ! ? flytta till Pakistan eller nåt annat av de många länder som har det fett sämre än i våran skyddade verkstad. | |
| stefanpb - Ej medlem längre | 2009-12-03 12:01 | |
![]() | Vidhåller att det vore trevligt om Public E kan föra en debatt utan kränkande tillmälen. | |
| monew | 2009-12-03 12:04 | |
![]() | tycker att tråden har spårat ur och har tydliga rasistiska undertoner | |
| micro113 | 2009-12-03 12:09 | |
![]() | monew På vilket sätt har det rasistiska undertoner? | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-12-03 12:17 | |
![]() | haha Micro:"Vi bör istället verka för emigration av samtliga invånare." Det vore spännnade! Rolig tråd ju! | |
| caughtbock | 2009-12-03 12:18 | |
![]() | Nej det var inte meningen att starta en tråd där smygnazister kunde mysa tillsammans med sina åsikter utan jag tycker bl.a att titeln "svensk" är något man tydligen måste förtjäna som invandrare. Jag känner många som tycker likadant och majoriteten av dem är inte blonda svenssons utan har utländskt ursprung. Uppenbarligen ser vi detta på olika sätt här på forumet och så länge man inte har något emot invandrare är det väl skitsamma vad man tycker. Jag tycker också vi kan stänga tråden, den var inte bra från första början. Ja jag tycker mycket, som ni kanske märker. | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-12-03 12:21 | |
![]() | Fast innan tråden stängs - hur förtjänar man att bli svensk, caughtbock? | |
| caughtbock | 2009-12-03 12:23 | |
![]() | Enligt mig är man svensk om man känner sig svensk. Det är ju en fördel om man bor i Sverige eller har bott här en längre tid dock. Jag har många vänner som inte kallar sig själva svenskar fastän de är födda här och det är väl deras val egentligen även om jag anser att de visst är det. | |
| micro113 | 2009-12-03 12:27 | |
![]() | Problemet som finns är ju - när blir man svensk officiellt och i statistiken/myndighetsbeh andlingen, där finns inte överensstämmelse. Sen när uppfattar man sig själv som svensk och när gör andra det -- där är det inte heller säkert att det råder överensstämmelse. Det är helt enkelt ett svårt begrepp att få ordning på. | |
| zagg - Ej medlem längre | 2009-12-03 12:32 | |
![]() | caughtbock - "Enligt mig är man svensk om man känner sig svensk. ". Jag håller med dig till 100 %, men det är få andra som gör det. Medborgarskapet är endast en administrativ fråga. Om jag åker till Schweiz och har mkt pengar kan jag normalt bli schweizisk medborgare. Jag har aldrig varit där tidigare. Har jag i samma stund blivit scheweizare då?? Det är ju befängt. | |
| Pingiskillen - Ej medlem längre | 2009-12-03 12:32 | |
![]() | För att vara svensk måste man ha minst en fondvägg och ett gäng infällda spottar i sitt hem. | |
| micro113 | 2009-12-03 12:36 | |
![]() | Pingiskillen Yeeek!!! Då känner inte jag en enda svensk | |
| Pingiskillen - Ej medlem längre | 2009-12-03 12:37 | |
![]() | Utvisa micro13! | |
| caughtbock | 2009-12-03 12:39 | |
![]() | Då var det fastställt då, jag är svensk! (infällda spottar are to diiie for) | |
| caughtbock | 2009-12-03 12:41 | |
![]() | Frågan är om Zlatan har en fondvägg? | |
| Pingiskillen - Ej medlem längre | 2009-12-03 12:43 | |
![]() | Är man en lyckad Svensk har man sommarhus "New England style". Om man däremot äger pösig skinnsoffa och rökfärgat glasbord samt stor porslinsfigur (helst tiger) bör man genast ringa migrationsverket. | |
| Dödmetallörn - Ej medlem längre | 2009-12-03 13:05 | |
![]() | Allt detta visar väl egentligen att diskussionen om vad som är svenskt endast kommer upp när man vill sätta den mot något annat och skapa en vi och dem-känsla. Rättare sagt:det verkar bara vara då den är relevant. Känner man sig svensk så är man svensk. Det betyder inte att jag tänker åka till Spanien och efter en dags semester säga att jag är spansk eller att all svensk folkkultur i ett andetag sveps bort och ersätts med tysk techno. | |
| micro113 | 2009-12-03 13:19 | |
![]() | Pingiskillen Ingen fondvägg, inga spottar -- och en pösig skinnsoffa. Jag har redan lyft luren :) | |
| micro113 | 2009-12-03 13:26 | |
![]() | Dödmetallörn Fast det där är inte sant, det är ganska viktigt att veta vad som är svensk när man välkomnar nya medlemmar till Sverige och skall lära dem in i svenska samhället till exempel -- de vill då veta just vad som är svenskt. Jag håller till exempel nu på att hjälpa en tjej från Kazakstan till rätta -- och hon har ständigt frågor om det svenska, svenska traditioner och svenska sätt att göra saker på -- varför det är på vissa vis, varför vi firar på vissa sätt, varför reagerar eller gör på olika sätt.. Sen får jag berätta och förklara -- i gengäld berättar hon hur de gör där hon kommer ifrån, och hur olika det är mellan de olika folkgrupperna i Kazakstan -- som består av fyra huvudsakliga grupper med olika kultur som lever i samma samhälle. Så att påstå att kunskap eller att prata om det svenska och vad som är svenskt bara skulle ha som syfte att utestänga är rena dumheter -- det är genom att vi själva förstår det som vi kan lära att andra att förstå. | |