Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 39 |
Mobilspel
| Pågående | 19 358 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-04 16:13 | |
![]() | För bara någon månad sedan fick professionella lagtolkare rycka in till försäkringskassans hjälp: www.dn.se/nyheter/sv...g- 1.987139 | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-04 16:16 | |
![]() | jaap: ".... missar att följa en oerhört tydlig lagstiftning så att tingsrätten får rycka in och tolka lagen åt dem." Länsrätten jaap, inte tingsrätten. | |
| Minta | 2009-12-04 17:08 | |
![]() | Nu blir det en lagändring, ett tillägg för att förtydliga att det inte varit lagstiftarnas intentioner. Det tillkommer ytterligare ett undantag till reglerna om att sjukpenningen ska ta slut efter 180 dagar, ett undantag som gäller för myckets vårt sjuka. | |
| upan | 2009-12-04 17:11 | |
![]() | Det lät ju bra. Kan du ge en länk där det framgår exakt vad som ska göras? | |
| Minta | 2009-12-04 17:12 | |
![]() | Det var ett pressmeddelande just nu på radio så det finns ingen länk än. | |
| Minta | 2009-12-04 17:15 | |
![]() | Det var nog ett haftsverk som får rättas till i efterhand som "tänkte inte på det". | |
| Minta | 2009-12-04 17:15 | |
![]() | En presskonferens. | |
| micro113 | 2009-12-04 17:26 | |
![]() | Kan någon ge en länk till den lagändring som socialdemokraterna gjorde -- som ledde till att man tog bort den tidsbegränsade sjukersättningen? För den ändringen måste väl finnas dokumenterad | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-04 17:27 | |
![]() | Miss Yoco, Förstår inte varför jag slösar serverkapacitet för att svara på dina godtyckliga inlägg, men i länken jag just gav er så handlar det om ett överklagande i tingsrätten. | |
| upan | 2009-12-04 17:29 | |
![]() | www.sr.se/ekot/artik...el =3286679 | |
| upan | 2009-12-04 17:46 | |
![]() | "Efter 180 dagar måste i dag en person med sjukersättning söka ett jobb på hela arbetsmarknaden om det bedöms att personen har arbetsförmåga. Det finns några undantag, bland annat om den sjuke jobbar deltid, men om det finns en plan för att återgå till heltid, så görs ingen prövning mot hela arbetsmarknaden efter 180 dagar och personen får sjukpeng på obegränsad tid. Detsamma gäller om den sjuke väntar på operation, eller har en omfattande medicinsk behandling. Reglerna har dock gjort att svårt cancersjuka, som jobbar deltid, har tvingats söka nytt jobb, eller stå utan sjukersättning." Jag har jättesvårt att få ihop det här. Man säger att man idag räknas till undantaget om man redan jobbar deltid men har en plan att försöka gå upp till heltid. En plan antar jag betyder ett skriftligt intyg på att arbetsgivaren och arbetstagaren gemensamt ska försöka jobba för att man ska gå upp i tid. Det kan ju senare visa sig att man inte kan det men planen kan ju fortfarande vara att gå upp i tid, och har man en sådan får man sjukpenning under obegränsad tid? Man räknas ju givetvis också till undantaget om man bedöms faktiskt inte kunna jobba heltid, dvs man prövar inte en dödssjuk mot hela arbetsmarknaden eftersom det är givet att en dödssjuk människa inte kan jobba heltid. Som jag ser det är problemet fortfarande att det sitter idioter på FK som gör dessa felaktiga bedömningar. Det behövs med andra ord ingen lagändring. Spel för galleriet som så mycket annat. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-04 17:48 | |
![]() | jaap-conrad. Du är så jivvla arrogant ibland. Mina godtyckliga inlägg? jaap-conrad 2009-12-04 16:12 "Givetvis ska fk kritiseras - det är ju vad folk i tråden gör. Det är för jävligt att de gång på gång missar att följa en oerhört tydlig lagstiftning så att tingsrätten får rycka in och tolka lagen åt dem." När FK gång på gång missar att följa lagstiftningen så ÄR det i dom allra flesta fall i länsrätten dom ärenden handläggs. Den typen av ärenden hör till länsrätten. Att det sedan _just_ i det specifika fallet du senare länkade till, 2009-12-04 16:13, är tingsrätten, beror på att det var DO som drev fallet. - Och förresten HUR ofta är det ens DO som driver ärenden mot FK? | |
| upan | 2009-12-04 17:53 | |
![]() | Miss Yoco, ett annat svar kunde varit: "Jaap, jag såg att det faktiskt var tingsrätten som hade drivit ärendet mot FK i ditt exempel. Ber om ursäkt men ville nog förtydliga att det oftast är länsrätten som får rycka in när man överklagar FK:s beslut." Istället anklagar du Jaap för att vara arrogant när du är dubbelarrogant. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-04 17:58 | |
![]() | Och det ska komma från dig, upan. Du sköt du ditt. | |
| upan | 2009-12-04 18:00 | |
![]() | Jag har inte svårt att erkänna när jag ser att jag haft fel. Att det aldrig hänt med dig är för att du alltid har fel när du tror du har rätt. :) | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-12-04 18:05 | |
![]() | Jaja, du vill ju ogärna missa ett tillfälle att mucka med mig, apbur. Vad det något mer du hade på hjärtat just nu? Ta allt på en gång vetja, så får du i förhoppningsvis kvoten fylld så att säga. :P | |
| Minta | 2009-12-04 18:14 | |
![]() | Det tycks vara idioter på fk, eller paragrafryttare. Eftersom lagen måste följas trots att det inte varit regeringens intentioner att den skulle tolkas så som den gjorts i dessa fall, måste företrädare för regeringen ytterligare förtydliga lagen för att den inte ska tolkas för hårt (som nu tycks skett liksom i fallet med de gravida som nekades sjukpenning). | |
| micro113 | 2009-12-04 18:19 | |
![]() | Minta Jag tror inte alls de är idioter, jag tror de följer de riktlinjer de fått -- nu har det blivit ohållbart och de som gett riktlinjerna måste backa utan att tappa ansiktet -- då får personalen på FK bära hundhuvudet -- det så myndighetsutövning ser ut idag. Jag tror inte ett skit på att FK på består av idel inkompetenta tjänstemän -- det faller på sin egen orimlighet. | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-04 18:26 | |
![]() | ''Jag tror inte ett skit på att FK på består av idel inkompetenta tjänstemän -- det faller på sin egen orimlighet.'' Varför det? | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-04 18:27 | |
![]() | Minus en miljard i budgeten 2008. Inte ens Sida klarar av något sådant. | |