Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-07 00:31 | |
![]() | micro, Jag sitter i styrelsen i ett föräldrakooporativ och det går att ta reda på vem i personalen som gör mest, vem som tar flest initiativ, vem som deltar i övningarna, etc. Sedan tar man fram löneökningsutrymmet (vi får inte gå med vinst) och tar fram de relativa löneökningarna utifrån det. Jag tror personligen inte att just ansiktsslöja skulle påverka något av detta på ett dagis dock. Men inom vissa andra brancher -- ansiktsmodell? clown? -- så förmodar jag att det finns en ganska tydlig koppling. | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-07 00:31 | |
![]() | Precis Liftactiv. Det är ju mer nedvärderande mot mannen egentligen som framställs som ett djur utan självbefarelsedrift att inte kasta sig över alla kvinnor. | |
| Liftactiv | 2009-12-07 00:36 | |
![]() | Problemen är två: 1. Männen har inte fattat det 2. Kvinnorna är svagare än männen som inte har fattat det | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-07 00:37 | |
![]() | Hehe, kan bara hålla med dej i din slutsats:-) | |
| lillan-68 | 2009-12-07 00:40 | |
![]() | Vi får ju vara så vänliga att ta seden dit vi kommer, har svårt att tro att man kan gå klädd som man vill i det land hon kommer ifrån, varför annars denna klädsel i Sverige. Om vi vänder på saken..... Kan jag gå klädd som jag vill i dom länderna. Nej!! Varför är vi då "rasister" om vi tycker att det är fel med burka o.s.v. här, men dom är inte "rasister" som kräver det av oss i deras länder?? Vad är skillnaden?? Nej Ta seden dit man kommer eller håll sig där man acepterar seden!! Det är min åsikt, och alla får tycka som dom vill. | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-07 00:42 | |
![]() | lillan-68: Seden i Sverige är att vi accepterar olikheter. Passar det inte kan du dra. | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-07 00:43 | |
![]() | En bra poäng jaap-conrad! | |
| micro113 | 2009-12-07 00:43 | |
![]() | jaap-conrad Okej. På rak arm så låter det som en utopi om jag skall vara ärlig. Hur separerar man ut att det inte den till synes inaktiva är den som de facto gör de tråkiga bitarna? Den som tröstar mest, byter flest blöjor, tar städningen osv.. Med fler vuxna på plats så intar man naturligt olika roller, blir olika aktiva -- vilket inte innebär att man är olika viktiga för barnen, eller ens att den mest aktiva i verksamheten är den viktigaste personen för barnens välbefinnande. Så jag har mycket svårt att se att ett sådant system kan fungera tillfredsställande om man inte är med till hundra procent i verksamheten och observerar -- vilket ni givetvis inte är. Jag tror inte heller att du kan få en enda pedagog att säga att det är bra för barns utveckling att verka i ett samspel med vuxna vars ansikte är täckt. I synnerhet inte småbarn i utveckling som är mycket beroende av att ta del av alla nyanser för sin egen utvecklings skull. Ta gärna upp frågan på nästa styrelsemöte och hör hur övriga ställer sig till att anställa någon i burka eller niqab, och försök övertyga dem om att det inte har någon betydelse för barnens del. | |
| upan | 2009-12-07 00:44 | |
![]() | Comeon och Liftactiv, det handlar nog mer om att försöka undvika de problem som kommer med sexuell attraktion. Nu är ju niqab den extrema varianten. Folk blir gärna korkade när könsdriften går igång. Om jag behövde tillgång till en mans hjärna och förnuft hade jag inte satt på mig en urringad tröja eller sminkat mig utmanande. | |
| lillan-68 | 2009-12-07 00:45 | |
![]() | Tydligen så är inte seden så i Sverige för vad är då problemet från början, om vi acepterar olikheter,varför får hon då inte plugga??? | |
| micro113 | 2009-12-07 00:48 | |
![]() | lillan-68 Hon får inte plugga klart därför att hon kan inte jobba inom barnomsorgen i Sverige med niqab. Man har rätt att klä sig som man vill, men inte på jobbet. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-12-07 00:49 | |
![]() | Någon kanske har sagt det förut men det kan väl belysas igen i så fall. Som jag förstår det så handlar det om att stängas av från en utbildning för att personen i fråga väljer att skyla sig själv på ett i Sverige extremt sätt, det har inget att göra med att jobba ute i verkligheten i nuläget. Att avstänga någon från utbildning pga. denna extrem måste klassas som diskreminering, vad har ett icke stötande klädval att göra med dennes studier? och vad har utbildningsenheten med detta att göra? Som jag förstår det är det en folkpartist som sitter och dömer om personen i frågas slutliga rättighet att delta i studierna, liberal eller inte får man döma i själv. Att sedan praktiskt utöva sin barnskötartjänst är en helt annnan fråga än utbildningen till densamma och där kan jag anse att en verksamhet med barn på programmet gott och väl kan ställa kravet att inte bära maskering för att barnen ska se vem de har som vuxen ikring sig, det handlar om att kunna erbjuda trygghet och tillit för barnen. Som jag ser det så är den här frågan delad i klart två delar och huvudfrågan är helt fel riktad, att få kunskap som man vill och är kvalifecerad till att ta del av borde vara en rättighet att få delta i, det kan ju finnas de barnverksamheter som inte har något problem med maskeringen i slutändan. | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-07 00:51 | |
![]() | micro, ''Hur separerar man ut att det inte den till synes inaktiva är den som de facto gör de tråkiga bitarna?'' På det vanliga sättet. Personalansvarig intervjuar personalen och de ger också omdömen om varandra. Föreståndarens ord väger naturligtvis tyngre, när det kommer till att lyfta fram vikarier som arbetat bra, etc. Det är inte rocket science, men det är väl så det fungerar på de flesta arbetsplatser. ''Ta gärna upp frågan på nästa styrelsemöte och hör hur övriga ställer sig till att anställa någon i burka eller niqab, och försök övertyga dem om att det inte har någon betydelse för barnens del.'' Det är ett kooporativ. Alla i styrelsen (mig undantagen, möjligtvis) är så vänsterflummiga att de förmodligen skulle rösta igenom att samtliga i personalen skulle bära burka bara för att det skulle bli rättvist... ;) Vi skulle förmodligen lyssna till den seniora föreståndaren, och på den som är högskoleutbildad (det är två barnskötare och en förskolelärare på heltidsplatserna). Något måste de väl ha lärt sig. Jag ser personligen inte att en burka skulle skrämma något barn mer än något annat i dagiset (typ det skräckrosa ''dockrummet''). Samhället ser ju ut så numera, att många kvinnor täcker ansiktet. Varför inte avdramatisera det tidigt? Ett utmärkt tillfälle att få de små barnen att komma i kontakt med ovanliga kulturyttringar. Men som sagt, jag är inte experten. Jag hade förmodligen röstat emot ett förslag om burka om pedagogerna motarbetat det, utan att tänka mer på det. | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-07 00:58 | |
![]() | Risotto, Håller med. Dessutom: Finns det inga dagis med muslimsk inriktning? Det finns ju skitmånga dagis som drivs av typ frälsningsarmén (ni vet, pedofildagiset). Kvinnan med burka (eller vad det nu var) kan väl söka jobb där. | |
| Minta | 2009-12-07 01:06 | |
![]() | Ja, men om hon får gå utbildningen måste hon ju få jobb på ett vanligt dagis också, annars borde det vara diskriminering. Det borde kunna finnas en muslimskt utbildning? | |
| Minta | 2009-12-07 01:07 | |
![]() | Hon borde få gå utbildningen vid närmare eftertanke och seda söka jobb som vanligt och arbetsgivaren kans tälla vilka krav de vill. | |
| jaap-conrad - Ej medlem längre | 2009-12-07 01:11 | |
![]() | Minta, Jo, så kan man nog tänka. Problemet är väl att det här med skattemedlen som betalar utbildningen. Vi har ju faktiskt en övre åldersgräns för till exempel läkarutbildningen, eftersom en nyexad läkare i 60-årsåldern knappast kommer vara samhället till nytta speciellt länge. Även andra utbildningar får resurser åtminstone indirekt efter hur arbetsmarknadsläget ser ut. På samma sätt kan man väl se på just det här problemet: varför skall vi utbilda en människa till ett jobb hon aldrig(?) kommer att få? Fast som sagt, jag tror nog att hon kommer att få jobb någonstans. Så jag landar nog i att folkpartiet tryggt kan skita i vad hon har för kläder på sig. | |
| micro113 | 2009-12-07 02:32 | |
![]() | Enligt Kalla Fakta finns det minst 17 islamiska förskolor som välkomnar personal med niqab -- bara de tar av den inomhus (vilket de gör eftersom det inte finns manlig personal) 8 förskolor har eller har haft personal med niqab. Summan av kardemumman blir att självklart borde hon ha fått avsluta sin utbildning, uppenbarligen finns ju en arbetsmarknad för henne. | |
| magnusito | 2009-12-07 06:56 | |
![]() | Hela diskussionen är dessutom heteronormativ, som om det inte finns kvinnor som sexuellt attraheras av andra kvinnor. | |
| magnusito | 2009-12-07 06:57 | |
![]() | Islam har inget i en sekulariserad värld att göra. Kristendommen har fått ge vika eller snarare anpassat sig i Sverige och det måste islam också göra. | |