Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 493

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132009-12-18 23:10
Antal inlägg: 17542

Liftactiv
Därför att vi inte har dödsstraff för fortkörning och vi lemlästar inte människor som stjäl.

På den tiden vi lemlästade människor så begick de ändå brott.

I de länder där man lemlästar människor eller använder sig av dödsstraff är brottsligheten ändå högre än i Sverige.

regression2009-12-18 23:11
Antal inlägg: 1563

micro,

Att ett samband är vanligt (''var du än tittar i världen'') gör det inte mer lättolkat. Den ''falska'' korrelationen mellan hårda straff och MER brottslighet som du nämner är just ett svårtolkat, men vanligt, samband.

Jag känner till att den uppfattning du levererar här också är den uppfattning som kvalificerade forskare inom kriminologi förfäktar. Jag tror helt enkelt inte på dem -- eller snarare, jag tror inte de har empiriskt bevisat tesen i sträng mening, typ på samma sätt som att vi ''vet'' att paracetamol lindrar mot huvudvärk.

Jag tror kriminologer vägleds av sociologiska modeller där just social bakgrund, normer och moral står i centrum och att de helt enkelt inte vill reducera sitt studieobjekt till att handla om en krass och rationell avvägning mellan belöning och straff. Därför tolkar de det svåra empiriska kunskapsläget som belägg för att straff inte har någon effekt, trots att vi egentligen inte vet något om det.

Liftactiv2009-12-18 23:12
Antal inlägg: 783

Intressant fakta micro113. Eller inte. Men, som sagt, ta i beaktande hur dessa människor lever i jämförelse med oss. Försök iallafall istället för att berätta något mer vi redan vet....

micro1132009-12-18 23:12

apbur
Vi talar fortfarande om hur straffen fungerar idag -- inte i en fantasivärld.

Skulle folk sluta köra för fort för att man införde dödsstraff -- under en övergångsperiod, ja -- sen nej.

Folk dör i trafiken varje vecka för att man kör för fort -- ändå kör människor för fort. Tanken på döden är inte avskräckande förrän den är nära och händer.

Liftactiv2009-12-18 23:14

micro113: "Skulle folk sluta köra för fort för att man införde dödsstraff -- under en övergångsperiod, ja -- sen nej."
- Säger vem? Du? Vetenskapen? Jämförelser? Statistik? Gud?

micro1132009-12-18 23:15

Liftactiv
När svenskar, engelsmän, australiensare och amerikanare åker till länder och smugglar knark, trots att de vet att det är belagt med dödsstraff, så talar jag om människor som lever under ungefär samma förhållande som andra här i väst.

Dödsstraffet avskräcker inte.

Liftactiv2009-12-18 23:15

Och hur många skulle göra det om det var ett annat, lättare straff? Lika många? Neeeeeej.

regression2009-12-18 23:18

micro,

Och hur tolkar du att svenskar, engelsmän, australiensare och amerikanare åker till amsterdam och röker på och ligger med prostituerade istället för att göra detta i sina hemländer?

Minta2009-12-18 23:18
Antal inlägg: 20042

Liftactiv, jag tror att företagen blir mer laglydiga när skatteverket visar att de göra sådana razzior. Om risken att bli upptäckt är reell, drar man nog öronen åt sig.

micro1132009-12-18 23:22

regression
Eftersom kriminologi studerar mänskligt beteende så går det inte att belägga på samma sätt som verkan av paracetamol - utan man utgår från empiriska studier.

Det man kan säga utifrån de studier som finns är att det finns inga belägg för att säga att straff har preventiv effekt på kriminalitet/kriminellt beteende.
Däremot har fostran och social förankring preventiva effekter.

kleinp2009-12-18 23:24
Antal inlägg: 73

Kanske har någon redan sagt det, men gubbjäveln var uppenbarligen en gubbjävel. Det visade han ju genom att ge grabben en örfil.

I många länder gäller att ett uttalande inte räknas som förtal om det är sant. I Sverige krävs dessutom att det skall vara försvarligt att lämna uppgiften. Även om det inte var förtal kan det möjligen betraktas som en förolämpning.

Det är alltså oklart om det var lagligt att kalla gubbdjäveln för en gubbdjävel. Däremot är det glasklart att det var olagligt av gubbdjäveln att ge grabben en örfil. Och lagen stämmer rätt bra överens med vad som är rätt och riktigt i det här fallet.

apbur2009-12-18 23:26
Antal inlägg: 9699

"apbur
Vi talar fortfarande om hur straffen fungerar idag -- inte i en fantasivärld."

Nej, du talar om några forskningsrapporter. Jag påstod att höga straff för överlagda brott ger effekt. Du sa att jag hade fel. Jag sa att det var en självklarhet.
När du säger att det är fel har du också förnekat att fortkörning skulle minskat om man fick dödsstraff för det.
Du som klantat till det, inte jag.

regression2009-12-18 23:28

micro,

Jag tror inte på dessa slutsatser -- jag tror kriminologerna vet nada -- och jag sätter min auktoritet mot din. Vi får stanna där tills du orkar vaska fram en konkret studie att diskutera.

micro1132009-12-18 23:28

regression
De väljer att göra det där därför att där är det tillåtet -- vilket innebär att man inte bryter mot regler.
(Nu är det i och för sig en lögn - men det är accepterat)

På samma sätt som män kan åka till Thailand och tillåta sig saker där som de aldrig skulle göra hemma -- där är det accepterat och därför kan de kliva utanför det normsystem som håller dem inom gränserna hemma.

De går helt enkelt över och anpassar sig i ett annat tillfälligt normsystem -- något man kan se i olika gestalter på de flesta semesterorter.

Det handlar om social acceptans.

micro1132009-12-18 23:31

apbur
Nej apbur, jag har inte klantat till det -- jag har fortfarande en drös av länder som tillämpar hårda straff som trots det har en mycket högre brottslighet än Sverige.

Du tycker.

janne1212122009-12-18 23:32
Antal inlägg: 4722

kleinp:
Det är inte lagligt i Sverige att vandalisera som dessa killar tydligen gjort under en längre tid. Och tyvärr får man väl säga att det inte är olagligt för en 12-åring att ge sig på en "gubbjävel" och ge honom en örfil. Om så hade varit fallet hade inget hänt, där har du Sverige i ett nötskal. Likhet inför lagen jovisst.

micro1132009-12-18 23:33

regression
Är det verkligen någon vits att vaska fram en kriminologisk studie till en diskussion, om du ger nada för vad kriminologer säger?

Och om du inte tror på kriminologer när man diskuterar kriminologi, vilken vetenskap anser du har bäst kontroll på situationen?

regression2009-12-18 23:39

micro,

Eller så anpassar de sig till en annan lagstiftning? Det handlar om straff.

micro1132009-12-18 23:42

regression
Fast faktum är ju att de begår straffbelagda handlingar när de är både i Amsterdam och Thailand -- så den teorin håller inte riktigt.

Att folk röker på i Amsterdam är inte detsamma som att det är tillåtet.

regression2009-12-18 23:44

Jag kanske börjar bli gammal, men sist jag var i Amsterdam så fick man röka på. Och jag åkte inte dit för den sociala acceptansens skull.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?