Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 398

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ANDERStG2009-12-19 18:18
Antal inlägg: 7560

"Skall de få bygga motsvarande antal i Sverige som vi fått bygga svenska kyrkor där -- då är det dags att gå ut och riva en del moskeér här, för då har de redan byggt förbi sin andel."

Ett öga för ett öga och en kyrka för en moské lämnar hela världen blind och osalig.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-19 18:20
Antal inlägg: 2521

2009-12-19 18:16

:))

ANDERStG2009-12-19 18:22
Antal inlägg: 7560

Ska vi tillåta +- en moské eller måste de byggas exakt samtidigt? Hur delade du kakor som liten?

Läsning: en.wikipedia.org/wik..._p rocedure

Robbanov - Ej medlem längre2009-12-19 18:22
Antal inlägg: 648

Miss Yoco, vilket fint leende du har. <3

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-19 18:25

Duu, skit på dig Robbanov.

Robbanov - Ej medlem längre2009-12-19 18:26

;-)

micro1132009-12-19 18:33
Antal inlägg: 17542

Miss Yoco
Jag är faktiskt inte ett dugg motsägelsefull.

Att man kan vänja sig vid saker är inte detsamma som att man måste eller har en skyldighet att underkasta sig allting.
Vi kan som människor vänja oss vid att leva under förtryck också - det betyder inte att vi går med på det om vi inte måste.

Politik och religion är lite av samma kaka - det handlar om övertygelser, så jag anser att man mycket väl kan dra paralleller mellan dessa två företeelser.
Båda yttringarna är dessutom grundlagsskyddade, och handlar om rätten till den personliga övertygelsen -- och rätten att stå fri från påverkan och tvång av andra.

Du får gärna tycka att det tyder på låg tolerans mot andra att inte vilja ha böneutrop. Då har jag just i denna fråga låg tolerans. Det har också böneutroparen som inte respekterar min rätt att välja vilket religiöst budskap, och i vilken form, jag vill ta emot - i så fall.

Ett utrop för fredagsbönen är en uppmaning till bön - att vända sig mot Mekka och be.
Hur uppfattar du själv ett böneutrop?

Tycker du att det skulle vara okej om nationalister stod och ropade ut sina budskap?

Eller Åke Green och hans anhängare fick samma rätt att ropa ut sina budskap?

När det handlar om religion och politik är det min rätt att välja vad jag vill lyssna till - det skall inte prackas på mig som en del i mitt dagliga liv.

micro1132009-12-19 18:37

ANDERStG
Fast nu var ju min poäng den motsatta -- eftersom vi utgår från svensk lagstiftning och svenska förhållanden, så blir det ganska ointressant hur många kyrkor det finns - eller inte finns - utomlands.

Robbanov - Ej medlem längre2009-12-19 18:41

Det är bra, Micro. Jag håller på dig. Ge dom vad dom tål. :-)

Dödmetallörn - Ej medlem längre2009-12-19 18:58
Antal inlägg: 705

Ja, när Micro är på krigsstigen går ingen säker. Tur man inte är muslim.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-19 19:01

micro113 2009-12-19 18:33
"Att man kan vänja sig vid saker är inte detsamma som att man måste eller har en skyldighet att underkasta sig allting."

Meh. Micro, du gillar visst dramatik. Måste du ta i så in i nordens?

"....måste eller har en skyldighet att underkasta sig...."

Så några böneutrop om dagen skulle för dig stå för underkastelse?*puuuh så matt jag blir*

.........................

"Politik och religion är lite av samma kaka..."

Det må så vara, men här krånglar du bara till det i och med att du drar in även politiken.
......................... ....

"Hur uppfattar du själv ett böneutrop?"

Likadant som ljudet av kyrkklockor, det vill säga, jag skulle bara låta det passera.
......................... .........

"Tycker du att det skulle vara okej om nationalister stod och ropade ut sina budskap?"

Återigen micro, jag håller mig till diskussionen om religioner här.
.........................

"Eller Åke Green och hans anhängare fick samma rätt att ropa ut sina budskap?"

Jo, jag tror faktiskt att jag skulle överleva Green's utrop, och med goda marginaler dessutom.
- Med en reservation dock, om han - återigen - agerade i syfte att hetsa mot vissa utvalda folkgrupper så skulle jag säkert både reagera och agera (fast hur var det nu? blev han eller blev han inte dömd?).
......................... ..

Och nu tackar jag för mig micro. - För just nu i allafall.
Ha det gott.

Tunnelbanan82009-12-19 19:05
Antal inlägg: 126

Jag förstår inte jämförelsen nationalister vs muslimer och böneutrop.

Liftactiv, ojämställdhet? På vilket sätt?

Robbanov, om du nu håller på micro (i denna tävling(?)) så varför kan inte du själv presentera dina argument?
Dödmetallörn, jodå, jag säger tur att jag ÄR muslim. :) Jag vet precis vad jag pratar om, och vad islam säger. Det är inte min första dag som jag slåss för min religion, mot en skara hatiska män. För det är faktiskt oftast männen som är hatiska mot islam. Men jag har lärt mig (och det stämmer väldigt ofta)att många bittra människor, måste leta efter nåt att rikta sin ilska emot, istället för att söka efter vad de kan ändra i sig själva. Trist.

Miss Yoco - Ej medlem längre2009-12-19 19:11

Men åh, kul att du är muslim Tunnelbanan8.
Du kan ju verkligen tillföra massor till diskussionerna här, så hoppas att vill delta ofta och mycket.

Robbanov - Ej medlem längre2009-12-19 19:13

Äsch, jag har inget emot muslimer, tvärtom.
Jag gillar bara Micros gå-på-anda. :-)

Tunnelbanan82009-12-19 19:14

:)
En sak är säker. Allt man säger och skriver, brukar ofta vridas och vändas på i oändlighet. Men jag är inte orolig, som jag skrev tidigare, jag vet vad islam säger. Och jag har levt nära islam och muslimer sen jag var liten.

Jag vill jättegärna delta, grejen är den att jag inte gillar forumupplägget. Tycker det är jobbigt att både skriva och läsa på. Därför missar jag många inlägg i diskussioner och sen orkar jag inte leta upp saker jag diskuterat. Hade upplägget varit annorlunda, så hade jag deltagit mer aktivt. Jag sprider islam varje dag, på andra forum på nätet.

Tunnelbanan82009-12-19 19:15

Ok Robbanov, då vet jag. Sorry om jag misstolkade dig. :)

Robbanov - Ej medlem längre2009-12-19 19:16

Är du fanatiker, Tuben? Sådana gillar jag icke. Tro gärna på vad du vill, men försök inte pracka på mig någonting.

Tunnelbanan82009-12-19 19:18

Vad menar du med fanatiker Robban? För jag antar att du menade mig med Tuben? =)

Robbanov - Ej medlem längre2009-12-19 19:23

Jo, jag menar det där att du skrev att du "sprider islam varje dag, på andra forum på nätet". Är du missionär? :-)

micro1132009-12-19 19:25

Tack Robban :)

Dödmetallörn
Varför är det tur att du inte muslim? Jag har inget emot muslimer - jag är bara emot böneutropare i det här kontexet, vore det i ett annat kontex -- ett land med övervägande muslimer där böneutropen för majoriteten fyllde en reell funktion skulle mitt ställningstagande sannolikt se annorlunda ut.
Nu befinner vi oss här -- med min rätt till frihet från religiös påverkan.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?