Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 752 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| wildcard | 2010-03-23 23:13 | |
![]() | krav: ja, det beror på "belöningssystemet" som finns inprogrammerat i oss alla: om jag inte dricker förrän på lördag, så ska jag.... om jag kan låta bli att röka hela veckan, så får jag sedan.... om jag dammsuger hela lägenheten först, så ska jag sedan... Det är det jag menar: om man kan se bortom detta och övervinna det, då har man brutit beroendet. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:20 | |
![]() | Ja,belöningssystemet är rubbbat på något sätt. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:22 | |
![]() | wildcard, jag viste inte ens att du var taxichaffis när jag skrev inlägget om jägarkost. Det var ett försök att vara lite lustig med tanke på Risottos tråd om regler itrafiken. Risotto=Jägare och arg på taxichaffis. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:25 | |
![]() | Min bild av alkoholister är att dom är lite sköra. | |
| krav | 2010-03-23 23:26 | |
![]() | delen av "belöningssystemet" menar forskare är missbruksperonligheten... | |
| veroniqua | 2010-03-23 23:26 | |
![]() | Det finns inga genetiska anlag bara det sociala arvet. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:28 | |
![]() | Och Nobelpriset går till veroniqua. | |
| wildcard | 2010-03-23 23:28 | |
![]() | Grundsnygg: oki anneli72: de flesta människor är lite sköra men akta dig för att tycka synd om och hamna i medberoende till en alkoholist. Det beteendet är också förknippat med belöningssystemet. Den hårfina skillnaden är att man går igång på att ta hand om och skydda någon annan... | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:29 | |
![]() | Kanske sina tonårsbarn. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:29 | |
![]() | Veronika ta en titt på en av sjuttielva studier om att det visst kan ligga genetiskt. www.alko.fi/sw/C11D7...mp ;src=5,1 | |
| wildcard | 2010-03-23 23:32 | |
![]() | Grundsnygg: Jag menar inte att ta hand om i största allmänhet utan att sjukligt skydda någon som har problem med missbruk. | |
| apbur | 2010-03-23 23:36 | |
![]() | Säg den förälder som släpper iväg sin femtonåring på fest, där alkohol kommer finnas, och får hem en våldtagen full dotter och inte får dåligt samvete. Tycker man det är sunt att få lära sig dricka i unga år bör man inte heller få dåligt samvete. | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:37 | |
![]() | Så sant apbur. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:38 | |
![]() | Om personen inte vill ha hjälp? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:39 | |
![]() | Om du tror att det är genetiskt broken, vad betyder då detta?: "Jag vill att mina barn ska se en sund inställning till alkohol. Att man kan dricka och hantera det, alla blir inte alkoholister för att man dricker." Om nåt av dina barn skulle ha större anlag för att bli alkoholist, hur ska de hjälpas av att se att andra kan hantera alkohol? Alkisgenen gör väl just att man får svårt med det på ett sätt som andra inte har? | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:41 | |
![]() | Jag tycker det skulle kännas bra om min dotter kunde vänta med att bli våldtagen tills hon är myndig. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:42 | |
![]() | Jag har defenitivt genen eftersom min pappa var alkoholist men jag och mina bröder har inte varit i närheten av att bli alkoholister så alla blir det ju givetvis inte. Och jag vill fortfarande att mina barn ska se ett sunt beteende till alkohol. | |
| wildcard | 2010-03-23 23:44 | |
![]() | anneli72: Då kan du inte hjälpa. Det _är_ varje individs ansvar att inte dricka. Du kan inte göra något medans beroendet pågår. Du kan säga att du finns där medans hen är nykter men vägra hjälpa vid onykterhet och stå för det! Se till att inte _ditt_ belöningssystem triggas av någon annans beroende! Det finns i varje kommun en rådgivare som kan hjälpa dig om du eller någon i din närhet har problem. OM du känner att du inte får hjälpen du behöver, gå till AA, jourhavande präst eller någon annan med erfarenhet av denna problematik. | |
| apbur | 2010-03-23 23:44 | |
![]() | Jag har alkoholister i min släkt och tror för den sakens skull inte att jag har nån alko-gen. Jag tycker inte ens sprit är särskilt kul. | |
| BrokenString - Ej medlem längre | 2010-03-23 23:46 | |
![]() | Jag vet inte heller om jag har någon alko-gen men enligt studier så har jag ju tydligen det. | |