Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 20 105 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
TimjanW | 2010-04-09 15:47 | |
![]() | Neger är ett påhittat ord för att nedvärdera individer. För att demonstrera makt och är bara dumt. Fitta är ett finare ord eftersom detta kommer ifrån ett riktigt ord som betyder våtmark vilket faktiskt stämmer;) Sluta säg neger det tycker jag. Det är rasistiskt, nedlåtande och skapar maktbarriärer mellan individer. Men jag tycker att vi ska var stolt över vårt land så fram med flaggan och sjung högt! Det är inte alls samma sak, tycker jag. Vi är ju inte stolta för att vi vill trycka ner någon utan för att vi har ett fint, underbart land! | |
Robbandido - Ej medlem längre | 2010-04-09 15:48 | |
![]() | Så även om jag inte använder n-ordet så MÅSTE jag anse att det är ett skällsord? Har jag ingen egen rätt att värdera ett ord? | |
Satyra | 2010-04-09 15:48 | |
![]() | Rob - "Varför argumentera för en sak som Satyra redan har klargjort 47 gånger i denna tråd. Otroligt att ni inte förstår hur hon menar." Tack för att du gör det i alla fall! :-) | |
Minta | 2010-04-09 15:49 | |
![]() | Robbandido, min avsikt var inte att jämföra "neger" med "spottkopp" utan att visa att ord kan ha olika innebörd och laddning i sig. | |
Egenskap - Ej medlem längre | 2010-04-09 15:49 | |
![]() | "Det är rasistiskt, nedlåtande och skapar maktbarriärer mellan individer." Inte för mig. | |
Satyra | 2010-04-09 15:49 | |
![]() | Egenskap - Hehe. Tack du, för att du valde mitt "lag". tsss ... ;-) | |
Minta | 2010-04-09 15:51 | |
![]() | Jag kom inte på ett bättre ord i hastigheten, det finns säkert bättre. Men att säga att "jag använder ordet neger därför att det är en neger" är ganska hmm... korkat. | |
ankanka - Ej medlem längre | 2010-04-09 15:52 | |
![]() | om jag säger att någon är mindre värd för dennes hudfärg är inte problemet vilken hudfärg personen har, problemet är att jag utgår från att någon skulle vara mindre värd... överhuvudtaget! | |
micro113 | 2010-04-09 15:52 | |
![]() | Jag håller faktiskt med Satyra här - för mig har inte ordet mer än beskrivande funktion. Neger betyder för mig att man är svart har vissa yttre drag - ingenting annat. Det beskriver helt enkelt ett utseende som visar att personen har rötter eller härstamning från Afrika. Därför att så var ordet beskaffat när jag växte upp i mina trakter - den negativa klangen har den i Sverige tillskrivits senare. Dock, eftersom jag nu vet att det uppfattas nedsättande så försöker se till att inte använda det eftersom jag inte tycker det finns någon poäng med att stöta mig med människor bara för att jag skall ha rätten att bruka ett ord. | |
BrokenString - Ej medlem längre | 2010-04-09 15:54 | |
![]() | Säger som Minta.. "Jag förstår hur Satyra menar och att du använder ordet neutralt men risken är stor att det inte kommer att uppfattas neutralt." Det handlar absolut inte om att jag inte förstår vad Satyra menar, jag förstår mycket väl vad hon menar men jag argumenterar emot henne för att jag har en annan åsikt. Det är väl det man gör i en diskussion?? | |
mattieh - Ej medlem längre | 2010-04-09 15:54 | |
![]() | ""Det är rasistiskt, nedlåtande och skapar maktbarriärer mellan individer." Inte för mig. " Du är väldigt blek för att vara en människa som förknippas med ordet. | |
Satyra | 2010-04-09 15:55 | |
![]() | TimjanW - Neger, "Ordet härstammar från spanskans och, portugisiskans negro (svart), som i sin tur kommer från latinets niger. Användning av ordet kan av VISSA uppfattas som nedsättande och kränkande." Och här kommer länken, för åttonde gången. sv.wikipedia.org/wiki/Neg er | |
micro113 | 2010-04-09 15:55 | |
![]() | TimjanW Neger är inte ett påhittat ord, det kommer från ordet negroid - som är gruppindelning (skulle vi väl säga i Sverige). | |
Egenskap - Ej medlem längre | 2010-04-09 15:55 | |
![]() | mattieh: Men gud. Jag är inte neger, nej. Duktigt att du såg det! Men när jag SÄGER neger så menar jag inget rasistiskt eller nedlåtande osv. | |
mattieh - Ej medlem längre | 2010-04-09 15:56 | |
![]() | Egenskap: jag tror få MENAR något rasistiskt med det. Det förändrar inte mycket av hur folk kan ta åt sig osv. | |
Bitte - Administratör | 2010-04-09 15:57 | |
![]() | Säger det igen läs min länk Bitte | |
brava | 2010-04-09 15:58 | |
![]() | Suck, mina cubanska kompisar kallade varann för neger hit och dit så jag frågade dem om det inte va nedlåtande och då tittade de på mig som - är du dum eller - vi är ju negrer | |
ankanka - Ej medlem längre | 2010-04-09 15:59 | |
![]() | men ska man tänka på hur folk kan tolka saker hela tiden så kan man ju inte säga nåt till slut. Bättre då att folk lär sig att inte skrika högt varje gång de missförstår något dom hör. | |
mattieh - Ej medlem längre | 2010-04-09 16:00 | |
![]() | Egenskap: är du av samma åsikt vad gäller unga tjejer som kallas hora osv? | |
Robbandido - Ej medlem längre | 2010-04-09 16:00 | |
![]() | Margana skrev tidigare i tråden att det även bland mörkhyade människor pågår en diskussion om n-ordets "värdeladdning". Jag vet inte om det stämmer, men det låter troligt. Så det är kanske inte så konstigt att även vi kommer på kollisionskurs här. :-) | |